ماجرای سکانس جنجالی سریال عروسکی " شهرک کلیله و دمنه" و واکنش مرضیه برومند + عکس
در روزهای گذشته بریده ویدیوی یک دقیقه‌ای از سریال نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» اثر مرضیه برومند در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پربازدید شد که حواشی فراوانی به دنبال داشت 

حواشی سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه»

نام مرضیه برومند همیشه خاطره برنامه های عروسکی را برای چند نسل زنده می کند؛ «الو! الو! من جوجوام»، «خونه مادربزرگه»، «مدرسه موش ها»، «قصه‌های تابه‌تا» و… حالا بعد از مدت ها، کار عروسکی جدید او با نام «شهرک کلیله و دمنه» از پلتفرم فیلم نت در اختیار مخاطبین قرار گرفته است. این سریال عروسکی هم مانند مجموعه «مهمونی» ساخته ایرج طهماسب، گروه سنی مخاطب خود را بزرگسالان معرفی کرده است. اما همانطور که پیش از این به مجموعه «مهمونی» انتقادهایی در خصوص محتوای نامناسب برای کودکان و مخصوصا دیالوگ های شخصیت «پشه»، وارد شد، حالا این واکنش ها در خصوص «شهرک کلیه و دمنه» جدی تر شده است.

ماجرای «شهرک کلیله و دمنه» چیست؟

از زمان شروع به پخش سریال «کلیله و دمنه» به نویسندگی کوروش نریمانی و کارگردانی مرضیه برومند، حواشی مربوط به محتوای نامناسب و غیراسلامی، دیالوگ ها نا متعارف و نامناسب برای کودکان، شکل گرفت. اگر چه در خلاصه این قسمت تاکید شده است که «این سریال گرچه عروسکی است اما برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته نشده است، نوجوانان می‌توانند با صلاح دید بزرگترهای‌شان آنرا تماشا کنند.»، اما مخاطبین معترض معتقدند که کودکان ناگزیر به تماشای این سریال می نشینند.

سریال شهرک کلیله و دمنه
سریال شهرک کلیله و دمنه

در حال حاضر پنج قسمت از این سریال از اردیبهشت ماه، در روزهای جمعه پخش شده است. در خلاصه این سریال آمده است: «وقتی طبیعت از بین برود و به جای درخت، آهن و سیمان از زمین بروید، جانور بیچاره هم‌راهی به جز شهرنشینی ندارد. ختن و خمار، دو آهوی جوان قصه هم به امید زندگی بهتر سرزمین مادریشان، دشت ناز را می‌فروشند و در شهرک کلیله و دمنه یک آپارتمان کوچک می‌خرند.»

سکانس جنجالی سریال شهرک کلیله و دمنه

در روزهای گذشته بریده ویدیوی یک دقیقه‌ای از سریال نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» اثر مرضیه برومند در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پربازدید شد که حواشی فراوانی به دنبال داشت.

سکانس جنجالی سریال شهرک کلیله و دمنه
سکانس جنجالی سریال شهرک کلیله و دمنه

در این ویدیو، دو کاراکتر زن و مرد (با صدای لیلی رشیدی و بهزاد عمرانی) با یکدیگر درباره ادامه رابطه و ازدواج صحبت می‌کنند و در آن، کاراکتر مرد موضعی منفی نسبت به ازدواج دارد و آن را پرتگاه می‌داند، در حالی که کاراکتر زن از حرف‌های او ناراحت می‌شود و گریه می‌کند.

اعتراض به سریال شهرک کلیله و دمنه

این اتفاق باعث شد جمعی از کاربران خبرگزاری فارس در کارزاری اعتراضی، نسبت به محتوای این مجموعه انتقاد کنند و خواهان بازبینی مجدد این مجموعه شوند. این کارزار تا لحظه تنظیم این گزارش به ۳۳ هزار و ۵۰۰ امضا رسیده است.

