داستان آشپزباشی در یك رستوران اتفاق می‌افتد. این رستوران را زوجی موفق اداره می‌كنند كه كارشان را از یك زیر پله شروع كرده‌اند و به مرور به موفقیت‌های زیادی دست پیدا كرده‌اند. سوء تفاهمی باعث...

سریال «آشپزباشی» به كارگردانی محمدرضا هنرمند سال گذشته مقابل دوربین رفت. هنرمند در این سریال داستان یك زن و شوهر رستوران‌دار و موفق را روایت می‌كند كه به مرور با هم دچار اختلاف می‌شوند. نقش‌های اصلی سریال آشپزباشی را فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی بازی می‌كنند.
این دو بازیگر تاكنون در فیلم‌های مرد عوضی، عزیزم من كوك نیستم و سریال زیر تیغ با هنرمند همكاری كرده‌اند. سریال آشپزباشی در 30 قسمت به تهیه‌كنندگی جواد نوروزبیگی ساخته می‌شود. طبق برنامه‌ریزی، تصویربرداری این سریال تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. از دیگر بازیگرانی كه در این سریال بازی می‌كنند می‌توان به مهراوه شریفی‌نیا، فرهاد اصلانی، افسانه چهرآزاد، شبنم مقدمی، سیدمهرداد ضیایی و ... اشاره كرد. آنچه می‌خوانید گزارشی است از حضور خبرنگار «جام‌جم» در پشت صحنه آشپزباشی.
وقت ناهار است و دیدن بشقاب‌های پر از برنج زعفرانی كه روی میز‌های رستوران گذاشته می‌شود، فضا را اشتها برانگیزتر و حس گرسنگی را بیشتر القا می‌كند. همه از گوشه و كنار جمع می‌شوند و دور میزهای رستوران می‌نشینند. رستوران پشت صحنه سریال آشپزباشی، مثل هر رستوران دیگری در وقت ناهار، پر از همهمه می‌شود.
بیرون رستوران، سكویی است و پله‌هایی كه نشان می‌دهد رستوارن در جای بلند تپه مانندی ساخته شده است. مجتمع ملاصدرا، رستوران مدرن. نیمكتی كنار دیوار قرار دارد كه روی آن نشسته‌ام. ناهار را كم و بیش خورده‌اند و تعدادی از عوامل هم بیرون رستوران بالای پله‌ها ایستاده‌اند.
محمدرضا هنرمند و مسعود كرانی، مدیر تصویربرداری سریال، درباره سكانسی كه قرار است گرفته شود حرف می‌زنند. هنرمند مسیری را كه مینو باید به سمت در رستوران بیاید، قدم می‌زند و كرانی حركات دوربین فرضی‌اش را تنظیم می‌كند. هنرمند از او می‌خواهد دوربین بعد از دیدن اكبر به سمت در ورودی رستوران چرخانده شود.
 
پیش از آغاز فیلمبرداری از پرهام مشیری، دستیار كارگردان، می‌خواهم سكانسی را كه قرار است فیلمبرداری شود تعریف كند. او با جزییات جالبی سكانس را تعریف و حتی بازی می‌كند. خودش را جای منصوری می‌گذارد و همزمان دیالوگ‌های نگهبان را هم اجرا می‌كند. وقتی مینو وارد صحنه می‌شود و دیالوگش را از زبان مشیری می‌شنویم، نقش اكبر را هم بازی می‌كند كه از پشت پله‌ها بیرون می‌آید.
منصوری با وانتش از راه می‌رسد. پیاده می‌شود و با سر و صدا در عقب وانت را باز می‌كند. نگهبان رستوران از روی صندلی بلند می‌شود و داد می‌زند: «چیه منصوری؟ خیابونو گذاشتی رو سرت.» منصوری نگاهی به بالا می‌اندازد، از باز كردن در منصرف می‌شود و می‌گوید: «چی شده؟ تعمیرات دارین؟»
دست‌های منصوری را باید كثیف كنند. این را منشی صحنه می‌گوید. فاطمه معتمد آریا در حال آماده شدن است. پرهام مشیری دیالوگ‌های او را می‌خواند. تمرین را چند بار انجام می‌دهند. همه برای ضبط آماده‌اند. تصویر، صدا و بقیه عوامل منتظر اعلام «حركت» هستند.
