سریال به اندازه سریال‌هایی نظیر هشدار برای كبرا 11، هیجانی و پر زد و خورد نیست‌. در عوض مضامینی اجتماعی و انسانی نیز به آن افزوده شده است و...
 
پخش سریال‌های پلیسی فرانسوی‌، آلمانی‌، استرالیایی و انگلیسی در تلویزیون ما پرسابقه است و مردم از این سریال‌ها خاطرات فراوانی دارند. مدتی بود كه پخش این نوع سریال‌ها كاهش یافته بود‌. البته پخش‌ سریال‌هایی نظیر «هشدار برای كبرا 11» هیچ‌گاه به طور كامل متوقف نشد‌.
2 سریال «پلیس هالبی» و «ماموران آبی‌پوش» نمونه‌ای از این سریال‌ها هستند كه پخش آن به‌ترتیب از شبكه 2 و یك سیما آغاز شده است.

پلیس هالبی

این سریال با نام اصلی (Holby Blue) محصول سال 2007 كشور انگلستان است و در 20 قسمت تهیه شده و هر كدام این قسمت‌ها 45 دقیقه‌ای هستند و مدیریت دوبلاژ آن را زهره شكوفنده به عهده دارد‌. از شكوفنده، مدیریت دوبلاژ سریال پرطرفداری چون «جواهری در قصر» را به یاد داریم‌.
از نكات جالب پلیس هالبی این است كه چند كارگردان در ساخت آن نقش داشته‌اند و هر كدام چند قسمت از آن را كار كرده‌اند؛ افرادی چون مارتین هات چینگز، بِرِن هیگینز، بامیبی سوت كامب، توبی هاینس، منهاج هودا، جیم لوچ و چند نفر دیگر از كارگردانان انگلیسی‌. نگارش فیلمنامه این سریال را نیز تونی جوردن به عهده داشته است‌.
از بازیگران اصلی این سریال نیز می‌توان به كا‌ل مكانینچ، ریچارد هارینگتون و زو لوكر اشاره كرد.
در خلاصه داستان سریال آمده است كه‌:
پلیس هالبی‌، داستان گروهی پلیس است كه در هر قسمت پس از ماجراجویی‌های فراوان موفق به حل پرونده‌ای می‌شوند. از این میان 2 نفر از نیرو‌های پلیس به نام كینن و كیت كه زن و شوهر هستند و بعد با هم همكار می‌شوند، همراه با لوك فرنچ كه دستیار كینن است، در هر قسمت پی به راز جنایت‌هایی می‌برند كه در طول داستان باعث بهبود روند كمی و كیفی سایر نیروهای پلیس می‌شوند و سرانجام با برقراری رابطه‌هایی بین نیروی پلیس هالبی با منطقه، آرامش خاطر مردم فراهم می‌شود و...
سریال به اندازه سریال‌هایی نظیر هشدار برای كبرا 11، هیجانی و پر زد و خورد نیست‌. در عوض مضامینی اجتماعی و انسانی نیز به آن افزوده شده است و كمی آرام‌تر و خانوادگی‌تر داستان‌هایش را دنبال می‌كند، به اخلاقیات در كنار قصه‌گویی‌اش می‌پردازد و شخصیت‌هایش در حد و اندازه خودشان پرداخته شده‌اند و سطحی نیستند‌. سریال پلیس هالبی از آن دست سریال‌هایی است كه اگرچه پلیسی و تا حدودی هیجانی است اما به هیچ وجه آشفته و به قول خودمان اعصاب خردكن نیست‌. از این نظر سریال پلیس هالبی گزینه بسیار مناسبی است برای كسانی كه طرفدار این گونه سریال‌ها هستند.
سریال پلیس هالبی شنبه‌ها ساعت 20/21 از شبكه 2 سیما روی آنتن می‌رود و تكرار آن نیز روز یكشنبه ساعت 30/13 پخش می‌شود.