پس از شروع پخش این سریال و اعتراض هایی که جسته و گریخته به گوش می رسید، در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس پویشی با عنوان «مجموعه نمایشی شهرک کلیله و دمنه بازبینی شود» در تاریخ ۲۳ خرداد به راه افتاد که مطالبه اصلی آن جلوگیری از پخش محتواهای آموزشی روابط غیراسلامی برای کودکان بود. با افزایش تعداد امضا کنندگان این درخواست که تا به امروز به ۳۵,۴۴۵ امضا رسیده است، پیگیری ها جدی تر شد.

در متن این پویش آمده است:

«وزارت فرهنگ و ارشاد ما مشغول به چه کاری است؟ چرا در کشور اسلامی به راحتی برنامه‌ای که به کودکان، روابط غیراسلامی را آموزش می‌دهد، مجوز می‌گیرد؟!
چطور برنامه‌ای با این محتوای ناسالم اجازه پخش گرفته است؟!
تقاضای اصلاح و بازنگری در پخش این مجموعه نمایشی را داریم.
همچنین تقاضای برخورد با کسانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و بدون کوچک‌ترین بررسی محتوا، مجوز پخش می‌دهد.»

با مخاطب قرار گرفتن وزارت فرهنگ و ارشاد در متن این مطالبه، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که بی دلیل مسئولیت این وضعیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی نسبت داده شده است. هاشمی گفت که تولید و نمایش سریال‌های خانگی از جمله سریال «کلیله و دمنه» از مسئولیت‌های سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است و مربوط به سازمان صدا و سیما می شود. او تاکید کرد که در دو سال اخیر، مسئولیت تولید و ارزشیابی و نظارت سریال‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها به صدا و سیما واگذار شده است. هاشمی معتقد است که هرگونه پاسخگویی و شفاف‌سازی هم باید از طریق ساترا صورت گیرد.

پس از این صحبت ها، محمود حسین زاده مدیرکل صدور پروانه انتشار محتوای ساترا وابسته به صدا و سیما با انتشار متن نامه ای در تاریخ ۲۴ اردیبهشت خطاب به علی سرتیپی، مدیر عامل پلتفرم فیلم نت اعلام کرد که با وجود تشکیل سریع شورا برای بررسی مجوز این سریال، مجوزی برای انتشار آن صادر نشده است.

واکنش مرضیه برومند به حواشی سریال شهرک کلیله و دمنه

در واکنش به این حواشی، مرضیه برومند کارگردان «شهرک کلیله و دمنه» دیروز ۲۷ خردادماه در ویدیویی اینستاگرامی توضیح داد و گفت:

من این سریال را برای بچه‌ها نساختم و مخاطب هدف من بزرگترها و خانواده‌اند. چنانچه خود پدر و مادر تشخیص بدهند و صلاح بدانند، می‌توانند اجازه دهند که بچه‌ها هم ببینند. در ابتدای سریال هم کپشنی می‌آید و اعلام می‌شود که برای ۱۲ سال به بالاست.

او با لبخند ادامه داد: من اعتراف می‌کنم این سریال را برای بچه‌های دهه شصتی، هفتادی و هشتادی که خودشان بچه دارند، ساخته ام.

برومند در پایان بیان کرد: فکر نمی‌کنم صحنه سیگار کشیدن یا گفتن یک جمله‌ای که اصلا جمله خیلی بدی نیست، آسیب جدی به روح و روان بچه‌های شما برساند. لطفا مواظب جاهای دیگر باشید.

بیوگرافی مرضیه برومند

ماجرای «شهرک کلیله و دمنه» چیست؟مرضیه برومند متولد ۱۷ خرداد ۱۳۳۰ تا به امروز به عنوان بازیگر، عروسک گردان، صداپیشه، نویسنده و کارگردان در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسالان فعالیت داشته است. او که فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه هنرهای زییایی تهران است از سال ۱۳۵۳ با بازی در تئاترهای کودک در تلویزیون شناخته شد. اگرچه او بیشتر به خاطر برنامه هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته است شناخته می شود، اما سریال هایی برای بزرگسالان از جمله «آرایشگاه زیبا»، «هتل»، «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» و «کتاب فروشی هدد» را در کارنامه کاری خود دارد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com/khabargozarisaba.com