به جواب این سؤالها فکر کنید و جوابتان را به خاطر داشته باشید. آخر مقاله دوباره این جواب کار داریم.
شخصیت ما قبل از هر جای دیگری روی صورتمان بروز پیدا میکنند. حالات و تغییرات چهره، هرچند جزئی و خفیف، پیام شفاف، سریع و کارآمدی است که میتواند یک زبان جهانی هم باشد، به شرطی که شما بتوانید حالات چهرههای مختلف را تشخیص بدهید و بدانید که هر چهرهای چه چیزی میگوید. دانستن این نکات از بهترین ابزارهای برقراری ارتباط با دیگران است.
دانستن اینکه طرف مقابل چه شخصیتی دارد و چه واکنشهای احساسی از خود نشان میدهد، میتواند نقش مهم و حیاتی در رابطه ما و آن فرد داشته باشد. اگر ما بتوانیم احساسات مردم را زود تشخیص بدهیم، بهتر میتوانیم در موقعیتهای مختلف با آنها برخورد کنیم. مثلاً اگر ما بتوانیم تشخیص بدهیم که فردی غمگین است، شاید بتوانیم واکنش درستی نسبت به ناراحتی او نشان بدهیم.
برای فهمیدن برخی از حالات چهره نیازی به آموزش نیست، چون شناسایی آنها ساده است و حتی آنطور که روانشناسان میگویند ما از یک توانایی ذاتی برای انجام این کار برخورداریم. داروین گفته است روزی مادری هنگام مراقبت از کودک خودش شروع به گریه کرد. کودک با اینکه هیچوقت با چنین صحنهای مواجه نشده بود اما جلو رفت و به عنوان همدردی روی شانه مادرش زد. بعد داروین نتیجه میگیرد که این کودک تا آن موقع ندیده بوده کسی گریه بکند، پس نمیتوانسته این احساسات را یاد گرفته باشد. بنابراین تشخیص یک صورت گریان امری ذاتی و غریزی است. با این حال نکات ظریفی هم هست که توجه بیشتر به آن میتواند به ما در درک بهتر از چهره خودمان و دیگران کمک کند.
قبل از شروع بحث باید دو نکته را مد نظر داشت. اول اینکه همانطور که گفتیم چهرهخوانی یک علم دقیق و ثابتشده نیست و حتی با گذراندن دروههای آموزشی دقیق و پیشرفته نیز نمیتوان بهطور قطع در مورد شخصیت و درون افراد صحبت کرد. نتایج شما در سنجش شخصیت، بستگی به تجربه، مهارت و تعداد دفعات تحلیل قبلی دارد. نکته دوم که اهمیت بسیار زیادی هم دارد اینکه چهره را باید به طور کامل و دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و تا رسیدن به همه حقایق، از قضاوتهای شتابزده اجتناب کنید. با به یاد داشتن این نکات میتوانید قبل از صحبت کردن با افراد تا حدی متوجه شخصیت آنها شوید.
شکل صورت، اولین نکتهای است که در هنگام تعبیر چهره باید به آن دقت کرد. فرم کلی صورت و شکل هندسی آن این نکات را به ما میگوید:
- صورت دراز و کشیده: صبور
افرادی که دارای چنین صورتی هستند عموماً صبر و تحمل زیادی دارند و توانایی حل مشکلات در آنها بیشتر است. جذابیت و خوشترکیب بودن افراد با چنین صورتی نشانگر این است که آنها معمولاً کارهای خود را نیمهتمام رها نمیکنند و عادت به انجام امور به شکل تمام و کمال دارند.
- صورت مربعی: سختکوش
طرفدار استقلال فردی و فردگرایی، سختکوشی برای دستیابی به آرزوها، زیرکی و فعال بودن از ویژگیهای این افراد محسوب میشود.
- صورت پهن: دانا و مهربان
اینگونه اشخاص بردبار و مهربان هستند. معمولًا افراد درس خوانده و روشنفکر به حساب میآیند.
