مهران مديري» با حضور در برنامه «مثلث شيشه‌اي» براي نخستين بار از حضور خود در عرصه دفاع مقدس سخن گفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران مهران مدیری شب گذشته در برنامه «مثلث شیشه‌ای» حضور داشت و در این برنامه با «رضا رشید پور» مجری برنامه به گفت و گو نشست. رشید پور مجری برنامه كه مدیری را در شب سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، در برنامه مثلث شیشه‌ای دعوت كرده بود در اواسط این برنامه دلیل این دعوت را در این روز آشكار كرد. او با نشان دادن عكسی از مهران مدیری در جبهه از او درباره این عكس پرسید و مهران مدیری برای نخستین بار از حضور خود در عرصه دفاع مقدس سخن گفت.

فیلم/ مهران مدیری در مثلت

او با معرفی افراد درون عكس گفت كه در آن دوران هم می‌جنگیدیم و هم تئاتر اجرا می كردیم. او در باره مهم‌ترین ویژگی ایرانی‌ها و فضای ایران در دوران دفاع مقدس نیز گفت: مهم‌ترین ویژگی ایرانی‌ها عواطفی است كه نسبت به یكدیگر دارند البته به شكل درست و به اندازه‌اش اما گاهی مبالغه‌ در این موضوع دردسر ساز است. تك تك بچه‌های جنگ عجیب بودند و بارها گفته شده است ولی آنچه كه من از نزدیك دیده‌ام بسیار شگفت‌انگیز بودند به لحاظ باوری واقعی‌ای كه از كاری كه می‌كردند داشتند. وی گفت: دستاوردهای بسیاری وجود دارد كه همه را مدیون بچه‌های جنگ هستیم مخصوصا در مورد جانبازان و آزادگان البته دستاوردهایی هم هستند كه به آنها نرسیدیم. من برنامه‌ای با عنوان «گفت و گوی انسانی» داشتم كه نیمه كاره ماند و در آن با افراد زیادی صحبت كردم با جانباز، سارق مسلح، فرد اعدامی، زوج‌هایی كه از یكدیگر جدا شدند و ... در این میان با دو جانباز قطع نخایی صحبت كردم كه در این میان از همه برایم تلخ‌تر بود.
 بنابر این گزارش، مهران مدیری با اشاره به مشكلات مربوط به كمبود زمان گفت: ما همیشه مشكل دقیقه 90 را داریم كه در یك دوره‌ای بیشتر بود. الان برنامه ریزی‌ها بیشتر شده ولی وسواس من هم بیشتر شده است و به همین دلیل باز هم به دقیقه 90 می‌رسیم. وی با بیان اینكه سریال «مرد هزار چهره» حرفه‌ای ترین كار من بود گفت: ما این سریال را تك دوربین ضبط كردیم و برایش دكوپاژ داشتیم. فیلم‌نامه نیز خوب و متن‌های دقیقی داشت. زمان كار با بازیگر را هم داشتیم و توانستیم به جزئیات بپردازیم كه در كارهای قبلی این فرصت نبود. این كار دقیق‌تر و حرفه‌ای تر از سایر كارهایم به معنای یك اثر نمایشی بود البته برای این كار هم فیلمنامه كامل در اختیار نداشتم و این ضعف گروه نویسنده نیست. برای اینكه آنها هم با فضای آنچه كه ساخته می‌شود جلو می‌روند و با آن خود را رتوش می‌كنند و فرصت آزمون و خطا وجود دارد.
