سی امین روز
داستان سی امین روز در باره سیاوش كیانی (هومن سیدی) است كه سهوا قاتل برادر دوستش می‌شود و از آنجا كه بسیار پایبند به رفاقت است قتل را گردن می‌گیرد و می‌پذیرد، اما بنا به دلایلی با پاره شدن طناب‌دار نجات می‌یابد...

به گزارش جام جم آنلاین، گروه تولید سریال «سی امین روز» به تهیه‌كنندگی رضا جودی و كارگردانی پرویز شیخ طادی را در حالی كه 20 روز از آغاز تولید این سریال می‌گذرد در بیمارستانی در شرق تهران می‌یابیم. آنها بشدت مشغول كارند. سی امین روز قرار است ماه مبارك رمضان از شبكه 2 سیما پخش شود و گروه برای آماده شدن این سریال وقت زیادی ندارد. 
 به همین دلیل مجبور هستند به شكل فشرده كار كنند. آنها هرروز از 2 بعدازظهر تا 2 نیمه شب بدون وقفه كار می‌كنند. به نظر می‌رسد این سریال از تنوع زیاد لوكیشن برخوردار است كه بیمارستان یكی از اصلی‌ترین آنهاست. چون گروه تصویربرداری در بخشی از بیمارستان مشغول به كار است كه بیمار دارد و برخلاف تصور، بخش غیرفعال و خالی از بیمار نیست.
رسیدگی به بیماران كاری نیست كه تعطیل شود یا به تعویق بیفتد. با این‌كه راهروی بیمارستان در تصرف گروه است، ولی به محض عبور برانكارد یا نیاز بیماری به پرستار كات داده می‌شود و تمام كابل‌ها و دوربین و ریل و سایر ادواتش باید جمع و دوباره چیده شوند.
صحنه با ورود میرطاهر مظلومی شروع می‌شود كه لنگ‌لنگان و نفس نفس زنان از پله‌ها بالا می‌آید و تا چشمش به آزاده صمدی می‌افتد، اعتراض می‌كند كه اینجا چكار می‌كند و به وی پرخاش كنان می‌گوید كه تا خانواده مقتول نیامده باید از بخش خارج شود و آزاده صمدی گریه كنان می‌گوید كه همین‌جا می‌ماند.
در همین پلان 2 بار برانكارد رد می‌شود و چند بار دكتر و پرستار و رهگذر. جمعا شش هفت باری این صحنه تكرار می‌شود و دست آخر آزاده صمدی با خنده و چشمان پف كرده به شیخ طادی می‌گوید: این گریه كردن تا كی باید ادامه پیدا كند؟ چقدر باید گریه كنم؟

گمگشته‌های زمینی

داستان سی امین روز در باره سیاوش كیانی (هومن سیدی) است كه سهوا قاتل برادر دوستش می‌شود و از آنجا كه بسیار پایبند به رفاقت است قتل را گردن می‌گیرد و می‌پذیرد، اما بنا به دلایلی با پاره شدن طناب‌دار نجات می‌یابد... . محمود عزیزی در نقش پدر مقتول و كورش سلیمانی در نقش ناصر، برادر مقتول ایفای نقش می‌كنند. از دیگر بازیگران این مجموعه می‌توان به گلچهره سجادیه، ستاره اسكندری، آزاده صمدی، رزیتا غفاری، میرطاهر مظلومی، صفا آقاجانی و بهرام ابراهیمی اشاره كرد.
از سال 1380 كه اولین سریال مناسبتی با نام «گمگشته» ساخته شد تاكنون این سریال‌ها در بین مردم طرفداران زیادی پیدا كرده و به مرور به پربیننده‌ترین سریال‌ها تبدیل شده‌اند. هر ساله با شروع ماه مبارك رمضان سریال‌های تلویزیونی رونق خاصی می‌گیرند و مردم انتظار دارند بر حسب سلیقه، سریال مورد علاقه‌شان را از شبكه‌های مختلف انتخاب كنند و به طرفداران آن تبدیل شوند. گمگشته و پس از آن «كمكم كن»، با مضامین مذهبی و معنوی از سریال‌هایی بودند كه كاملا به دل مردم نشستند. بعد از آن «او یك فرشته بود» و «اغماء» از سریال‌هایی بودند كه از راه یافتن شیطان به درون آدمی صحبت كردند و تا حدودی مردم را از شیطان ترساندند.