ماموران آبی‌پوش

«ماموران آبی‌پوش» هم زودتر از سریال پلیس هالبی تولید و هم پخش آن زودتر آغاز شده است، اما تجربه نشان داده كه سریال‌های استرالیایی همواره در تلویزیون ما طرفداران زیادی دارد‌. استرالیا سال‌هاست كه خود را به عنوان یكی از مراكز مهم سریال‌سازی در جهان مطرح كرده و انصافا در كشور ما نیز بسیار طرفدار دارد. نكته جالب این كه پخش ماموران آبی‌پوش پس از سریال استرالیایی دیگری به نام «دایره جنایی» از شبكه یك سیما آغاز شد و این نشان از استقبال مردم از این سریال‌ها دارد. البته در خود استرالیا، ابتدا سریال ماموران آبی‌پوش تولید و پخش شد و سپس دایره جنایی كه البته خیلی هم فرقی ندارد، چرا كه هر دو سریال هیچ ارتباط موضوعی و داستانی با هم ندارند و فقط نقطه اشتراكشان در استرالیایی بودنشان است.
سریال ماموران آبی‌پوش با نام اصلی (blue heelers)‌ سریالی است محصول سال 1996 استرالیا كه توسط پیتر شارپ كارگردانی شده است و بازیگرانی چون كالین كریگ‌، جان وود و توماس كرویدون در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. تولید این سریال سال 1994 آغاز شد كه در 510 قسمت 45دقیقه‌ای تهیه و تدارك دیده شده است‌. فیلم پس از موفقیت در سری اول آن، تهیه‌كنندگان استرالیایی را وادار كرد تا سری‌های جدید سریال را بسازند.
داستان سریال ماموران آبی‌پوش در شهری خیالی به نام مونت توماس اتفاق می‌افتد و یك كلانتری با تمام كاركنانش محوریت سریال را تشكیل می‌دهند. كاركنان این كلانتری، مامور برقراری نظم و قانون در شهر هستند و در هر قسمت اتفاق و رویدادی باعث برهم خوردن این نظم می‌شود و گره‌افكنی و گره‌گشایی سریال آغاز می‌شود. البته این تنها یك‌بعد داستان است‌. معمولا در بسیاری از سریال‌های استرالیایی، داستان فقط پیرامون اتفاق‌ها و رویدادهای پلیسی نیست بلكه شخصیت‌ها نیز خود دچار‌ مشكل می‌شوند و سریال به زندگی، روابط، اخلاقیات و معضلات شخصی آنان نیز می‌پردازد. از این رو سریال ماموران آبی‌پوش را نمی‌توان یك سریال صد درصد پلیسی خسته‌كننده دانست و از منظر دیگری نیز می‌تواند برای خانواده‌ها جذاب و قابل پیگیری باشد. اساسا در سریال‌های اینچنینی كه مخاطبان فراوانی دارند هیچ راهی وجود ندارد جز آن‌كه ارجاعاتی به زندگی شخصی كاراكتر‌ها داده شود تا سریال از حالت یكنواختی بیرون بیاید.
گفتنی است در این سریال بیش از 400 نفر مشغول كار بوده‌اند. البته این رقم بسیار بالا مختص تمامی قسمت‌ها و مجموع سری‌های ساخته شده است. این سریال كه برای شبكه 7 استرالیا ساخته شده، توسط تلویزیونی خصوصی به نام ساترن استار تهیه شده است. پخش این سریال از شبكه 7 استرالیا تا سال 2006 میلادی ادامه داشته و جزو سریال‌های ماندگار كشور استرالیا محسوب می‌شود. ضمن این‌كه این سریال تا كنون بیش از 30 جایزه داخلی و بین‌المللی را از آن خود كرده است.
سریال ماموران آبی‌پوش یكشنبه‌ها ساعت 22 از شبكه یك سیما روی آنتن می‌رود و تكرار آن نیز دوشنبه‌ها ساعت 30/16 پخش می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir/ حسین گودرزی
 
مطالب پیشنهادی:
نگاهی به 2 مجموعه تلویزیونی پرطرفدار
درباره مجموعه پربیننده تلویزیونی پلیس دریایی
 روایت دیكنز از انگلستان قرن نوزدهم
 راز‌ «وال استریت» در تلویزیون فاش می‌شود!
درباره سریال هشدار برای كبرا - 11