سعید نخعی: برای تهیه نرم افزار این تلفن همراه از مشاوره‌های مذهبی و دیتاهای حوزه علمیه قم استفاده شده است...
 
 
سعید نخعی، مدیر شرکت ابرا، تولید کننده سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مذهبی، 21 خردادماه، در جمع خبرنگاران در قم گفت: نرم‌افزار و سخت‌افزار تلفن همراه مذهبی «الذکر» پس ارائه نرم افزارهای مذهبی «الذکر» یک و دو به بازار ارائه شده است.
وی در ادامه افزود: برای تهیه نرم افزار این تلفن همراه از مشاوره‌های مذهبی و دیتاهای حوزه علمیه قم استفاده شده است.
نخعی با بیان اینکه این تلفن همراه از دو بخش فنی و اسلامی قابل بررسی است، اظهار داشت: دوربین دو مگاپیکسل، تکنولوژی‌های روز دنیا، استفاده از ویندوز شش موبایل و امکان استفاده از اینترنت و ایمیل از جمله امکانات فنی این تلفن همراه است.
مدیر پروژه«الذکر»، ارائه قرآن كریم، نهج البلاغه، مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه، ادعیه حج، رساله جامع علما، ادعیه و زیارت‌های گوناگون، نشان دادن جهت قبله، ساعات شرعی در نقاط مختلف جهان و پخش اذان را از جمله قابلیت‌های این دستگاه عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: این تلفن همراه كه در نوع خود بی‌نظیر است، برای اولین بار، قرآن را در هشت فونت ارائه كرده تا قرائت و حفظ قرآن ساده‌تر شود.
نخعی با بیان این که در بخش قرآن این تلفن همراه، نه ترتیل از قاریان معروف شیعی و سنی وجود دارد، اظهار داشت: ترجمه گویا به ده زبان زنده دنیا و تفسیر روان قرآن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی از جمله ویژگی‌های بسیار مفید این نرم افزار است.
وی تصریح كرد: این نرم افزار همچنین قابلیت جستجوی كلمات به همراه مشخصات آیات، سوره و جزء را دارا است.
مدیر پروژه «الذکر» در ادامه به قابلیت‌های بخش ادعیه این نرم افزار اشاره و خاطر نشان کرد: ارائه ادعیه کتب مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه با صدای دلنشین عربی و نیز قرائت برخی از این ادعیه با صدای ذاکران معروف ایرانی و نیز ترجمه فارسی و انگلیسی این ادعیه از دیگر امکانات این نرم افزار است.
وی همچنین گفت: كل کتاب نهج البلاغه در این نرم افزار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در این نرم‌افزار گنجانده شد.
سعید نخعی ادعیه و زیارات مناسك حج و عمره را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: از طریق این تلفن همراه می‌توان اوقات شرعی را در4500 شهر ایران و دنیا جستجو كرد.
مدیر پروژه «الذکر» به گردآوری شش رساله از شش نفر از مراجع عظام در این تلفن همراه اشاره و تصریح کرد: تمام این رساله‌ها به صورت کامل به همراه ترجمه عربی و انگلیسی در این نرم افزار وجود دارد.
وی گفت: پخش اذان از پانزده مؤذن، امكان تبدیل سال تولد افراد، از شمسی به قمری، و بیان تاریخ و حوادث مذهبی روز، از دیگر امكاناتی است كه در صفحه اول به طور خودكار ارائه می‌شود.
وی با بیان این که این تلفن همراه دارای برنامه ویندوز شش است كه با عنوان «طه» بوده و بخشی از سخت افزار آن در داخل و بخشی دیگر در خارج تهیه شده است، اظهار داشت: ما در آینده تلاش داریم که از لحاظ نرم افزاری، این موبایل را ارتقا داده و آخرین نسخه آن را در سایت خود ارائه كنیم.
نخعی مراجعه حضوری و اینترنتی را دو طریق تهیه سخت افزار و نرم افزار این تلفن همراه عنوان و خاطرنشان کرد: قیمت این تلفن همراه با نرم افزارهای فوق 000/500/3 ریال است.
وی در پایان تنها مشکل در تولید انبوه این تلفن را کمبود سرمایه عنوان کرد و گفت: متأسفانه در این پروژه کمک‌های دولتی چندانی به این شرکت نشده است.
شایان ذکر است، تولیدات این مركز از سال گذشته با دستگاه «الذكر» یك و دو، دستگاه ادعیه حج و عمره و خودكار دیجیتال الذكر، دستگاه كاركیتس با ارائه ادعیه سفر با نصب در فندك ماشین، آغاز شده و هم اكنون این مفاهیم با گسترده‌گی بیشتری در تلفن همراه انتقال و ارتقا یافته است.
گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه نرم افزار این تلفن همراه می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.zikronline.ir مراجعه كنند. همچنین نرم افزار این تلفن در حال حاضر برای کسانی که سیستم عامل تلفن همراه آنها ویندوز پنج یا شش است، به صورت رایگان ارائه می‌شود.
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: خانواده سبز