بازیگر نقش جوانی «شهریار» گفت: هیچ‌كس به جز من نمی‌توانست نقش «شهریار» را در این سریال بازی كند...

اردشیر رستمی: كسی به جز من نمی‌توانست نقش «شهریار» را بازی كند
اردشیر رستمی كه شب گذشته در برنامه «مثلث» شیشه‌ای حضور داشت در گفت و گو با محمد سلوكی كه به جای رضا رشیدپور اجرای برنامه را بر عهده داشت گفت: من در 10 الی 15 سال اخیر 12 الی 13 هزار كاریكاتور كشیده‌ام ولی آنها نتوانستند به این حد كه در سریال شهریار معروف شدم، مرا معروف كنند.
وی افزود: البته من خودم را حقیقتا بازیگر نمی‌دانم و از این جنس نیستم و هرچند در سریال شهریار ضعف و ایراداتی دارم اما این را بدون تعارف می‌گویم كه شخص دیگری جز من نمی توانست این نقش را بازی كند.
رستمی در پاسخ به سوال مجری كه این حرف را ناشی از نگاه مغرورانه او می‌دانست، اظهار داشت: نه اینگونه نیست و نیازی هم به این كار نیست. من نه به دنبال بازیگری هستم و نه بوده‌ام و نه بازیگری چیزی به من داده است. كار كردن با گروه و كارگردان حرفه‌ای خیلی چیزها را به من یاد می‌دهد و مرا با صنعت و هنر سینما آشنا می‌كند ولی من نیازی به این كار ندارم.
وی همچنین درباره موفقیتش در نقش جوانی شهریار نیز گفت: به نظر من اشتراكاتی كه با شهریار داشته‌ام منجر به این موفقیت شده است. من ترك هستم و فارسی بلدم. از كودكی شهریار را می‌شناختم و مثل او در نوجوانی از تبریز به تهران آمدم و مثل او كه در دوران معاصرش با افراد بزرگی نشست و برخاست كرده،‌ همین دوران را سپری كرده‌ام. ضمن اینكه من خیلی سخت كاریكاتوریست شدم و می دانستم كه شهریار چقدر سختی كشیده كه به اینجا رسیده و اگر نبوغ و دانشش نبود هیچ وقت به این مرحله نمی‌رسید.
وی در پاسخ به اینكه بازی در این سریال چقدر شهرت و محبوبیت برایش آورده، نیز گفت: پس از بازی در سریال شهریار باید بیشتر روی خود وقت بگذارم و مراقب خودم باشم تا كسی كه مرا در تلویزیون دیده، دچار آسیب ذهنی نشود.اوضاع سخت‌تر شده و وظیفه‌ام سنگین تر شده است. من مدیون افرادی هستم كه شعر و ادبیات را دوست دارند.
اردشیر رستمی در ادامه این برنامه كه رضا رشیدپور نیز به صورت ارتباط تلفنی بخشی از اجرا را بر عهده گرفت، در پاسخ به این سوال كه شما بازیگر نیستید، چرا كار خوب از آب درآمد نیز گفت: من نكته‌های بسیاری درذهنم بود كه درباره آنها با كمال تبریزی صحبت می‌كردم. او دست مرا باز گذاشته بود. من بازیگر نبودم و با احساساتم بودم و سایرین هیچ وقت مانع احساسات من نبودند و آن را به مسیری كه می‌خواستند هدایت كردند و من نیز این مسیر راد دوست داشتم. ما به یك نگاه مشترك رسیدیم و آن را ادامه دادیم.
وی درباره انتقادات وارد شده به سریال «شهریار» نیز گفت: مسئولان صدا و سیما نباید عقب بكشند. ما كار می كنیم و مخالف باید وجود داشته باشد و حق دارد كه حرف بزند و همه نظرات باید شنیده شود. به نظر من اقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما باید همچنان ادامه بدهد. حتی كمال تبریزی نیز جایی ناراحت شده و گفته بود كه دیگر از این كارها نمی‌سازد و واقعا نیز ساخت آن مشكل بود و پخش آن نیز كار بسیار سختی بود چون ما با یك شخصیت ملی مواجه هستیم كه معاصر نیز هست و درباره شخصیت‌های معاصر به اندازه افراد مملكتش نظر وجود دارد و ما نمی توانیم همه آنها را لحاظ كنیم.
بازیگر نقش جوانی شهریار با بیان اینكه در سریال شهریار جاهایی را بهتر می شد كار كرد و از مشاوره‌های بهتری استفاده كرد، گفت: این سریال اولین كار بود و خوب از آب درآمد و ضعیف هم نبود. ما اگر از این كار از 20 نمره، 12 هم بگیریم قابل قبول است و به نظر من این كار حتی 16 یا 17 هم می‌گرفت.
وی با اشاره به اینكه این سریال محقق و نویسنده داشته و من اصلا به فیلمنامه دست نبرده‌ام، اظهار داشت: من فقط در حد چند جمله در دیالوگ‌هایم تغییر ایجاد كردم كه آن هم به این دلیل بود كه فكر می‌كردم شاید به آذی زبان‌ها بر بخورد و احساس كردم انسانی نیست و در نتیجه آنها حذف شد.
اردشیر رستمی درباره نواقص پرداخت نقش شهریار و بی‌توجهی به بخش‌های مهمی از زندگی‌اش نظیر حافظ كل قرآن بودن او نیز گفت: من نمی دانم كه شهریار حافظ قرآن بوده یا نه. اما می‌دانم كه خطاط بسیار خوبی بوده و این انتقادها می‌تواند لحاظ شود. ما در مقابل ضعف هایی كه وجود دارد در نهایت 5 نمره منفی می‌گیریم ولی 15 نمره مثبت باقی می‌ماند. ضمن اینكه من تا به حال از 14 بیشتر به كاریكاتورها و كتاب‌هایم نمره نداده‌ام. چون اگر بخواهم بیشتر نمره بدهم دیگر رشد نخواهم كرد. در ضمن ما حق داریم كه از كار خوشمان نیاید و در مورد آن خیلی از حرف‌ها را بزنیم اما حق نداریم بگوییم كارگردان باید مثل من فكر كند. كارگردان یك انسان ویژه است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه شخصیت سیروس گرجستانی متفاوت با دوران میانسالی او بود و بازی‌ها یكنواخت نبود نیز گفت: ما نباید دوست داشته باشیم كه همیشه یك بازیگر را در یك شخصیت ببینیم. انسان هر روز یك انسان دیگر است و به نظر من سیروس گرجستانی خیلی خوب بازی كرد و انتقاد خود من به جایی است كه او نزد حضرت امیر(ع) می‌رفت. مگر ایشان یك فرد معمولی است كه من بروم و نزدشان بنشینم و برایشان شعر بخوانم؟ اگر من بودم، غش می‌كردم و كمال تبریزی نیز همین حرف را می‌زد
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع :خبرگزاری فارس