شخصیت شناسی افراد از نوع اتومبیل مورد علاقه
اگر شما دوست دارید از روی نوع اتومبیل مورد علاقه افراد به ویژگی‌های شخصیتی آنها پی‌ببرید، خواندن این مطلب را از دست ندهید

شخصیت شناسی از نوع اتومبیل

شاید شما هم گمان می‌كنید انتخاب‌های افراد در زمینه‌های مختلف از جمله انتخاب نوع، مدل و رنگ اتومبیل تا حد زیادی به سلیقه آنها بستگی دارد اما مطالعات اخیر نشان داده بسیاری از خصوصیات شخصیتی افراد را می‌توان تاحدودی از روی نوع اتومبیل‌شان و حساسیت‌هایی كه در زمینه اتومبیل دارند و همچنین رفتارهایی كه حین رانندگی از خود نشان می‌دهند، شناخت.

البته ممکن است این موضوع در مورد همه افراد صدق نکند اما در بعضی موارد در کنار سایر فاکتورها لایه های پنهان شخصیتی را نشان می دهد . دكتر سیدآرش تقوی، روانشناس سلامت در این‌باره به نكات ریز و جالبی اشاره می‌كند.


سر و جانم فدای ماشین

دسته‌ای از افراد بیش از اندازه و در حد افراطی به اتومبیل‌شان رسیدگی می‌كنند؛ مثلا هزینه و وقت زیادی را صرف تمیز كردن و رسیدگی به ظاهر اتومبیل‌شان می‌كنند. درواقع این افراد چون در سایر ابعاد زندگی فرصتی برای ابراز وجود ندارند یا سوژه یا شخص مهمی برای مراقبت و تعلق خاطر اطراف‌شان نیست، گاهی اوقات این كمبود را با مراقبت و رسیدگی بیش از حد از اتومبیل خود جبران می‌كنند.

 

زندگی ماشین و دیگر هیچ

افرادی كه به اتومبیل‌شان شخصیت می‌دهند مثلا برایش اسم انتخاب می‌كنند مثل خوش‌ركاب، سمندون، رخش و. . . افرادی هستند كه علاقه زیادی به اتومبیل‌شان دارند. این خصوصیت در افرادی كه از طریق اتومبیل‌شان درآمدزایی و امرار معاش می‌كنند، بیشتر دیده می‌شود. از آنجا كه اتومبیل در زندگی‌ این افراد نقش پررنگ و مهمی دارد و خودشان معتقدند كه با آن زندگی می‌كنند، احترام خاصی برای آن قائل می‌شوند و به آن شخصیت می‌دهند.

این افراد معمولا نسبت به اشیای مرتبط با خود، احساس قدردانی، سپاسگزاری و دین زیادی داشته و آن را به صورت رسیدگی و مراقبت افراطی نشان می‌دهند.  عده‌ای از این افراد، نوع و قدر ارزشی كه به اتومبیل‌شان می‌دهند، چیزی شبیه به آدم‌های مهم زندگی‌شان است.

این دسته از افراد معمولا به اشیا، حیوانات و گیاهان هم تعلق خاطر زیادی دارند. گاهی هم دیده می‌شود كه افرادی از این دست اتومبیل‌شان را نسل به نسل منتقل ‌می كنند. حتی اگر اتومبیل‌شان از نظر سواری، كارآمد نباشد اما جزء هویت خانوادگی آنها محسوب می‌شود.

 

ماشینم ویترینی از نظراتم

عده‌ای از افراد هستند كه خلاصه نظرات‌شان را روی اتومبیل‌شان می‌نویسند. مثلا افراد عاشق‌پیشه، تصاویر و اشعاری عاشقانه روی اتومبیل‌شان رسم كرده یا می‌نویسند. عده‌ای هم حسرت‌ها یا حسادت‌های‌شان را در قالب جملاتی روی اتومبیل‌شان درج می‌كنند. معمولا كسانی دست به این كار می‌زنند كه هیجانات و خواسته‌های‌شان در زمینه خاصی سركوب شده باشد و چون ویترین خاصی برای ابراز این نظرات و حسرت‌ها ندارند، از اتومبیل‌شان برای این كار استفاده می‌كنند.

 

بی‌خیال ماشینم

افرادی كه اصلا به ماشین‌شان رسیدگی نمی‌كنند، مثلا اگر تصادف كنند، بدنه ماشین‌شان را تعمیر نمی‌كنند یا اگر ماشین‌شان از لحاظ فنی دچار مشكلی شود، تا مجبور نشوند آن را به تعمیرگاه نمی‌برند، افراد بی‌نظمی هستند و معمولا به سایر جنبه‌های زندگی‌شان هم اهمیت چندانی نمی‌دهند. این افراد تمایل زیادی به مصرف‌گرایی دارند. یعنی دوست ندارند بابت سرویسی كه می‌گیرند، سرویس و هزینه زیادی را بدهند.

