مطمئنا تمام مردم دنیا آدولف هیتلر، آغاز کننده ی جنگ جهانی دوم را می شناسند. اما...

مطمئنا تمام مردم دنیا آدولف هیتلر، آغاز کننده ی جنگ جهانی دوم را می شناسند. اما چیزی که نمی دانند این است که حزب نازی و هیتلر در خلال جنگ کار های مفیدی هم انجام داده اند. جنبش ضد سیگار هیتلر از جمله این اعمال مفید بود که در زمان خود از اولین جنبش های ضد سیگار بود. البته این نهضت از تنفر شخصی هیتلر از تنباکو سرچشمه گرفته بود ولی در هر صورت تاثیرات مثبتی داشت.
با آغاز سال 1904 میلادی، در آلمان سازمان های مختلفی در زمینه ی جلوگیری از سیگار به وجود آمدند ولی هیچکدام از آن ها زیاد پیشرفتی نکردند و بیشتر از یکسال هم دوام نیاوردند. با به قدرت رسیدن نازی ها در دهه 1930، توجه زیادی به جلوگیری از سیگار کشیدن شد و هزینه های زیادی هم صرف تحقیقات برای پی بردن به پیامد های سیگار، گردید.
تنفر نازی ها از سیگار و تنباکو دلایل مختلفی داشت. عمده ترین این دلایل افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بود. آزمایش های آن زمان هم مانند آزمایش های امروزی نشان می دادند که استعمال سیگار احتمال ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. البته هیتلر بیشتر نگران عملکرد و سلامتی سربازانش بود تا سلامتی مردم کشورش. در اختیار داشتن قوی ترین ارتش دنیا از جمله هدف های هیتلر بود که تنباکو مانعی در برابر رسیدن به این هدف به نظر می رسید. در اواخر جنگ جهانی دوم هیتلر استفاده از سیگار و تنباکو را در ارتشش ممنوع کرد.

تولید مثل هم از جمله دلایل به وجود آمدن این جنبش بود. هیتلر می خواست برای بقا نسل، زنان آلمانی آماده ی تشکیل خانواده و بچه دار شدن باشند. تحقیقات نازی ها نشان می داد که با مصرف سیگار، زنان کمتر حاضر به برعهده گرفتن نقش همسر و مادر در خانواده می شوند. آزمایشات دیگر نشان دادند که مصرف سیگار احتمال باردار شدن و تولد نوزاد سالم را کاهش می دهد و شیر مادری که سیگار می کشد حاوی مقادیر زیادی نیکوتین است. برای هیتلر این دلایل مانعی برای پیشرفت کشورش بود.
حکومت نازی برای کاهش استفاده از سیگار تلاش های بسیار زیادی کرد. تبلیغات و آگهی های زیادی در روزنامه ها و مجلات چاپ می شدند، اطلاعیه های زیادی در خیابان ها نصب می شدند، فیلم های آموزشی بسیار زیادی ساخته شدند و در مدارس به نمایش درآمدند. قانون هایی وضع گردیدند که سیگار کشیدن در بعضی مکان ها از جمله بیمارستان ها، مدارس و ساختمان های دولتی را ممنوع می کردند. در زمان جنگ فروش سیگار به زن های باردار، پایین 25 سال و بالای 55 سال ممنوع شد. همچنین تبلیغات برای بی خطر نشان دادن سیگار هم ممنوع شدند. در سال 1941 مالیات فروش سیگار در آلمان بیش از 90% بود.

سازمان های ضد سیگار اولیه تاثیر چندانی نداشتند ولی در دهه 1930، با تلاش گسترده ی نازی ها، آمار فروش و مصرف سیگار بسیار کاهش یافت. با شکست هیتلر، میزان استفاده از سیگار و تنباکو چند برابر شد و با وارد شدن سیگار های سوئیسی و آمریکایی به آلمان، بالاخره تمام اثرات جنبش ضد سیگار هیتلر از بین رفت.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: 1nafar.ir

مطالب جالب دیگر:
عکس های باور نکردنی از دختر 22ساله ای که با لباس عروس و بخاطر خیانت خودکشی می کند!!
تصاویر باور نکردنی به هوا رفتن یک کامیون در گردباد !
ستاره‌های زن سينمای ايران كه مادر نشدند + عکس
نام های ماه‌های ایرانیان به چه معناست؟!