منصوری می‌گوید: «انگار یادتون رفته از صدقه سری این جنسای بنجول منه كه رستورانتون شده اینقده.» او «اینقده» را خیلی غلو شده می‌گوید و هنرمند از او می‌خواهد در صدایش حسادت داشته باشد. چند باری این صحنه را می‌گیرند تا خواسته كارگردان تامین شود. اینجا مینو وارد صحنه می‌شود و بحثی بین او و منصوری در می‌گیرد.
پرویز پرستویی در تمام مدت مكالمه بین منصوری با نگهبان و مینو چند متر آن‌طرف‌تر، پشت پله‌ها قایم شده و جدل میان این 3 را تماشا می‌كند. جایی كه مینو از اكبر حرف می‌زند و به منصوری می‌گوید كه اكبر آقا مرد؛ پرستویی از پشت پله‌ها بیرون می‌آید و داد می‌زند: «نه من نمردم، اتفاقا خیلی هم قبراقم.»
البته اكبر آقا بعد از گفتن این جمله از پشت پله‌ها بیرون می‌آید و به سمت در ورودی رستوران می‌رود. هنرمند درخواست گرفتن مجدد این صحنه را می‌كند. جایی كه پرستویی روی آن ایستاده بلندتر از اطرافش است و هنرمند اصرار دارد باید زمین آن بخش از محوطه جلوی رستوران را همسطح كرد، تا زمانی كه پرستویی حركت می‌كند آن اختلاف سطح به چشم نیاید.
آشپزباشی، چهارمین مجموعه تلویزیونی محمدرضا هنرمند، بعد از دو سری كاكتوس و زیر تیغ از مجموعه‌های الف تلویزیون به حساب می‌آید. محمدرضا هنرمند و گروه سریال آشپز باشی در یكی از رستوران‌های اصلی كار (رستوران مدرن) كه در مجتمع ملاصدرا قرار دارد سكانس‌های مربوط به این بخش كار را مقابل دوربین می‌برند. البته قرار است بخش‌هایی از كار هم در یك رستوران سنتی فیلمبرداری شود، این رستوارن سنتی در مراحل پایانی ساخت و ساز است. خیابان میرزای شیرازی، میدان نور، خیابان گاندی و چند مكان خیابانی از لوكیشن‌هایی است كه تا به حال در آنها فیلمبرداری انجام شده است.
داستان آشپزباشی در یك رستوران اتفاق می‌افتد. این رستوران را زوجی موفق اداره می‌كنند كه كارشان را از یك زیر پله شروع كرده‌اند و به مرور به موفقیت‌های زیادی دست پیدا كرده‌اند. سوء تفاهمی باعث دلخوری این زوج از یكدیگر می‌شود و این مساله روی همه زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. كارشان بسیار بالا می‌گیرد و...
روند تولید مجموعه تلویزیونی آشپزباشی به دلایل مالی برای مدتی متوقف شد. البته گروه، كارشان را بعد از یك تعطیلی دو روزه از سر گرفتند. با این حال بسیار تاسف برانگیز است كه بعد از گذشت 9 ماه از آغاز به كار این پروژه تلویزیونی، مشكلات مالی كه از آغاز با كار وجود داشت هنوز هم روند ساخت سریال را با توقف‌هایی مواجه می‌كند.
البته در سال‌های اخیر، مشكلات مالی پروژه‌های تلویزیونی، باعث به وجود آمدن اخبار حاشیه‌ای در اطراف آنها شده است. مجموعه‌های بزرگ و درجه یك سیما، مثل «مختارنامه» به كارگردانی داوود میرباقری، «در چشم باد» به كارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی و «یوسف پیامبر» به كارگردانی سلحشور هم در دوره‌های مختلف دچار این مشكل شده‌اند.