 وی ادامه داد: نویسندگان من در كار مرد هزار چهره سر صحنه می‌آمدند و مدام آنچه ضبط می‌شد می‌دیدند و اگر بر حسب اتفاق آنجا نبودند راش‌ها را به رژی می‌بردم تا ببینند. آنها به جزئیاتی در مورد شخصیت اصلی و سایرین می‌رسیدند و در متن تغییرات ایجاد می‌كردند تا جذاب‌تر شود. وی در پاسخ به این سوال كه علاقه دارد همیشه نقش‌های اصلی را خود بازی كند، اظهار داشت: اینكه من دوست دارم شخصیت اصلی باشم دقیقا برعكس است.من اصلا دوست ندارم بازی كنم. در كار پاورچین كمی حرفم را به كرسی نشاندم كه كنارتر باشم و مكمل بودم. در شب‌های برره نیز سیامك انصاری نقطه اصلی بود و من یكی از اهالی برره بودم. در مرد هزار چهره چون كار حرفه‌ای تر بود و می‌خواستم روی كارگردانی متمركز باشم اصلا دوست نداشتم خودم بازی كنم و برای این نقش به سیامك انصاری و امین حیایی و خیلی‌های دیگر فكر كردم. اما بچه‌های نویسنده گفتند اگر تو نباشی ما نمی‌نویسیم نه اینكه من بازیگر بزرگی هستم، آنها می‌گفتند این نقش متعلق به توست و الان خوشحالم كه آن را بازی كرده‌ام.
 وی ادامه داد: من در كارهایم ضمن بازی بازیگران دیگر را پوش می‌دهم. در پاورچین من كنار آمدم و در خیلی‌ از قسمت‌ها نبودم و نقطه اصلی به عنوان كمدین جواد رضویان بود، در شب‌های برره نیز سیامك انصاری نقطه اصلی كار بود و اینكه در كارهای بعدی من حضور نداشتند نبودشان كاملا اتفاقی است و یا سر كار دیگری هستند و یا نقش هایی كه دارم به درد آنها نمی‌خورد. مثلا در مرد هزار چهره من جایی برای رضا شفیعی جم نداشتم. این درست است كه می‌تواند باشد ولی باید نقش درست و منطقی باشد. به همین دلیل به گروه جدیدی از بازیگران فكر كردم با شكل و شمایل و بیان و سابقه دیگر كه خیلی‌ از آنها سابقه كمدی نبود.من نقشی را در مرد هزار چهره بازی كرده‌ام كه به مرور به عنوان مردی كه كودكی و معصومیت داشته و بی‌دفاع است دوستش داشتم و هرگز فكر نكرده‌ام كه آن فرد من هستم. وی درباره این كه برخی می گویند مهران مدیری در مردهزار چهره قصد داشته خود را به عنوان بازیگری هزار چهره نشان بدهد نیز گفت: اینها تعابیر شخصی است و این شخصیت یك آدم بازی شدنی توسط من بود ولی اصلا ربطی به من نداشت. مهران مدیری درباره تغییر نام سریال نیز گفت:اسم اولیه سریال همین مرد هزار چهره بود و ما با همین نام كد ساخت را گرفته بودیم. یك روز فكر كردم كه این اسم كلیشه‌ای است و «اگه جای من بودین؟» بهتر است. ولی چون در مدت زیادی این اسم در مطبوعات جا افتاده بود و همه منتظر دیدن مردم هزار چهره بودند از همین استفاده كردیم. چون احساس كردم اگر اسم را عوض كنیم بخشی از بینندگان خود را از دست خواهیم داد و یا خیلی‌ها فكر كنند این كار یك كار دیگر است. كارگردان سریال تلویزیونی مرد هزار چهره دلاره سانسورهای این اثر نیز گفت: این اولین كاری بود كه در طول این 15 سال كه از شروع كار طنز می‌گذرد سانسور نداشت. به خاطر اینكه هماهنگی‌ها از قبل شده بود و ما اجازه شوخی با خیلی از مشاغل و پست‌ها را از سازمان گرفته بودیم. متن‌ها خوانده شده و ایرادها از قبل گرفته شده بود و اگر قرار بود چیزی گرفته نشود از قبل مشخص بود و برگه‌های ایراد پخش در هر قسمت خالی و فقط در حد كلمه و جمله بود كه آن هم با پخش هماهنگ می‌كردیم و می‌گفتند اگر به كار لطمه‌ای نمی‌زند حذف شود. وی تصریح كرد: ما ممیزی‌های بسیار كمی در این اثر داشتیم من در این سال‌ها یاد گرفتم و آنقدر حرف زده و بحث كردیم و اتفاقات افتاده كه می‌دانم آنچه كه ضبط می‌كنم ممكن است پخش نشود. بنابراین ضبط نمی‌كنم و چیزی را اجرا می‌كنم كه مشكلی ندارد و یك جوری خودم مواظبم كه در كارهایم به پرداختن به مشاغل و افراد و حتی گریم خانم‌ها كاملا حواسم جمع باشد. وی درباره بحث شكایت سازمان‌ها و صنف‌های مختلف از این سریال نیز گفت: همه اینها شایعه بود و بعضی از مطبوعات عزیزمان كه این حرف‌ها برایشان محل درآمد است این بازی را راه انداختند. اصلا این حرف‌ها نبود. شكایت ثبت احوال نیز كمی قبل‌تر از پخش سریال بود كه آن را پس گرفت و هیچ سازمان، صنف و شغلی با ما مشكل نداشت.
 مهران مدیری در ادامه گفت: این موضوعی است كه در همه دنیا رسم است. شوخی با یك آدم یا آدم‌هایی كه در یك صنف مشخص زندگی و كار می‌كنند كاملا عادی است و آنها نماینده همه آن صنف نیستند.ما چند شخصیت می‌سازیم و با آنها شوخی می‌كنیم كه می‌تواند نیروی انتظامی ، پزشك، شاعر و ... باشد.ما چه طور می‌توانیم با این شخصیت خنگ همه پزشكان را زیر سوال ببریم؟ ما با همه اینها زندگی می‌كنیم. چطور می‌توان همه اینها را ندید گرفت و دستشان انداخت؟ هر شخصیتی را كه ما انتخاب می‌كنیم دارای شغل و منطقه جغرافیایی است و نمی‌شود یك شخصیت نه شغل داشته باشد، نه متعلق به جایی باشد و نه رفتار فرهنگی داشته باشد و نمی‌توان بدون اینها شخصیت‌‌پردازی كرد. هر آدمی كه ما می سازیم و با آن شوخی می كنیم منظورمان نماینده آن صنف نیست.
وی درباره حضور خشمناكش در پشت صحنه و دوربین نیز گفت: این را باید از كسانی كه با آنها كار می‌كنم باید پرسید. خشمناك نیستم ولی در كارم بسیار جدی هستم و نقطه ضعفی كه دارم این است كه وقتی كاری را به كسی بسپرم او درست انجام ندهد كه در این شرایط بسیار عصبانی می‌شوم و روابطم با همه دوستانه است وگرنه نمی‌توانم گروه 92 نفره را بچرخانم.