- صورت گرد: پرانرژی
این شکل دلالت بر امیدواری، زندهدلی و انرژی دارد. این افراد میتوانند اتاقی دلگیر و ساکت را به بمبی از خنده و شادی تبدیل کنند.
بختت بلند باشد
پیشانی شما تابلویی است برای یادآوری طرز فكر شما و نشانهای از چگونگی تصمیمات و تاثیرات آن بر رفتارتان و شاید هم به این دلیل بوده كه پیشانی را اكثر ادیان مكانی برای به خاك گذاشتن انتخاب نمودهاند.
- پیشانی محدب و بیرون زده: مبتكر
این پیشانی نشاندهنده علاقه فرد به استفاده از تخیل و راهحلهای مبتكرانه است، چه در كار و چه در زندگی.
- بالای ابروها روی پیشانی، یك برآمدگی استخوانی باشد: قاطع، منظم
مجری درجه یك قانون از هر نوع كه باشد؛ چه قوانین علمی چه اجتماعی. این فرد برای اطمینان به راهحلها نیازمند یك بار امتحان كردن آنها است. در زندگی نیز راحت اطمینان نمیكند، اما راحت هم شك نمیكند.
- یك برجستگی گوشتی میان ابروها: سختكوش
این برجستگی روی ناحیه اراده روییده است، پس این خصوصیت نشانه سخت كوشی و همت اعلای فرد است، از كودكی تا كهنسالی. او را در زندگی و كار جدی بگیرید.
- پیشانی صاف و بدون گره: افكار منظم
این اشخاص عموماً دارای افكاری منظم و قدرت تصمیمگیری در زمان حال هستند. ایشان پذیرای عقاید روشن و تازه نیز میباشند و نگرش و برخوردی معقول و متعادل دارند.
- پیشانی چروکیده: پریشان
وجود خطوط در سطح پیشانی نشان میدهد که این افراد به سرعت هیجانزده و احساساتی میشوند و سریع آشفته و پریشانحال میگردند.
ابرو عین کمونچه
هنگامی كه پیشانی بیانگر افكار است، پس عجیب نیست ابروها كه مرز پیشانی و چشم هستند را سمبل و بیانگر احساسات بدانیم. فاصله زیاد ابروها تا چشم نشانه صبوری و مشكلپسندی است و فاصله كم آن نیز نشانه عجول بودن و قدرت تصمیمگیری سریع است. این را هم به یاد داشته باشید که معمولاً ابروها قرینه نیستند، حتی در صورت خودتان.
- ابروی بسیار كمپشت و كمرنگ: اجتماعی
تشخیص اندیشه این فرد مانند ابروانش مشكل است. اما مردم با او خیلی راحت ارتباط برقرار میكنند. او بیشتر سعی در شنیدن دارد تا گفتن، پس همصحبت خوبی است.
- ابروهای پیوسته: متفكر و خلاق
پیوستگی ابروها نشانگر این است که فرد دایماً در حال تفکر و اندیشه است و در مواقع رویارویی با مشكل ایدههای جالبی در سر دارد.
- ابروی دم باریك (در وسط پهن و در انتها نازك): خلاق
کارهای بزرگتان را به این شخص بسپارید زیرا برای آنها راه حلهای خوبی ارایه میدهد. اما هرگز سعی نكنید در اجرا نیز کار را به او بسپارید زیرا او یك طراح و خلاق بزرگ است و ذهن خود را برای كارهای عملی آماده نكرده است.
- ابروی نازک و نخی: دهنبین
این افراد معمولًا دارای اعتماد به نفس کمی هستند. خود را بیش از مقداری كه واقعاً تحت نظرند مورد توجه میدانند. آنقدر نسبت به حرف دیگران حساس هستند که كه دچار وسواس میشوند .
- ابروی پرپشت و پهن: دوراندیش
از نظر ذهنی فعال و منبعی برای افكار و عقاید است. این فرد در بیان تفكرات نیز مانند زمان پردازش آنها قدرتمند است.
- ابروی صاف: متفکر
صافی و مستقیمی ابروها نشانگر اندیشه، تفکر و ایدهگرایی فرد هستند.