وقت كم برای موضوعی بزرگ

سریال سی امین روز قرار است امسال با ساختار جدید لطف خداوند را به نمایش بگذارد. صحبت از لطفی است كه اتفاقی نیست و برخلاف ظاهر امر، لایه‌هایی از اندیشه و عمل در كار است كه سبب چنین لطفی می‌شود. سعید رحمانی، نویسنده فیلمنامه سریال سی امین روز، مضامین قصه را در چند نكته بیان می‌كند: 1ـ ایمان به لطف خداوند و توجه به عالم فرشتگان 2ـ توجه به مسائل اخلاقی 3ـ توجه به كانون مهم خانواده 4ـ رفاقت 5 ـ صداقت و گذشت. سعید رحمانی در میان صحبت‌هایش از فرشته صحبت می‌كند. از او سوال می‌كنم كه آیا فرشته این سریال مانند شیطان سریال‌های گذشته قابل رویت است؟ وی می‌گوید: خیر. غرض از فرشته اشاره به دست‌های پنهان خداوند است و این‌كه دنیا تنها لایه ظاهری نیست. عالم فرشتگان و ایمان به عالم غیب از شروط و اصول مسلمانی است.
رحمانی اشاره می‌كند برای نوشتن داستانش از بیانات امام خمینی، آیت‌‌الله مكارم شیرازی، آیت‌‌الله جوادی‌آملی و دیگر بزرگان معاصر مانند دكتر میر باقری در زمینه فرشته‌شناسی بسیار استفاده كرده است.
رحمانی می‌گوید: برای دستیابی به منابع قرآنی از تفسیر آیت‌‌الله جوادی آملی استفاده ‌كرده‌ام و اساس فیلمنامه را روی آن قرار دادم تا این‌كه در نمایشگاه كتاب امسال چشمم به كتاب حق و تكلیف در اسلام جوادی‌آملی افتاد. از این كتاب در فیلمنامه استفاده زیادی كردم تا جایی كه این اتفاق را هدیه‌ای از جانب خداوند تلقی كردم. در این كتاب درباره ایمان به عالم فرشتگان چنین آمده است كه هیچ كار خیری بدون وجود فرشته و بدون امر خداوند صورت نمی‌گیرد و یكی از ابزارهای تجلی رحمت، ترغیب انسان از سوی فرشته‌ها به امر خیر است. میزان درك این ترغیب‌ها بر حسب لیاقت انسان‌ها تعیین می‌شود و شرط كسب لیاقت انجام تكلیف است. از جمله حق و تكلیفی كه در اسلام به آن اشاره شده عفاف، نجابت، جوانمردی و گذشت است.
رحمانی از فرصت كمی كه برای نوشتن فیلمنامه به او داده‌اند، گلایه‌مند است. وی می‌گوید:‌ نوشتن 20 قسمت از سریال در 2 ماه واقعا لطف خداوند است. از آنجا كه پایه و اساس و بنای یك سریال داشتن متنی قوی و پخته است، حیف است كه چنین موضوعات بكر و بنیادی كه اساس اعتقادی ما را نیز شامل می‌شوند، بسادگی نوشته شوند. مسلما هرچه كار بیشتری روی قصه و فیلمنامه صورت بگیرد و تعداد بازنویسی‌ها بیشتر باشد، كار پخته‌تر، منطقی‌تر و باورپذیرتر ‌شده، از ایرادات آن كاسته می‌شود. اما هیچ‌كس به این امر مهم توجه نمی‌كند كه اساس یك كار خوب فیلمنامه است. بنابر این باید به نویسندگان فیلمنامه‌ زمان بیشتری داده شود. اما اكنون فرصتی كه بین نوشتن و آغاز تولید وجود دارد خیلی كم است و حتی كارگردان و بازیگران فرصت خواندن فیلمنامه را ندارند. وقتی توجیه و باور قصه از جانب عوامل، بخصوص بازیگران صورت نگیرد، واقع نمایی و باورپذیری سریال از جانب مخاطب دچار اشكال شده و نتیجه و تاثیرگذاری دلخواه به دست نمی‌آید.