در این سریال پرویز پرستویی در نقش اكبر و فاطمه معتمد آریا در نقش مینو، شخصیت‌های اصلی هستند و مهراوه و ملیكا شریفی نیا، محمدرضا غفاری و علی طباطبایی در نقش بچه‌های آن دو بازی می‌كنند. این سریال برای پخش از شبكه یك آماده می‌شود. بازیگرانی مثل فرهاد اصلانی، افسانه چهرآزاد، سید مهرداد ضیایی، شبنم مقدمی، كاظم بلوچی، آشا محرابی، هوشنگ حریر چیان، بهروز مسروری، منوچهر آذری، فریدون محرابی، روح‌الله كمانی و نعمت جهان فر هم در این سریال بازی می‌كنند.
سریال آشپزباشی یكی از مجموعه‌های پر بازیگر و پر لوكیشن شبكه یك سیماست. در این مجموعه علاوه بر حضور بازیگران اصلی، بیشتر از 150 هنرور هم مقابل دوربین هنرمند بازی می‌كنند. صدف یكی از این هنرورهاست كه به همراه پدر، مادر، خواهر و مادر بزرگش برای بازی در سریال آشپزباشی آمده‌اند. صدف می‌خواهد بداند آیا بازیگر هستم؟ می‌گویم نه. به مهدی كه پسربچه‌ای هم سن و سال خودش است اشاره می‌كند و می‌گوید: «اینم بازیگر نیست. بهش گفتن آستینش كوتاهه برای بازی. اما من بازی می‌كنم.»
صدف نقشی كه بازی كرده است را با جزییات كامل توضیح می‌دهد و بعد می‌گوید: «ما تازه می‌خوایم بازیگر بشیم‌ها. این اولین بارمونه.» بقیه اعضای خانواده‌اش از رستوران بیرون می‌آیند و صدف نقش‌هایی را كه هر كدام از آنها بازی كرده‌اند برایم توضیح می‌دهد.
او درباره این‌كه چطور به این كار دعوت شده‌اند، می‌گوید: «توی یكی از این كاغذهای تبلیغاتی درباره تعدادی هنرور نوشته بود. من كاغذ را نگه داشتم و بعد به شماره روی كاغذ زنگ زدیم. آنها هم به ما گفتند برای بازی در این سریال بیاییم.»
در ساخت این سریال، پرهام مشیری به عنوان دستیار كارگردان، مسعود كرانی مدیر تصویربرداری، عبدالله اسكندری طراح گریم‌، مرتضی دهنوی صدابردار، مشكین مهرگان مدیر هنری، آرزو اتحاد عكاس و محمدرضا منصوری به عنوان مدیر تولید‌ همكاری می‌كنند.
 
پرهام مشیری همه جا هست. او از لابه‌لای سیم‌ها عبور می‌كند و دیالوگ مربوط به بازیگران غایب را روخوانی می‌كند. او حواسش به همه چیز هست و حتی هنرورهای كوچك، شلوغ و پرسر و صدایی كه آن طرف شیشه‌های رستوان ایستاده‌اند هم این را خوب می‌دانند. او برای آماده شدن صحنه به كمك بچه‌های گروه تصویربرداری می‌رود و سر راه خوش و بشی هم با یكی از عوامل فیلم می‌كند.
مرتضی دهنوی، مدیر صدابرداری آشپزباشی هم گوشه‌ای منتظر است تا كار ضبط آغاز شود. او از ابتدای این كار، یعنی از 14 آبان سال گذشته، با پروژه همكاری داشته است. طبق برنامه ریزی‌هایی كه انجام داده‌اند این كار در آبان امسال تمام خواهد شد.
از آنجا كه بیشتر سكانس‌های این كار در رستوران و محیط‌های این چنینی می‌گذرد، از هدایتی می‌خواهم درباره وضعیت صدا و مشكلاتی كه گروه او در زمینه صدابرداری با آن مواجه بوده‌اند صحبت كند.
او معتقد است كار در لوكیشن‌های واقعی همیشه مزاحمت‌های صدایی را به همراه داشته است. او می‌گوید: «مزاحمت‌های صدایی در همه جا وجود دارد. همه كارهایی كه ما در ایران انجام می‌دهیم در لوكیشن‌های واقعی است و استودیوی خاصی برای انجام كارمان نداریم.»