- ابروی کمانی: واقعگرا
افرادی که دارای ابروهای خمیده و کمانی هستند از حکایتها و داستانهای واقعی لذت میبرند.
با پلکهای باز
وقتی میخواهید با مردم رابطه برقرار كنید اولین كاری كه لازم است انجام دهید بازكردن پلكها است. پلك بالا كه خیلی هم تحرك دارد نشانه سطح روابط اجتماعی است.
- هنگام باز بودن چشم قسمت زیادی از پلک قابل رویت است: نیازمند صمیمیت
صاحب این پلكها نیازمند واقعی صمیمیت است و اغلب دلشوره دارد، تعهد او در کارها هم از همین خصلت ناشی میشود و گاهی به خاطر توجه زیاد، اطرافیان را تحت فشار قرار میدهد.
- هنگام بازبودن چشم، قست باریكی از پلك بالا قابل مشاهده است: مستقل
این فرد به علت این كه دارای حد معقولی از صمیمیت است روابطی عادی و خوب دارد. یعنی نه تکروی را دوست دارد و نه وابستگی را. برای خودش وقت صرف میكند و مراقب آزادی شخصی خویش است.
- هنگام باز بودن چشم، پلك بالا مخفی است: متمركز
این افراد برای پستهایی مناسب هستند که كه نیازمند تمركز بالا و كماشتباهی است. این افراد معمولاً محدودیتهای عاطفی ندارند و حتی به مسائل عاطفی هم اجازه نمیدهند تمرکزشان را به هم بزنند.
رکورد جراحی بینی در دنیا متعلق به ایران است. این عضو مورد توجه، نقش مهمی در صورت دارد و حرفهای زیادی برای گفتن. از نظر چهرهشناسی، بینی نشانگر توانایی ما در حفظ مقام، قدرت و نفوذ بین مردم و همچنین بیانگر توانایی و عكسالعمل ما در برابر پول است.
- بینی بسیار بزرگ: عزم راسخ
در محیط كارش رئیس است، حتی اگر صندلی ریاست نداشته باشد. اگر کارش در خور استعدادش باشد شكوفایی چشمگیری خواهد داشت ولی از انجام كارهای كوچك کراهت دارد.
- بینی خیلی کوچک: ساعی
گفته میشود اشخاصی که بینی کوچکی دارند، ذاتاً افرادی ضعیف و اغلب غیرقابلاتکا هستند و در تصمیمهایشان استوار و ثابتقدم نیستند.
- بینی بلند و کشیده: مسلط بر كار و محیط
كارها را جدی و منطقی برای بلند مدت برنامهریزی میكند و نظریات جدید را در حل مشكلات كشف می كند .
- انحنائی مقعر روی بینی در نیمرخ: احساساتی و نیازمند توجه
از محیط تاثیر زیادی میگیرد و اگر شغل یا محل تحصیل مطابق میل او نباشد در انجام وظایفش درمیماند. ضمناً برای كارهایی كه انجام میدهد انتظار تشكر و قدردانی دارد.
- برآمدگی روی بینی در نیمرخ: مبتكر
زیباییشناس و از آن بهتر استاد حل مشكلات است. خلاقیت بالایی هم دارد.
- بینی دارای پهنای بسیار زیاد: حامی دوستان و علاقهمند دوستی
هم حمایت میكند و هم دوست دارد حمایت شود. اگر چیزی داشته باشد با دیگران به اشتراك میگذارد.
- یك افتادگی پایین بینی درنیمرخ: تحلیلگر
اگر مشكلی بزرگ دارید كه از پس تحلیل آن برنمیآیید این شخص را خبر كنید. او استاد تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده است، آن هم بدون درگیر شدن با جزئیات.
نوك بینی و حفرههای آن، درست مانند شماره حساب بانكی افراد، نشانه سرمایهدوستی ویا برعکس، ولخرجی آنهاست:
- نوك بینی پهن و گوشتالو: تضمین سرمایهگذاری
حداكثر امنیت مالی را میخواهد و با پول جدی برخورد میكند. در كل به دنبال یک حامی میگردد كه علاقهاش به پولهم به همین دلیل است.