نقش‌های خاكستری

پرویز شیخ طادی از كارگردانان پیشكسوت و كهنه كار سینمایی است كه برای اولین بار برای كارگردانی سریال مناسبتی از سوی رضا جودی دعوت شده است.وی نیز نسبت به كمبود وقت و نداشتن متن كامل معترض است و می‌گوید: وقتی 8 قسمت از سریال نوشته شد، تولید سریال را شروع كردیم. شیخ طادی، كارگردان حساسی است كه كارهایش را با وسواس خاصی می‌سازد، بنابراین چنین كاری را می‌توان به نوعی برای او ریسك دانست ! اما وی اصول كار در تلویزیون را می‌شناسد و در این باره می‌گوید: در كارهای تلویزیونی این چیزها عادی است و بیشتر نظر شبكه شرط است تا كارگردان. نقش ما تنها در قسمت ساختاری و فنی قضیه مشهود است.
شیخ طادی درباره داستان سریال می‌گوید: با این‌كه داستان مفهومی ماورائی دارد، اما كار كاملا رئال است.در این سریال یك فرشته به كمك انسان‌ها می‌آید. این فرشته، فرشته دنیایی است كه به انسان‌ها كمك می‌كند و با استفاده از مفاهیم قرآنی، چنین برداشت می‌شود كه فرشتگان دستیاران خداوند روی زمین هستند.
وی در ادامه افزود: نقش‌های كل سریال غیر از 2 نقش منفی، بقیه خاكستری‌اند، نه كاملا مثبت و نه كاملا منفی. رفتار نقش‌ها طوری تعریف شده است كه برای بیننده ایجاد سوال می‌كند و با چرایی داستان را دنبال می‌كند.
این سریال پر بازیگر و پر لوكیشن با بیش از 50 نفر عوامل، توسط 2 دوربین تصویربرداری می‌شود و تدوین آن را هم مهدی جودی همزمان با تصویربرداری آغاز كرده است كه تاكنون 30 درصد كار به مرحله تولید و تدوین رسیده است. شیخ طادی در كارنامه كاری خود فیلم‌هایی مانند «دفتری از آسمان» و «چتری برای كارگردان» را دارد كه هر دو درباره جنگ هستند.

بازیگران متفاوت

كورش سلیمانی، بازیگر نقش ناصر (برادر مقتول) فارغ‌التحصیل كارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران و كارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. سریال «فاكتور 8» باعث آشنایی وی با رضا جودی شده است و این آشنایی باعث شده جودی برای سریال سی‌امین روز هم از او دعوت كند. به گفته سلیمانی نام جودی و شیخ طادی در كنار هم، تمام اطمینان و اعتماد لازم را نسبت به پذیرش نقش در وی ایجاد كرده و بدون تردید، بازی در نقش ناصر را پذیرفته است. ناصر برادر مقتول و دوست سیاوش (هومن سیدی) است و بسیار پایبند رفاقت و دوستی است. وی نسبت به كشته شدن برادرش حساس است و همین امر باعث ایجاد گره‌های روانی در نقش وی شده است. سلیمانی تركیب بازیگرها را خوب و منطقی ارزیابی می‌كند و از این‌كه نقش فرزند محمود عزیزی را بازی می‌كند، راضی است، چون عزیزی یكی از استادانی است كه فنون بازیگری را به سلیمانی آموخته است.
صفا آقاجانی با نام عزیز در سریال ظاهر می‌شود كه صاحب 2 فرزند پسر است كه یكی از فرزندانش به قتل می‌رسد. او نقش همسر محمود عزیزی را بازی می‌كند. آقاجانی از 17 سالگی وارد رادیو شده و تا امروز مشغول فعالیت در هر 2 عرصه صدا و تصویر است. صدای گرم و دلنشین وی باعث شده تا موفقیت‌های بیشتری را در زمینه گویندگی در رادیو كسب كند. بنا به عقیده وی در عرصه سیما تعداد كمی از بانوان هستند كه به آنها فرصت داده می‌شود در ژانر خاصی بازی كنند و وسعت انتخاب نقش‌ها كم شده و محدود به عده خاصی شده است. بخصوص در سریال‌های مناسبتی كه تنوع بازیگرها در آن كم است. وی معتقد است در سریال‌های مناسبتی امسال حركت خوبی صورت گرفته و شاهد تنوع بازیگرها و بازی‌های آنها هستیم.
هومن سیدی و آزاده صمدی برای بار اول است كه در سریال مناسبتی بازی می‌كنند. آنها كه در سریال «راه بی‌پایان» در كنار هم بازی كردند و بعد از آن در چند فیلم و سریال دیگر هم نقش‌هایی را به عهده داشتند مسلما از این تجربیات در سریال سی‌امین روز نیز استفاده می‌كنند و از طرفی مخاطب هم با چهره‌های جدیدی در سریال‌های مناسبتی روبه‌رو می‌شود.
سریال سی‌امین روز را رضا جودی تهیه‌ می‌كند كه در پرونده كاری خود تهیه سریال‌هایی مانند دوران سركشی، صاحبدلان، اغماء و عبور از پاییز را دارد.
سریال صاحبدلان را - كه محمدحسین لطیفی كارگردانی كرد - می‌توان یكی از بهترین آثار تلویزیونی دانست كه با محوریت قرآن ساخته شده است. جودی با پشتوانه تولید این آثار اكنون دست به كار شده تا به مخاطبان تلویزیون حضور فرشته‌ها را یادآوری كند. فرشته‌هایی كه از طرف خداوند بهترین هدایا را برای بشر به ارمغان می‌آورند. اما در بیشتر اوقات انسان‌ها این هدایا را نادیده می‌گیرند.

