انتقاد تند احسان ارغوانی از برنامه های تکراری و بی هدف تلویزیون!
در گفتگوی پیش رو، احسان ارغوانی تهیه کننده و برنامه ساز  تلویزیون در خصوص ضعف های برنامه های تلویزیون و لزوم نیازسنجی برنامه ها اظهارات قابل تاملی را عنوان کرده است.

گفتگو با احسان ارغوانی: برنامه های تلویزیون هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند!

احسان ارغوانی تهیه کننده و برنامه ساز درباره فعالیت های خود برای ساخت برنامه های جدید در تلویزیون گفت:

فعلا منتظر هستیم تا ببینیم تغییر و تحولات جدید چه اتفاقاتی را در تلویزیون رقم می زند و چه تغییرات دیگری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد:
خدا را شکر تغییرات در راستای بهبود شرایط است و اگرچه مدیران قبلی بسیار خوب بودند اما این تغییرات در انتصاب مدیران شبکه ها نیز انرژِی جدیدی را تزریق می کند و نوعی جوان گرایی را در تلویزیون رواج می دهد.

ارغوانی درباره تغییراتی که لازم است در برنامه های ترکیبی و گفتگومحور تلویزیون بوجود آید نیز اظهار کرد:

قطعا باید در برنامه سازی نیز تغییراتی ایجاد شود اما این تغییرات بستگی به نوع برنامه ها دارد اکنون یکی از بزرگترین دغدغه های خود من این است که همه برنامه ها شبیه هم شده است، یک مجری روی آنتن حضور دارد و یک مهمان هم دعوت می شود که البته اکثر مهمان ها هم تکراری هستند.

تهیه کننده «امروز هنوز تموم نشده» با اشاره به این برنامه که پیش از این روی آنتن شبکه یک سیما رفت، گفت:

این برنامه مخاطبان زیادی جذب کرد چون ما از فرمت های دیگری در انتخاب مهمان بهره گرفتیم و به طور مثال فقط سلبریتی ها را دعوت نکردیم. سلبریتی ها در چارچوب برنامه حضور می یافتند و غیر از آنها، کارشناسان اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و ... نیز داشتیم. برای ساخت برنامه تلویزیونی برنامه ریزی نمی شود.

وی اضافه کرد:
گله من از همکاران و مدیران این است که وقتی یک برنامه روی آنتن می رود هیچ برنامه ریزی برایش انجام نمی شود. به طور مثال یکباره با برنامه ساز تماس گرفته می شود و از او می خواهند کاری را روی آنتن ببرد که برای آن نه مخاطب شناسی انجام شده و نه هدفی در نظر گرفته می شود و به همین دلیل خروجی آن مشابه برنامه های دیگر خواهد شد.

تهیه کننده «باغ ملی» افزود:

اگر برنامه ریزی وجود داشته باشد و به طور مثال بگویند برنامه ای در حوزه جوان بسازید شما با توجه به نیازسنجی ها می دانید که مهمانتان چه کسی باشد و یا کارشناس مربوطه را دعوت می کنید. اکنون این نیازسنجی و مخاطب سنجی وجود ندارد و انواع برنامه های صبحگاهی و عصرگاهی شبکه های مختلف سیما هیچ تفاوتی با هم ندارند.

ارغوانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:

برنامه سازی در همه جای دنیا تخصصی شده است همانطور که عادل فردوسی پور در برنامه های ورزشی استثناست و تخصصی روی یک موضوع کار می کند و بهترین برنامه را هم در تلویزیون می سازد دیگر حوزه ها هم باید به همین صورت تخصصی پیش برود.

وی در پایان عنوان کرد:
باید دانست برنامه گفتگومحور با برنامه معارفی و اجتماعی فرق دارد و تهیه کننده یا مجری ای که برنامه صبحگاهی می سازد باید دیدگاهش با سازنده برنامه عصرگاهی متفاوت باشد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com