- یك برجستگی گرد در نوك بینی: هنردوست
اگر یك اثر هنری خلق كردید اول به او نشان دهید چون قدر آن را میداند.
- بینی لاغر و باریك و پره های كناری آن نازكند: ولخرج
به پول وابستگی ندارد و برای روز مبادا پسانداز نمیکند.
- یك شیار واضح روی نوك بینی: نگرش عاطفی به دنیا
مدام از خود این سوال را میكند كه آیا شغل مورد نظر من پیدا خواهد شد وآیا این شغل مناسب من است؟ در كل دنبال كار است نه پول.
- حفره های بینی گشاد: خلاق و بخشنده
اگر طرحی در سر دارید كه نیازمند اجرایی خلاق است به او بدهید، چراكه با جسارت و خلاقیت آن را انجام میدهد. اگر هم چیزی داشته باشد با شما قسمت میكند.
- حفره های بینی تنگ و روبه داخل: حسابدار
چنین شخصی اول پول جیبش را میشمارد بعد خرج میكند یا به بیان بهتر دخل وخرج را با هم تنظیم میكند.
زاویه بینی نشانهای برای میزان سنجیدگی رفتار فرد است. این زاویه را میتوان با خطی كه از پایه بینی یعنی از محل اتصال به صورت شروع شده و در نیمرخ دیده میشود تعیین کرد.
- بینی سربالا با نوك گرد: اعمال نسنجیده و سرعت پایین تجزیه وتحلیل اطلاعات
شخصی. خوشگذران با اعمالی نسنجیده و مبتنی بر افكار سطحی است. رازدار نیست و به گذشته نگاه نمیكند و فقط حال را درنظر دارد.
- بینی سر بالا و نوكتیز: كنجكاو و ولخرج
درباره دیگران بیش از حد كنجكاو است و به جزئیات هم زیاد اهمیت میدهد. پول برای او حكم چیزی را داردكه باید خرج شود. خود را مقید به رعایت آداب و رسوم ندانسته و با اطرافیان به راحتی برخورد میکند. خودش را باور دارد.
- بینی كاملا بدون زاویه: عاقل و مطمئن
بدون اینكه اقوا یا شیفته شود، اعتماد میكند و قابل اعتماد نیز هست.
- بینی با زاویه رو به پایین: حسابگر و شكاك
او به كار دیگران به گونهای مینگرد كه گویی خطایی در آن رخ داده. زیادتر از چیزی که لازم است شک میکند.
رد پای خندهها
حتماً توی روزنامهها و مجلهها چشمتان به آگهیهایی كه داروهای ضدچروك صورت را تبلیغ میكنند، افتاده است. این داروها قرار است معجزه بکنند و برای شما پوستی بسازند بهتر وتازهتر از پوست روز سوم تولدتان. اما واقعاً این چروکها اینقدر بد هستند؟ یعنی هیچ چیزی برای ما ندارند؟ مارك تواین میگفت: «چروكهای صورت، رد پای خندههاست.»
- یك چاله روی چانه: شوخ و بخشاینده
مشكلات زندگی او را از پا در نمیآورد چون آنها را جدی نمیگیرد. برعكس، دوستانش را جدی میگیرد و همواره آنها را شاد نگه میدارد.
- تورفتگی گونهها: سازگار
تورفتگی گونه به خصوص در موقع خندیدن، علاوه بر جذابیت و زیبایی، دلیلی بر خوشمشربی و سازگاری فرد میباشد.
- خطهای عمودی كوچك میان ابروها: وجدان كاری
در زندگی شخصی و كاری تمركز را حاكم كرده و نسبت به خود سختگیر است. حتی در سختترین شرایط، دقت خود را برای انجام كار حفظ میكند.