سهم فرشته‌ها در سریال‌های تلویزیونی

علیرضا افخمی كه سال گذشته سریال «پنجمین خورشید» ساخته وی در ماه رمضان پخش شد، ناظر كیفی سی‌ امین روز است. حضور افخمی در سریال‌های ماورایی به عنوان ناظر كیفی شاید بیشتر به این دلیل است كه او اولین كسی است كه با ساخت سریال او یك فرشته بود، شیطان را به عینیت رساند و چهره‌های مختلف او را به نمایش گذاشت. بعد از آن شیطان در سریال‌هایی مانند اغماء نیز تصویری شد.
اما سی امین روز تفاوت اساسی با سریال‌های او یك فرشته بود و اغماء‌ دارد و این تفاوت در موضوع آن است. اگر در آن 2 سریال ، شیطان به كارهای زشت انسان را وسوسه می‌كرد در سی امین روز فرشته‌های خوب خدا انسان را وادار به رفتار و كردار خوب می‌كنند.
سریال‌های اغماء‌ و او یك فرشته بود. مخاطبان را از وسوسه‌های شیطان ترساند.این سریال‌ها نشان دادند كه شیطان با هر دم و بازدم می‌تواند انسان را به كارهای شر وسوسه بكند. حالا دیگر شیطان چهره‌ای دارد كه مردم آن را در ذهن دارند.
امسال اما قرار است، فرشته‌های خوب كه انسان را به كارهای خیر ترغیب می‌كنند به تصویر كشیده شوند. این كه سریال سی‌امین روز بتواند موفق شود یا خیر باید بماند برای زمان نمایش این سریال. اما همین كه مدیران تلویزیون و نویسندگان روی فرشته‌های خوب خدا هم فكر می‌كنند، خوب است. همه فرشته‌های خدا خوب هستند و فقط فرشته‌ای به نام ابلیس است كه انسان را به كارهای شر وسوسه می‌كند. بنابر این در آثار ماورایی باید به فرشته‌ها و كارگزاران خدا در روی زمین توجه بیشتری شود. سریال سی‌امین روز را شاید بتوان ابتدای راهی دانست كه حتما به موفقیت ختم خواهد شد.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:
«هفت» در مسیر ترکستان!
آدم‌های عصر ویكتوریا مقابل دوربین تلویزیون
سكانس‌های ماندگار در چشم ‌باد
نعیمه نظام‌دوست: الهام به من خیلی نزدیك بود
بازگشت كره‌ای‌ها؛ این بار نوه جومونگ!