وقتی سیاست های صدا وسیما کفر مهدوی کیا را بالا می آورند
در یادداشت پیش رو، معضل تبلیغات تلویزیون در هنگام پخش برنامه های پرمخاطب مورد بررسی قرار گرفته و آسیب های ناشی از این رویه نامعمول بیان می شود.

وقتی که برنامه های تلویزیون شوی تبلیغاتی می شود!

در روزهای گذشته حواشی فراوانی پیرامون برنامه 2018 که هم زمان با مسابقات جام جهانی روسیه از شبکه سوم سیما روی آنتن می رود وجود داشته. یکی از این حواشی ایجاد شده مربوط به اعتراض عادل فردوسی پور به پخش بیش از اندازه تبلیغات بود. ویژه برنامه 2018 که هم زمان با اولین بازی تیم ملی کشورمان مقابل مراکش با حضور ساموئل اتوئو داخل استودیوی برنامه پخش می شد، با حجم بی اندازه و خارج از معمول تبلیغات همراه شد. عادل فردوسی پور که بی تردید برای حضور ساموئل اتوئو، ستاره سابق تیم ملی کامرون و باشگاه های بارسلونا و چلسی، هزینه قابل توجهی پرداخته بود، به شدت از میزان پخش تبلیغات ناخوشنود بود و چندین بار از مسئولین پخش شبکه سه درخواست کرد تا با کم کردن حجم تبلیغات فرصت بیشتری به برنامه دهند تا مردم بتوانند در جریان حس و حال اتفاقات پس از بازی و هیجان و شادی موجود قرار بگیرند. اصرارهای فردوسی پور البته چندان تاثیرگذار نبود و در ادامه برنامه همچنان شاهد پخش حوصله سربر پیام های بازرگانی بودیم!

بیشتر بدانید : سیاست های حراست صدا و سیما برای تبدیل شدن به یک رسانه میلی

اما سیاست های شبکه سه در خصوص پخش تبلیغات همچنان ادامه داشت تا این که دیشب و پس از پایان نیمه اول دیدار ایران و پرتغال، وقتی که همه منتظر بودیم تا برنامه 2018 را با حضور دو تن از کارشناسان محبوب و پرطرفدار فوتبال ایران (فرهاد مجیدی و مهدی مهدوی کیا) شاهد باشیم، باز هم تبلیغات امان مخاطبان را برید و حوصله ها را سر برد.

پس از این که تقریبا تمام مدت زمان استراحت بین دو نیمه فوتبال به پخش پیام های بازرگانی اختصاص یافت، فردوسی پور خلی سریع از مهمانان برنامه اش خواست تا توضیحاتی در خصوص نیمه اول بازی ارائه دهند و البته افزود فرصت چندانی نداریم، حدودا 4 دقیقه زمان داریم!

صحبتی که واکنش تند مهدی مهدوی کیا را به همراه داشت.

مهدوی کیا با انتقاد شدید از عدم تخصیص زمان کافی برای صحبت کارشناسان در برنامه گفت:

وقتی شما مهمان دعوت می کنید بهتر است که زمان کافی هم در اختیار آن ها قرار دهید، شما 2 مهمان دعوت کرده اید و می گویید 4 دقیقه زمان داریم یعنی هر کدام از ما تنها 2 دقیقه فرصت داریم و این اصلا اتفاق خوشایندی نیست.
 

مهدوی کیا همچنین افزود:
با اتخاذ همین تصمیمات نادرست است که مخاطبان از دیدن برنامه های تلویزیون روی گردان می شوند و استقبال خوبی از برنامه ها صورت نمی گیرد و به بیان دیگر به دلیل حجم بیش از اندازه و خارج از حوصله تبلیغات، برنامه های تلویزیون با اقبال از سوی مخاطبان مواجه نمی شود!

این که رسانه ملی به دلیل مشکلات مالی که سال هاست از آن گله می کند و البته به روشنی مشخص نیست چرا چاره ای برای رفع این مشکل اندیشیده نمی شود، ناگزیر از پخش تبلیغات در ابعادی وسیع تر از حد معمول است اما باز هم جای این پرسش هست که چرا در زمانی این چنین حساس و سرشار از هیجان که مخاطبان نیاز به تخلیه انرژی و دیدن تصاویر مرتبط با مسابقه را دارند هم چنان به پخش بی رویه تبلیغات ادامه می دهد؟

البته این انتقاد هم چنین به شخص عادل فردوسی پور که تهیه کننده این برنامه هست و هم چنین دیگر برنامه سازان برنامه های پرمخاطب تلویزیون نیز وارد است، چرا که ایشان نیز با وارد کردن انبوهی از اسپانسرها به برنامه و قرعه کشی ها و جوایز رنگارنگ، برنامه های مهیج و پرمخاطب را بیش از پیش به یک شوی تبلیغاتی تبدیل کرده اند.


نویسنده: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