- خطوط گوشه دهان که به طرف چانه پایین آمدهاند: دلسوز
این فرد به علت شكستها و سختیهای زندگی، به یک همدرد عالی و دلسوز واقعی تبدیل شده است. از دست دادن عزیزان و مشكلات كاری میتواند این خطوط را به یكباره ایجاد كند.
- خطوط عمودی در اطراف لب: غلبه غالب برمشكلات
این خطوط گواهی مبارزات طولانی وسخت در برابر مصائب زندگی است. او در تمام زندگی از نیروی درونی خود كمك میگیرد كه شاید خودش نیز از آن خبر نداشته باشد اما اكنون مانند سدی در برابر مشكلات محکم شده.
- چانه فشرده و لایه لایه: روحیه آهنین در زندگی
از زندگی انتظار رویایی ندارد و برای بدترین روزها آماده است. سرسخت و یکدنده است و از مشکلات فرار نمیکند.
- چانه برآمده: از خود راضی
اینگونه افراد، اشخاصی خودستا هستند و تصور میکنند هیچ چیزی جز خود آنها اهمیت ندارد و جز خودشان حرف کس دیگری را قبول ندارند و خود را عقل کل میدانند.
- قبقب زیر چانه: پرحرف و خوش برخورد
حرف کم نمی آورد و اگر سکوت کنند احتمالا دارند به یک گفتگوی جدید فکر میکنند. به راحتی ارتباط برقرار میکنند و برخورد خوبی دارند.
جز اینها که گفتیم، باقی اجزای صورت هم میتوانند به شناخت خصوصیات روحی صاحب چهره کم کنند.
- لب قلوهای: بخشنده و خودنما
لبهای قلوهای، نشانه بخشش و گشادهدستی هستند. معمولا اینگونه افراد تمایل دارند در مورد خودشان صحبت و گفتگو کنند.
- لب بالایی نازک، لب پایین قلوهای: قدرت توجیه
نشانه این است که فردی متقاعدکننده و مجابکننده میباشد.
- لب نازک: توی خود
نازک بودن لب بیانگر خویشتنگرایی ذاتی در اشخاص است.
- گوش کوچک: احساس خطر
کوچکی گوش نشانه تزلزل و احساس ناامنی در افراد است، هرچند اینگونه افراد میدانند که چه میخواهند و معمولاً سخت کوش و کاری هستند.
- گوش بزرگ و دراز: جوشی
این قبیل افراد معمولا انعطافپذیر نیستند و به سختی آرام و بیخیال میشوند.
- گوش پرمو: وسواسی
افرادی که دارای گوشهایی پرمو هستند معمولًا وسواسی و نکتهبین بوده و وقت زیادی را برای چیزهای بی اهمیت تلف میکنند.
- فک چهارگوش: سرسخت
افراد با فک مربعی انسانهای تسخیرناپذیر و سرکش هستند. آنها توانایی تبدیل رویاهایشان به واقعیت را دارند.
خب حالا که دیدید، یک وجب صورت چقدر حرف و حدیث و راز دارد، به جواب سؤال اول مقاله دوباره فکر کنید. صورت شما، صورت خود شما است. یک جور شناسنامه. باز هم از آن ناراضی هستید و میخواهید آن را عوض کنید؟ به قول شکسپیر «خداوند به شما یک چهره اعطا کرده و شما میخواهید چهره دیگری برای خود بسازید»؟!
اشتباه اتللو
جایی در پایان داستان اتللو، اثر معروف شکسپیر، اتللو همسر خود دزدمونا را به عشق به مرد دیگری متهم میکند و او را میکشد. اما دزدمونا واقعاً خیانتکار نبوده است. پس چرا اتللو اشتباه میکند؟
به این آخرین گفتگوی اتللو و دزدمونا دقت کنید. اتللو به همسرش میگوید اعتراف کند، چون میخواهد او را به خاطر خیانتش بکشد. دزدمونا جواب میدهد که کاسیو، همان مردی که متهم به داشتن رابطه با او است، بر بیگناهی او شهادت خواهد داد. اتللو میگوید کاسیو را کشته. دزدمونا میفهمد که دیگر نخواهد توانست بیگناهی خود را ثابت کند و اتللو او را خواهد کشت. پس میگوید: « دریغ، به او خیانت شد، و من تباه شدم!» اتللو: «دور شو، بدکار! در مقابل چهره من به خاطر او اشک میریزی؟» دزدمونا: «آه، سرورم! مرا از خویش بران، اما مکُش!» اتللو: «خاموش شو، بدکار!»
