دولت اسپانیا درخواست کرده است گنجینه‌ای که از یک کشتی شکسته در اقیانوس اطلس شمالی کشف شد تسلیم این کشور شود،..
 
 

دولت اسپانیا درخواست کرده است گنجینه‌ای که از یک کشتی شکسته در اقیانوس اطلس شمالی کشف شد تسلیم این کشور شود، چرا که می‌گوید کشتی اسپانیایی بوده است. این كشتی با حدود 17 تن سکه طلا و نقره به ارزش 500 میلیون دلار در ماه مه 2007 توسط یک شرکت آمریکایی کشف شد.
به گزارش بی بی سی‌، اسپانیا اکنون این شرکت آمریکایی مستقر در فلوریدا به نام "اکتشافات دریایی اودیسه" را تحت پیگرد قضایی قرار داده و می‌گوید صاحب واقعی گنجینه است.
 
بی بی سی به نقل از یک وکیل دولت اسپانیا نوشت: "شواهد متعددی" وجود دارد كه نشان می‌دهد كشتی مزبور یک کشتی معروف بادبانی قرن نوزدهم متعلق به اسپانیا بوده است.
 
این کشتی، "نوئسترا سنیورا دلا مرسدس"  نام داشت و غرق آن، توسط یک کشتی جنگی بریتانیا در سال 1804 در ساحل الگریو، باعث اعلان جنگ اسپانیا علیه بریتانیا و ورود مجدد آن به جنگ‌های ناپلئونی شد.
 
دولت اسپانیا در اسنادی که روز پنجشنبه تسلیم دادگاهی در فلوریدا کرد، گفت: "غرق مرسدس رویدادی محوری در تاریخ اسپانیا و اروپا بود و محل و محتویات آن میراث غیرقابل انکار اسپانیا است."
 
شرکت "اکتشافات دریایی اودیسه" محل دقیق کشف بقایای کشتی را محرمانه نگاه داشته است، اما می‌گوید که در آب‌های بین‌المللی است نه در آب‌های اسپانیا. در مقابل، جیمز گولد وکیل دولت اسپانیا گفت این موضوع "اهمیتی ندارد" زیرا کشتی آشکارا یک کشتی بادبانی اسپانیایی است.
 
گرِگ اِستِم، رئیس شرکت فلوریدایی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویتر گفت که امیدوار است بتواند بر سر این مناقشه طولانی به "نتیجه‌ای مبتنی بر همکاری" با اسپانیا برسد. 
     
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ(www.seemorgh.com/entertainment)        
منبع: جام‌جم آنلاین