بازیگر «حوالی پاییز» که با نیلاس کیج همبازی شد!
ارشا اقدسی، بدلکار مطرح سینمای ایران که تجربیاتی در زمینه بازیگری هم دارد، می‌گوید بازی کردن در نقش‌های منفی را به دلیل چالش‌هایی که دارد دوست دارد

تجربه بازیگری ارشا اقدسی کنار نیکلاس کیج

 ارشا اقدسی یکی از مطرح‌ترین‌ها در عرصه بدلکاری است و معمولا فیلم یا سریال اکشنی نیست که بدون همکاری او و گروهش به ثمر برسد و این بدلکار سینما اما به جز این عرصه، تجربه‌های بازیگری را هم داشته که آخرین آن سریال «حوالی پاییز» ساخته حسین نمازی بود که پخش آن به‌تازگی به پایان رسیده است؛ سریالی که اقدسی در یک شخصیت منفی به نام فرهاد را مقابل دوربین برده بود. به بهانه بازی اقدسی در این مجموعه، گفت‌وگویی درباره فعالیت‌های او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ارشا اقدسی که پیش از سریال «حوالی پاییز» نیز تجربه حضور در فیلم‌های سینمایی را به عنوان بازیگر داشته با اشاره به اینکه حسین نمازی، کارگردان «حوالی پاییز» گزینه‌های مختلفی را برای نقش فرهاد در نظر داشته اما در نهایت اقدسی برای بازی در این نقش انتخاب شده است، گفت:

«شخصیت این نقش خیلی با چیزی که بسیاری از آدم‌ها و من زندگی می‌کنند فاصله دارد. اما برای من خیلی جالب بود که بخواهم یک نقش منفی یا خاکستری را بازی کنم. چون من همیشه فکر می‌کنم که نفش‌های منفی چالش بیشتری دارند و آدم را بیشتر درگیر خودش می‌کنند.»

تجربه بازیگری کنار نیکلاس کیج

این بدلکار درباره سایر تجربه‌هایش در زمینه‌ بازیگری توضیح داد:
«من پیش از این یک فیلم با نیکلاس کیج بازی کرده بودم که «مرگ روشنایی» نام داشت، در فیلم سینمایی «شهر موش‌های ۲» نقش اسمش رو نبر را داشتم، در سریال «عالیجناب» آقای سام قریبیان هم بازی کرده بودم و در فیلم «هزارپا» آقای ابوالحسن داودی هم به دلیل اینکه قرار بود در صحنه‌ای درگیری وجود داشته باشد، نقش کوتاهی بازی کردم. اما بیشتر نقش‌هایی که پیش از این بازی کرده بودم، مبتنی بر این می‌شد که آن شخصیت باید یک قابلیت فیزیکی داشت اما در «حوالی پاییز» شخصیت فرهاد اصلا قرار نبود کار فیزیکی انجام دهد.»

اقدسی اضافه کرد:
«اما ازآنجایی که خودم شیطنت را دوست دارم و آقای نمازی هم موافقت کردند، خودمان چاشنی‌هایی به این شخصیت اضافه کردیم. اتفاق‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها معمولا برای نقش‌های منفی می‌افتد و من هم دوست دارم که برایم اتفاق‌های هیجان‌انگیز بیفتد. نقش منفی به عقیده من فراز و فرود بیشتری دارد و من دوست داشتم یک مقدار در این نقش شیطونی کنم. من مدل‌های حضورم و زبان بدنم را از هیچ کس کپی نکردم و همه چیز مدل خودم است، در واقع می‌توانم بگویم از روی هیچ کس اتود نزدم.»

او در پاسخ به این سوال‌ که بعد از بازی در نقش فرهاد که یک شخصیت منفی بود چه بازخوردهایی از مخاطبان گرفته است، گفت:

«بازخورد این سریال و نقش فرهاد برای من خیلی خوب بود، البته خیلی‌ها از من متنفر شدند اما این نشان می‌دهد که نقش توانسته کار خودش را درست انجام دهد. البته من به این نکته که اگر نقش منفی بازی کنم و خوب آن را دربیاورم ممکن است مردم بدشان بیاید واقف بودم و این اتفاق هم افتاد. اما این مسائل برایم ناراحت‌کننده نیست، چون بازیگری هم یک شغل است.»