از این صحنه چه میفهمیم؟ اشتباه اتللو چه بود؟ اتللو ناراحتی و ترس را در چهره دزدمونا به درستی تشخیص داده بود. اشتباه او آن بود که فکر میکرد ناراحتی دزدمونا به خاطر مرگ کاسیو و ترس او، ترس همسر بدکاری است که خیانتش آشکار شده است. او دزدمونا را کشت بدون اینکه فکر کند حالات چهره او مربوط به حس ترس و ناراحتی زن بیگناهی است که میداند همسر بسیار حسودش میخواهد او را بکشد واو نمیتواند بیگناهی خود را ثابت کند.
پلکم دارد میخارد
در عقاید عامه، پیشبینیهایی هم در مورد اجزای صورت وجود دارد:
پیشانی بلند علامت اقبال و دولت است.
قوز روی دماغ خوششانسی میآورد.
بینی که بخارد، به مهمانی خواهی رفت.
چشم که تیر بکشد، مهمان خواهد آمد.
سق (سقف دهان) اگر سیاه باشد، نفرین گیرا است.
کسی زبانش را گاز بگیرد، معلوم است جایی دارند غیبتش را میکنند.
پلک چشم چپ بپرد، نشانه خبر خوش است وپریدن پلک راست، نشانه غم و غصه.
مژه افتاده را اگر درست حدس بزنی که مال کدام چشم است، آرزویت برآورده میشود.
از کجا معلوم؟
جز چهرهخوانی، علمها یا به عبارت درستتر شبه علمهای متعددی در ارتباط با چهره در طول تاریخ به وجود آمده، که امروزه (جز چهرهخوانی) تمامشان از نظر علمی رد شدهاند. با این حال وجود چنین تفکراتی نشان میدهد که به هرحال یک خط ارتباطی بین چهره و فرد، وجود دارد که اینقدر همه به دنبال کشفش بودهاند.
جمجمهخوانی (Phrenology) نظریهای است که میگوید شخصیت، امیال و احساسات افراد را میشود از روی شکل جمجمه آنها تشخیص داد. بیشتر، پستی و بلندیهای سر مورد توجه جمجمهخوانها است. این افراد ادعا دارند که بزهکار بودن یا نبودن اشخاص را هم میتوان از قرائن روی جمجمه ایشان دید. ایده جمجمهخوانی در سال 1800 پیدا شد و در قرن نوزدهم گاهی برای تحقیقات پلیسی هم از آن استفاده میشد.
پیشانیخوانی (Metoposcopy) دانش پی بردن به سیرت و درون آدمها از روی خطوط پیشانی است. بیشتر با فالگیری ارتباط دارد تا علم، و در قرن شانزدهم خیلی طرفدار داشت.
حسخوانی (Pathognomy) به بررسی و مطالعه احساسات درونی و بازتاب این احساسات در ظاهر فرد، مثلآ در حرف زدن یا حرکات بدن کار دارد. حسخوانها سعی میکنند از روی حرکات و سکنات افراد به احساسات درونی آن لحظه فرد پی ببرند.
شخصشناسی (Personology) شکل نو علم چهرهخوانی است که در اوایل قرن بیستم ارایه شد. پیسنهاددهندگان این روش مدعی بودند میشود بین شکل ظاهری چهره و بدن افراد و رفتار و منش آنها ارتباط و پیوندی پیدا کرد.
منششناسی (Characterology) از روشهای تشخیص شخصیت است که در دهه 1920 ساخته شد. و ترکیبی است از روشهای چهرهشناسی، جمجمهخوانی و حسخوانی با دانشهای نژادشناسی، جامعهشناسی و مردمشناسی.
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