مدیری درباره دخالتش در كار سایرین مانند تصویر بردار و ...نیز گفت: چون رابطه ما با بچه‌ها خیلی نزدیك بوده این اتفاق افتاده است. بچه‌های تصویربردار به من اجازه می‌دهند كه بخش‌هایی را با حس خودم بگیرم. مخصوصا كارهای حركتی روی ریل را و بچه‌ها هم ناراحت نیستند چون آنها هم به من نكته‌هایی را می‌گویند و تعامل وجود دارد.البته همه اینها به خاطر بهتر شدن كار و سرعت بخشیدن است و همه ما تلاش می‌كنیم تا كار به بهترین شكل انجام شود.اینها حواشی كار است و من عاشق این حواشی هستم كه كارگردان پاچه‌هایش را بالا بزند و هر كاری كه از دستش بر می‌آید را انجام بدهد. وی همچنین درباره بازی در نقش‌های جدی نیز گفت: من سه سال پیش در سالن میلاد كنسرت داشتم و وقتی تمام شد خانم مسنی پشت صحنه آمد و گفت برو همان بازیگری‌ات را بكن.خیلی‌ها به من گفته‌اند به حوزه جدی وارد نشوم ولی هر كسی دوست دارد كه به حوزه‌های مختلف سرك بكشد و خودم هم دوست دارم در نقش‌های جدی هم حضور بیابم و این اتفاق خواهد افتاد.آدم در برخی حوزه‌ها از درون اشباع می‌شود. وی درباره ساخت كمدی در ایران نیز گفت: این نوع كار در ایران چند مساله دارد ما مشكل مان این است كه كمدی را جدی نمی‌گیریم و در ذات خود برای ما جنبه شوخی دارد در صورتی كه اصلا اینگونه نیست چون حرف داشته و مساله دارد ولی ما برای ساخت به دنبال فرمول‌هایش نمی‌رویم. روش، ریتم، لحن، بازی كار و... در كار كمدی متفاوت است و شوخی‌های دوستانه عوامل سازنده لزوما عامل خندیدن برای بیننده نیست. ما باید بدانیم اصلا چه می‌خواهیم بگوییم و ابزارش را بشناسیم. وی در ادامه با قبول اینكه تبلیغات به مجموعه باغ مظفر لطمه زد، درباره تعابیر پیش آمده در مورد سریال مرد هزار چهره گفت: اینها تعابیر كار است. ما به اندازه جمعیت ایران تعبیر داریم. چون هر كس تعبیر خود را دارد و بسیار گسترده است. اصلا تعبیر خود كارگردان در این میان گم می‌شود البته اشكالی ندارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت و ماهیت اثر این است اما در جاهایی عجیب و غریب می‌شود به هر حال تعبیر یك سقف و حدی دارد و نمی‌توان جلویش را گرفت.
وی همچنین با اشاره به اینكه جز خودش سایر بازیگران نیز در مجموعه مرد هزار چهره درخشان بوده‌اند، گفت: در بخش پایانی قرار بود از امین حیایی و نیلوفر خوش خلق استفاده كنیم كه برای بخش مافیایی آمدند و قرارداد هم بستند ولی كارش طوری بود كه نتوانست بیاید. همچنین پدرخوانده را قرار بود خسرو شكیبایی كار كند ولی بلافاصله كار سینمایی‌اش شروع شد و به خاطر تداخل كاری نتوانست بیاید و در قسمت آخر نیز قرار بود علی پروین مرا به جای مربی خارجی اشتباه بگیرد كه شمال بود و نتوانست بیاید. وی درباره بخش‌های حذف شده از مردهزار چهره نیز گفت: كلا دو پلان از كار درآمد كه یكی مربوط به حضور حسینیان بود كه به خاطر خشونت استفاده شده كه بازسازی بخشی از فیلم پدرخوانده بود حذف شد و تلویزیون صلاح دید كه این بخش از سریال بیرون بیاید. مهران مدیری درباره حضورش در سریال پیامك از دیار باقی به كارگردانی سیروس مقدم نیز گفت: شریفی نیا پیشنهاد داده بود كه به عنوان میهمان در سریالشان بازی كنم و او نیز متقابلا در سریال ما بازی كند. روز آخر كه با او تماس گرفتم گفت قصد دارد كه بیاید ولی سیروس مقدم مانع شد و گفته بود چون اوبه سریال ما نیامده تو هم نباید در سریال او بازی كنی. در این برنامه كه نظر سنجی از طریق ارسال پیامك برای ارزیابی كارهای مهران مدیری از نظر مخاطبان قرار داده شده بود، چهارصد و بیست و هفت هزار و صد و شصت و هفت نفر در این نظرسنجی شركت كردند كه در آن به ترتیب 34 درصد سریال مرد هزار چهره، 29 درصد سریال شب‌های برره، 24درصد سریال پاورچین، 5 درصد نقطه چین و 5 درصد باغ مظفر را موفق ترین كارهای مهران مدیری دانسته بودضمنا باطلاع می رسان متن مصاحبه مهمانان برنامه مثلث شیشه ای در سایت شبكه تهران موجود است