شباهت سریال رمضانی «از یادها رفته» به «شهرزاد»
اکبر تحویلیان تهیه‌کننده سریال رمضانی «از یادها رفته» درباره انتقادات نسبت به این مجموعه و نیز پخش نامنظم آن در طول شب‌های اخیر توضیحاتی را ارائه کرد

گفتگو با اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده سریال «از یادها رفته» در رمضان 98

دلیل بی‌نظمی در پخش «از یادها رفته» چیست؟

اکبر تحویلیان تهیه‌کننده سریال «از یادها رفته» درباره این مجموعه رمضانی که تاکنون دو قسمت از آن به دلیل مشکلات فنی با یک شب تاخیر روی آنتن شبکه یک رفته است گفت: کیفیت ضبط این سریال ۴k است و به همین دلیل برای آماده‌سازی نسخه نهایی آن باید مراحلی طی شود. همچنین از نظر جلوه‌های ویژه، صحنه‌هایی از سریال که در خیابان‌های تهران و لوکیشن‌های مختلف تصویربرداری شده در خروجی نهایی نیاز به اصلاحاتی دارد چون سریال به سال ۱۳۱۹ تعلق دارد و در تصاویر کابل برق و یا دیگر موارد زائد وجود دارد و اصلاح این موارد زمان‌بر است.

وی ادامه داد: ما به کرّات نیازمندیم که بخش‌های مختلف سریال را فریم به فریم اصلاح کنیم و این کارها به زمان نیاز دارد که خواه ناخواه کار را با تاخیر در پخش مواجه می‌کند.

تحویلیان تصریح کرد: شب جمعه ۲۶ اردیبهشت هم این سریال ساعت ۲۲ آماده شد اما کار تا بازبینی نشود پخش انجام نمی‌گیرد و خود من خواهش کردم که پخش سریال به روز بعد موکول شود و ممکن است باز هم در طول پخش با چنین مشکلاتی مواجه شویم.

حتی یک قسمت هم سانسور نشده است

وی درباره شایعه سانسور بخش‌هایی از قسمت‌هایی که با تاخیر پخش شد نیز عنوان کرد: چنین شایعه‌ای اصلاً صحت ندارد و هیچ سانسوری در هیچ قسمتی از سریال صورت نگرفته است. ما هیچ اصلاحیه‌ای برای پخش نداشتیم و موردی نبوده که بگویند سکانسی را دربیاوریم.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: بازار شایعات در رسانه‌ها به نوعی داغ شده است و البته برخی همکاران خود ما هم به این شایعات دامن می‌زنند. من از بینندگانمان عذرخواهی می‌کنم که چنین مشکلی پیش آمده ولی واقعاً بحث سانسور نبوده است.

کدام سریال عاشقانه نیست؟

تهیه‌کننده «از یادها رفته» در بخش دیگر درباره انتقاداتی که نسبت به طراحی قصه سریال مطرح شده و شائبه شباهت آن با سریال «شهرزاد» را به‌وجود آورده است، نیز گفت: این‌ها همانطور که گفتید شائبه است. کدام یک از سریال‌هایی که در تلویزیون یا شبکه نمایش پخش می‌شود، عاشقانه نیست؟ به نظرم این‌ها مطرح می‌شود چون عده‌ای می‌خواهند سریال را بزنند. ده‌ها سریال عاشقانه در تلویزیون ساخته شده است و در همه آن‌ها عشق وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا این سریال با دیگر آثار تاریخی و عاشقانه مقایسه نمی‌شود، گفت: «شهرزاد» عاشقانه‌ای است که در دهه ۴۰ اتفاق افتاد و این سریال در دهه ۲۰ و شاید به این دلیل که داستان دو مجموعه به لحاظ زمانی به هم نزدیک هستند این سخنان مطرح می‌شود. در قصه ما حوادث زمان و تحولات تاریخی بر عشق موثر است درحالی که «شهرزاد» مثل یک رمان عاشقانه بود. با این حال به تدریج که سریال جلو برود خیلی‌ها می‌بینند که گمانه‌زنی‌هایشان اشتباه بوده است و به خطا رفته‌اند.

جذب مخاطب شبکه دیگر اشتباه است

تحویلیان همچنین درباره آمارهایی که این روزها از دانلود سریال‌های رمضانی مطرح می‌شود، بیان کرد: تلویزیون مثل یک سوپرمارکت می‌ماند و باید همه نوع محصول و تنوعی داشته باشد چنین رسانه‌ای دیگر خودش با خودش رقابت نمی‌کند. ما سازندگان نسبت به یکدیگر، هم‌پوششی داریم و نباید بین ما دعوا بیفتد، اگر دعوا می‌افتد اشتباه می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه رقابت اصلی نباید بین سازندگان باشد، گفت: اینکه شبکه‌ای فکر می‌کند برنامه‌ای را باید طوری بسازد که مخاطب یک برنامه یا شبکه دیگر را جذب کند اشتباه است. یا مثلاً کارگردانی فکر می‌کند که بازیگر من را با رقمی بیشتر به کار خود دعوت کند، این کارها اشتباه و رقابت ناسالم است. درواقع رقابت ما باید نسبت به شبکه‌های بیگانه باشد و در سایر زمینه‌ها باید رفاقت کنیم.

 

بیشتر بدانید : اولین عکس ها از سریال ماه رمضان: «از یادها رفته»

بیشتر بدانید : ساخت سریال تاریخی از یادها رفته متوقف شد

بیشتر بدانید : گریم و پوشش متفاوت میترا حجار و حسین یاری در از یادها رفته + تصاویر

بیشتر بدانید : معرفی همه سریال های ماه رمضان 98 + عکس



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com