به گفته هدایتی كار در خانه‌های واقعی، رستوران و باغ‌های واقعی و از این دست، كنترل شرایط را از دست آنها به عنوان عوامل كار خارج می‌كند. به اعتقاد او این مساله برای گروه صدا چند برابر مشكل‌تر است. چون در كار تصویربرداری دوربین هر جایی را كه دوست دارد می‌بیند و این مشكلات برای آنها كمتر وجود دارد.
هدایتی می‌گوید: «چون صدا از جاهای مختلف پخش می‌شود، كنترلش مشكل است و نمی‌توانید آن طور كه دوست دارید محیط را برای كار آماده كنید.»
او اضافه می‌كند: «اینجایی هم كه ما كار می‌كنیم، مزاحمت‌ها وجود دارد. بخصوص در فضاهای خارجی و حتی داخلی. در فضاهای داخلی كه پر است از یخچال‌ها و فریزهای مختلف و دستگاه‌هایی كه در این آشپزخانه تقریبا صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما نمی‌توانستیم همه‌شان را خاموش كنیم چون باید كار می‌كردند. مواد فاسد شدنی در آنها بود. در چنین جایی نگه داشتن ركورد این جور صداها خیلی سخت است. چون نمی‌دانید در فلان پلان كدام دستگاه روشن بوده و كدام خاموش.»
هدایتی معتقد است خیلی از انرژی عوامل گروه صدا، صرف كنترل این جور صداها می‌شود. به گفته او باید این صدابرداری‌ها طوری انجام شود كه در زمان مونتاژ، كار كمترین پرش‌های صدایی را داشته باشد.
او اضافه می‌كند: «سر هر كاری كه می‌روید این مزاحمت‌ها وجود دارد. چون ما داریم در لوكیشن‌های واقعی كار می‌كنیم. مردم هم باید كار خودشان را بكنند. ماشین‌ها باید حركت كنند و رستوران هم كار خودش را انجام بدهد. این چیزها را نمی‌شود متوقف كرد، چون در اختیار ما نیست. این مشكل بزرگ كارهای ما در لوكیشن‌های واقعی است .»
مسعود كرانی، مدیر تصویربرداری این سریال درباره تفاوت‌هایی كه كار در این سریال برای كار تصویربرداری‌اش داشته است، می‌گوید: «كارها معمولا یك جور هستند. بسته به سناریو هر كدام در ژانر مشخصی قرار می‌گیرند. به این ترتیب مشخص می‌شود چه لوكیشنی انتخاب خواهد شد و كار ما به عنوان تصویربردار هم در همان حیطه تعریف می‌شود.»
او معتقد است آنچه كارهای مختلف را از هم جدا می‌كند، تفاوت سناریوهاست. یعنی سناریوست كه لوكیشن‌ها را تعیین می‌كند و بر همان اساس تنوع تصویری و مزاحمت‌های صدایی یا از این دست به وجود می‌آید، یا از بین می‌رود.
كرانی در ادامه اضافه می‌كند: «این كار ویژگی خاصی از نظر كار تصویربرداری ندارد. هر كاری ویژگی‌های خودش را دارد كه آن كار را منحصر به فرد می‌كند. یعنی همه كارها از این نظر خاص هستند.»
فضای رستوران یكی از اصلی‌ترین لوكیشن‌هایی است كه در این سریال 30 قسمتی حضور خواهد داشت. خیلی از اتفاقات در رستوران می‌افتد و همین مساله می‌تواند تنوع فضا و تصویر را از بین ببرد. كرانی در این باره می‌گوید: «سعی ما بر این است كه فضا را با قاب‌بندی‌ای كه می‌كنیم و با كار نوری كه انجام می‌دهیم، یك جوری دلپذیر كنیم كه زیاد اذیت نكند. با این تمهیدات، كار را از آن حالت یكنواخت كه می‌گویید در می‌آوریم. البته تا جایی كه دانشمان اجازه می‌دهد.»
كرانی كه پیش از این هم با هنرمند همكاری داشته است یكی از دلایلش برای پذیرفتن این كار را، شناختی كه از محمدرضا هنرمند داشته عنوان می‌كند و می‌گوید: «به اعتقاد من، هنرمند همه مشخصاتی كه یك نفر به عنوان كارگردان باید داشته باشد تا از كار كردن با او لذت ببرد را دارد.»
او با تاكید بر این‌كه كار سینما یك كار گروهی است، می‌گوید: «من به تنهایی هیچ كاری نمی‌توانم بكنم، همه مان این طور هستیم؛ مثل حلقه‌های زنجیری كه به هم وصل می‌شود و كارمان را انجام می‌دهیم. این تعاملی كه بین بچه‌های این گروه وجود دارد نتیجه این تفكر است.»
او در ادامه، درباره وظایفش به عنوان مدیر فیلمبرداری این سریال می‌گوید: «زمانی كه به من می‌گویند مدیر فیلمبرداری، یعنی محدوده وظیفه من مشخص است. به عنوان فیلمبردار كه كارش مشخص است، اما یك مدیر فیلمبرداری كارش ارتباطی است كه با گروه‌های دیگر می‌گیرد. یعنی با مدیر صحنه، مدیر صدا، تداركات، تولید و همه تا نتیجه این تعامل یك كار گروهی باشد كه همه بتوانیم براحتی كارمان را انجام بدهیم و در خدمت هم باشیم.»
او با اعتقاد به این‌كه در این كار چنین فضایی وجود دارد، می‌گوید: «این اتفاق خوب به دو دلیل خیلی مهم افتاده است. ما یك كارگردان خیلی خوب داریم و یك تهیه كننده بسیار خوب. این باعث می‌شود مسیر برای ما بدون مشكل و پاكسازی شده باشد و ما بتوانیم در یك جاده صاف و بی دست انداز راه برویم.»
با تمام شدن فیلمبرداری سریال در آبان امسال، راه چندان زیادی تا رسیدن به زمان پخش آن از شبكه اول صدا و سیما باقی نمی‌ماند. چرا كه تدوین این كار همزمان با ضبط، توسط امیر پور عباس در استودیو «پر» انجام می‌شد و می‌شود. امین هنرمند هم موسیقی این كار را می‌سازد.
محمدرضا هنرمند، كارگردان با سابقه آشپزباشی، یكی از كارگردان‌های معروف تلویزیون است. هنرمند متفاوت از دیگران نگاه می‌كند و برای همین هم هست كه كارهایش متفاوت از ساخته‌های معمول تلویزیون است. او به سلیقه و ذوق بیننده تلویزیونی احترام می‌گذارد و تلویزیون را به عنوان رسانه‌ای تاثیر گذار بخوبی می‌شناسد.
آشپزباشی هنرمند، این بار آدم‌هایش را از جای دیگری انتخاب كرده و مقابل دوربین سیما گذاشته است. این آدم‌ها قرار است در یك سریال 30 قسمتی دغدغه اصلی كاری و خانوادگی‌شان رستورانی باشد كه هر دو همسر اداره‌اش می‌كنند. آشپزباشی این بار قرار است از فضاهای همیشگی تلویزیون كمی دورمان كند.
پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا هم بعد از كارهای موفقی مثل مرد عوضی، عزیزم من كوك نیستم و سریال زیرتیغ، حالا بی‌شك می‌توانند یك زوج هنری موفق نامیده شوند. آنها در سریال آشپزباشی هم در مقابل هم خواهند بود و حالا این سریال امكان تازه‌ای است برای تماشاگران تلویزیون كه بازیگران خوب را در یك فیلمنامه خوب و با یك كارگردانی خوب در سریالی با درجه الف تماشا كنند. فیلمنامه آشپزباشی را اصغر عبدالهی، امیر حسین جهدوست و امیر عباس ترابی به طور مشترك نوشته‌اند. این سریال قرار است در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای، به تهیه‌كنندگی جواد نوروز بیگی ساخته شود و احتمالا در پاییز امسال به مرحله پخش خواهد رسید.
 
  گردآوری: گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
سوءتفاهم در آشپزخانه!
یك روز در پشت صحنه سریال «پاییز پدرسالار»
موجود عجیب و غریب مهمان صبح‌های جمعه‌!
خاطرات ایناروس از سریال یوزارسیف!
گزارشی از فیلمبرداری صحنه‌های کربلا در سریال مختارنامه