 

ماشین‌ شاسی‌بلند؛ انتخاب قدرت طلب ها

افراد قدرت‌طلب و قدرتمند ماشین‌های شاسی‌بلند را نسبت به ماشین‌های سواری بیشتر می‌پسندند.

 

ماشین صندوقدار، مورد پسند منطقی‌ها

هر چه تفكر افراد منطقی‌تر، انعطاف‌ناپذیرتر، ریشه‌ای‌تر و در عین حال محتاطانه‌تر و سختگیرانه‌تر باشد، ماشین‌های مكعب‌مستطیل (صندوقدار) را ترجیح می‌دهند.

 

هیجان‌طلبی در ماشین‌های كروی‌شكل

افرادی كه انعطاف‌پذیرترند، تفكر روبه‌رشدتری دارند، خواهان تنوع و هیجان‌طلبی بیشتری هستند و نسبت به مسائل زندگی سهل‌گیرترند، ماشین‌های كروی‌شكل (آیرودینامیك) را بیشتر می‌پسندند.

 

رهایی در ماشین‌های كوپه

ریسك‌پذیری یكی از ویژگی‌های افرادی است كه همیشه ماشین كوپه انتخاب می‌كنند. افرادی كه دوست دارند احساس رهایی را تجربه كنند، به خرید ماشین‌های با سقف متحرك تمایل زیادی دارند.

 

خودشیفته‌ها نادرترین را انتخاب می‌كنند

شخصیت‌های خودشیفته هنگام خرید اتومبیل سعی می‌كنند ماشینی را انتخاب كنند كه علاوه بر به‌روز و مدرن بودن خیلی کمیاب و منحصربه‌فرد باشد. افراد خودشیفته دارای احساسات افراطی هستند و دوست دارند به دیگران نشان دهند كه آدم خیلی مهم و متفاوتی هستند؛ از این رو ماشین‌هایی با مدل‌های نایاب و رنگ‌های خیلی خاص و نادر را انتخاب می‌كنند.

 

ایده‌‌آل‌گراها كامل‌‌ترین را انتخاب می‌كنند

افراد ایده‌آل‌گرا بیشتر از اینكه به رنگ و ظاهر ماشین توجه كنند، روی مشخصات فنی ماشین حساس‌اند. هنگام انتخاب اتومبیل به تعداد سیلندرها، نوع ترمز، نوع فرمان، نوع و تعداد دنده‌ها و. . . اهمیت زیادی می‌دهند و سعی می‌كنند ماشینی را انتخاب كنند كه از نظر فنی در حد خودش كامل‌ترین باشد. شكل و ظاهر داخل ماشین بیشتر از بیرون آن برای‌شان اهمیت دارد. به ندرت ماشین كاركرده می‌خرند.  به محض اینكه ماشین از نظر فنی دچار مشكل شود، آن را تعویض می‌كنند چون دوست ندارند ماشین آنها ابزاری شود برای رنج‌شان.

 

ریسك‌پذیرها جدیدترین‌ها را می‌خرند

افرادی كه ریسك‌پذیرند روی برند و مدل ماشین خیلی مانور می‌دهند. دوست دارند اتومبیل‌هایی با مارك‌های خاص یا جدیدترین مدل‌ها را بخرند. درواقع نوگرایی برای‌شان خیلی مهم است؛ بنابراین از برندهای جدید اتومبیل خیلی استقبال می‌كنند. افراد ریسك‌پذیر دوست دارند هر اتومبیلی را كه وارد بازار شده قبل از دیگران تجربه كنند. این افراد معمولا رفتارهای رانندگی پرخطری دارند؛ بنابراین ماشین‌هایی را می‌خرند كه این امكان را برای‌شان فراهم كند؛ مانند سرعت و قدرت بالا.

 

وابسته‌ها ماشین‌شان را عوض نمی‌كنند

افراد وابسته خیلی خوب از ماشین‌شان نگهداری می‌كنند و حواس‌شان هست كه ماشین‌شان خراب نشود. این افراد خیلی از ماشین‌شان استفاده نمی‌كنند مبادا ماشین‌شان خراب شود و مجبور باشند ماشین‌شان را بفروشند و اتومبیل تازه‌ای بخرند. شروع مجدد برای این افراد بسیار اضطراب‌آور است؛ بنابراین به‌طور ناخودآگاه طوری از ماشین استفاده می‌كنند كه مجبور نباشند آن را بفروشند و اتومبیل جدیدی بخرند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: مجله زندگی ایده آل