در بدلکاری از منفی صد شروع کردم

اقدسی از جمله هنرمندانی است که حضور در دو حوزه مختلف را تجربه کرده است؛ مانند فوتبالیست‌ها یا خواننده‌هایی که حضور در بازیگری را هم تجربه می‌کنند، این مسئله اما گاهی با انتقادهایی همراه می‌شود، او دراین‌باره بیان کرد:
«نظرات مختلفی در این‌باره وجود دارد و برخی موافق و عده‌ای هم مخالف این مسئله هستند، در شغل ما بدلکار-بازیگر وجود دارد و این افراد در همه جای دنیا هستند و نقش‌های مختلفی را بازی می‌کنند و خیلی قوی و جدی هم هستند. بدلکارهای خیلی خوبی داریم که نقش‌های خیلی خوبی را بازی کردند و موفق هم بودند. به نظرم این دو مقوله خیلی از هم دور نیستند، همان‌طور که اشاره کردید، یک فوتبالیست‌ هم می‌تواند این عرصه را تجربه کند، زحمت بکشد و به جایی برسد که نمونه‌اش را دیدیم و می‌تواند فقط در حد یک اسم باشد. به نظرم این مسئله کاملا بستگی به خود شخص دارد. ضمن اینکه من معتقدم با تمرین کردن و ادامه دادن می‌شود بهتر شد. طبیعتا مدل من هم مدل تمرین و ادامه است چون اساسا من در این فضا بزرگ شدم. من در بدلکاری از منفی صد شروع کردم نه از صفر ولی بدلکاری کشورمان را به جایگاهی رساندم که خیلی‌ها توقع‌اش را نداشتند. با این وجود اما من اصلا ادعایی در بازیگری ندارم.»

کارگردانی اکشن را دوست دارم

اقدسی اضافه کرد:
«من عاشق بدلکاری هستم و به شدت به این کار علاقه دارم، بعد از این مقوله به کارگردانی اکشن و فیلمسازی به سبک هم خیلی علاقه‌مندم. حرفه من بازیگری نیست اما دوست دارم اگر نقش خاصی که پیچیدگی خاص خودش را داشته باشد، حداقل از لحاظ فیزیکی خودم را درگیرش کنم. چون بازیگری برای من خیلی وقت‌گیر است و من همیشه در آن واحد سر چند کار هستم و کارهای خارج از ایران هم زیاد دارم باید آن بعد بازیگری برایم خیلی هیجان انگیز باشد تا سراغش بروم. در زندگی واقعا هیچ‌چیزی از بدلکاری برایم هیجان انگیزتر نیست. اما تجربه پیداکردن مسئله باارزشی است. من در این سینما بزرگ شدم  و مثل خیلی‌های دیگر دوست دارم تجربه کنم.»

طول می‌کشد تا مردم با تلویزیون آشتی کنند

این بدلکار و بازیگر در پاسخ به سوال دیگری درباره کم شدن مخاطب تلویزیون و اثرگذاری آثاری که از این رسانه پخش می‌شوند، گفت:
«اینکه مخاطب تلویزیون این روزها کم شده کاملا درست است، مخاطبان این رسانه کم شده‌اند و شکی در آن نیست و من فکر می‌کنم خیلی طول می‌کشد تا مخاطبان دوباره با تلویزیون آشتی کنند، یعنی مثل قبل اعتماد کنند تا دوباره به سمت تلویزیون برگردند. به نظرم خیلی هم باید روی اعتمادسازی مجدد کار کرد و شاید با یکی دو تا سریال یا چند برنامه خوب این آشتی بین مردم و تلویزیون صورت نگیرد. این مسئله کاری زیرساختی است که باید مسئولان این قضیه به تولیدکننده‌ها فضای بیشتری بدهند و دستشان را کمی بازتر بگذارند و البته به آنها خوش‌قول‌تر هم باشند.»

اقدسی ادامه داد:
«من معتقدم تلویزیون درگاهی است که پیر و جوان، زن و مرد همه آن را نگاه می‌کنند و از روی خیلی از اتفاقات آن خواسته یا ناخواسته الگو می‌گیرند. من تصمیم گرفتم قد خودم آنقدری که یک تریبون وجود دارد برای ارائه یکسری مسائل پیش‌قدم شوم و در سریالی که بازی کردم یک پیغام کوچک و شاید کلیشه ای را به مخاطبان بدهم گرچه من منتقدم کلیشه‌های مثبت اصلا اشکالی ندارند.»

برخی بازیگران ناخواسته تبلیغ سیگار می‌کنند


او افزود:
«سیب خوردن همیشگی فرهاد موضوعی بود که دوست داشتم مخاطب به آن توجه کند و خوشحالم که این اتفاق هم افتاد. فرهاد یک کاراکتر منفی است اما اگر یک بچه این سریال را می‌دید و نمی دانست که او شخصیتی منفی دارد و از سیب خوردن او الگو می‌گرفت، برای من کافی بود. کمااینکه خیلی از کاراکترهای مثبت ما سیگار می‌کشند و ناخواسته تبلیغ سیگار می‌کنند. خوشحالم  که بازخوردهای خوبی هم از این حرکت گرفتم.»

 

بیشتر بدانید : بدلکاری خطرناک ارشا اقدسی درفیلم جدید پدرینگ رینولدز + عکس

بیشتر بدانید : ماجرای حضور ارشا اقدسی در فیلم جیمز باند و درخشش وی!

بیشتر بدانید : شوخی های امیرعلی نبویان و ارشا اقدسی در خندوانه

بیشتر بدانید : قول ارشا اقدسی برای دزدیدن رامبد جوان و یا پیمان معادی



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir