پخش مستند بازی تاج و تخت و رازهایی که فاش شد!
یک هفته پس از پخش قسمت پایانی "بازی تاج و تخت"، مستندی درباره این سریال از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد

مستند Game of Thrones چگونگی مرگ اسپویلر را توضیح می‌دهد

 مستند "بازی تاج‌وتخت" (Game of Thrones) که یکشنبه شب گذشته تحت عنوان "آخرین دیدبانی" (The Last Watch) از شبکه‌ی HBO‌ روی ایر رفت، احساساتی شدن "کیت هرینگتون" پس از پی بردن به سرنوشت "دنریس تارگرین" در اپیزود پایانی را نشان داد. جدا از این لحظه‌ی جذاب، این مستند یکی از ابهامات سریال پیرامون "نبرد وینترفل" در اپیزود "شب طولانی" را  هم فاش می‌کند و مشخصاً به این پرسش پاسخ می‌دهد که "آریا استارک" (میزی ویلیامز) چگونه موفق شد "نایت کینگ" را از بین ببرد.

بینندگان به یاد می‌آورند که وقتی رهبر "ارتش مردگان" آماده‌ی گرفتن جان "برن استارک" می‌شد، آریا، خواهر برن ناگهان با خنجری در دست از ناکجا پدیدار شد. "نایت کینگ" لحظه‌ای مانع از فرو کردن خنجر والریایی شد اما آریا با حرکتی دیدنی "نایت کنیگ" و ارتش او را متلاشی کرد. سؤال اینجا بود که آریا چگونه موفق شد آنگونه به هوا بلند شود؟

در مستند جدید سریال، وقتی "برایان کاگمن" از روی فیلمنامه‌ی "شب طولانی" می‌خواند این پرسش پاسخ داده می‌شود. به آریا در این راه کمک شده بود:

"نایت کینگ با آرامشی دلهره‌آور و منحصربه‌فرد گام برمی‌دارد. در مقابل برن می‌ایستد و شمشیرش را برای ضربه زدن بلند می‌کند، اما از درون ظلمت چیزی با سرعت به سمتش می‌آید. آریا. او از روی توده‌ی مخلوقات مُرده می‌پرد، روی نایت کینگ می‌جهد و خنجر خود را در زره نایت کینک فرو می‌کند. نایت کینگ از هم می‌پاشد."

بنابراین برن و دیگر بازماندگان "شب طولانی" باید از آریا و "توده‌ی مردگان"‌ تشکر کنند. اینکه "میگل ساپوچنیک" به چه علت نمای آماده شدن آریا برای پرش را در صحنه‌ی پایانی نگنجانده در طول مستند توضیح داده نمی‌شود و شاید هیچکس دیگری هم توضیحش ندهد.

"آخرین دیدبانی" برخلاف انتظار به ندرت "دن وایس" و "دیوید بنیاف" شوررانرهای سریال را به تصویر می‌کشد، در عوض این مستند به کارگردانی "جنیفر فینلی"، تلاش‌های دیگر عوامل "بازی تاج‌وتخت" از جمله "برنی کالفیلد" تهیه‌کننده، "اندرو مک‌کلی" سیاهی لشکر متعصب خاندان استارک، "لی مک‌کرام" مدیر یک کافی ون، و حتی "ولادیمیر فردیک" بازیگر نقش "نایت کینگ" را در کانون توجه قرار می‌دهد.

با این حال، جذاب‌ترین لحظات مستند همان جلسات فیلمنامه‌خوانی بازیگران و عوامل است. هرینگتون تنها بازیگری بود که فیلمنامه را تا زمان برگزاری جلسه نخوانده بود و به همین علت واکنش او وقتی که می‌فهمد جان دنریس را به قتل می‌رساند، ناب‌تر از سایرین است. دیگر لحظات کلیدی این جلسات جدا از نابودی "نایت کینگ"، مرگ "جورا مورمونت" با بازی "ایان گلن" و آخرین صحنه‌ی "کانلث هیل" در نقش "واریس" است. هیل پیش از پخش مستند هم از مرگ شخصیتش در سریال و نحوه‌ی نمایش او در چند فصل اخیر ابراز نارضایتی کرده بود اما اگر شبهاتی هم در این باره باقی مانده بود این جلسات آن را برطرف کرد.

"میزی ویلیامز" در مصاحبه با "اینترتینمنت ویکلی" از اینکه آریا موفق نشد "سرسی لنیستر" را به دست خود به قتل برساند ابراز ناامیدی کرده بود. او که در پایان اپیزود ششم از فصل هشتم به تنهایی ماجراجویی جدیدی را در غرب وستروس آغاز کرد در این باره می‌گوید: " دوست داشتم با "لینا" [هیدی] دوباره در یک صحنه بازی کنم، با او خوش می‌گذرد. علاوه بر این تمایل داشتم سرسی به دست آریا کشته شود حتی به قیمت مرگ [آریا]. حتی وقتی که سرسی در کنار جیمی به سر می‌برد با خود فکر می‌کردم، "جیمی نقاب از چهره برمی‌دارد [و ما متوجه می‌شویم که او آریا است] و هر دو می‌میرند. فکر می‌کردم آریا چنین مسیری در پیش داشته باشد."

"لینا هیدی" نیز در گفتگو با "اینترتینمنت ویکلی" می‌گوید امیدوار بوده لحظه‌ی رویارویی "آریا و "سرسی" سرانجام از راه برسد: "با این خیال زندگی می‌کردم تا اینکه فیلمنامه را خواندم… در اتفاقی که برای او و جیمی در پایان روی می‌دهد گونه‌ای شاعرانگی وجود دارد."

 

بیشتر بدانید : حقایقی که نظرتان را درباره بازیگران «بازی تاج و تخت» تغییر می دهد + عکس

بیشتر بدانید : سکانس های حذف شده سریال «بازی تاج و تخت» که داستان فیلم را تغییر می دهند (قسمت1)

بیشتر بدانید : نارضایتی خالق بازی تاج و تخت Game of Thrones از پایان سریال

بیشتر بدانید : 10 صحنه غیرمنتظره و غم انگیز در سریال «بازی تاج و تخت»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:  30nama.name