نامه تند و تیزی که یک پسربچه 15 ساله آلمانی در زمان نازی‌ها و در تحسین آنها نوشته بود در بریتانیا به حراج گذاشته خواهد شد. این نامه را...
 
   
 
نامه تند و تیزی که یک پسربچه 15 ساله آلمانی در زمان نازی‌ها و در تحسین آنها نوشته بود در بریتانیا به حراج گذاشته خواهد شد. این نامه را یک دانش آموز آلمانی به نام «گونتر هیمفل» به عنوان هدیه پنجاهمین سالگرد تولد آدولف هیتلر در 1939 خطاب به وی نوشته است.
این نامه که در واقع دفترچه‌یی 20 صفحه‌یی است و «پنجاهمین تولد پیشوا» نام دارد و به تازگی یافته شده در حراجی شروپشایر به قیمت 150 پوند عرضه خواهد شد.
دانش آموز مذکور بابت نوشتن این نامه بالاترین نمره را دریافت کرده. در این نامه، هیتلر «بهترین رهبری که آلمان به خود دیده» لقب گرفته و برای او عمری بسیار طولانی آرزو شده است. متخصصان این نامه را سمبلی از دستگاه تبلیغاتی قدرتمند نازی‌ها می‌دانند که حتی دانش‌آموزان را نیز چنین ابزار قرار می‌داده است.
ریچارد وست‌وود متخصص اسناد تاریخی می‌گوید؛ «این نشانه‌یی کوچک است که نشان می ‌هد نازی‌ها با چه تاکیدی با تبلیغات مواجه می‌شدند و روش بهره‌گیری از آن را می‌شناختند، به طوری که حتی پسربچه‌یی 15 ساله که باید درگیر مسائل کودکانه خود باشد، این طور در بازی سیاسی قدرت‌طلبانه نازی‌ها درگیر می‌شود.»
دکتر کریستف میک از دپارتمان تاریخ دانشگاه ماویک می‌گوید؛ «این نامه نشان می‌دهد چقدر مردم آلمان در آن زمان هیتلر را دوست داشته و به وی امیدوار بوده‌اند. در بخشی از نامه انبوه افرادی تشریح می‌شوند که تولد هیتلر را جشن گرفته‌اند و او را بهترین رهبر برای خود می‌دانند. حتی در بخشی از نامه به دوست هیتلر، «بنیتو موسولینی» بزرگ نیز اشاره می‌شود و نویسنده آرزو می‌کند این دو بتوانند صلح را در جهان برقرار کنند.»  
 
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: زمانه