کمبود ویتامین D دی 10 اتفاق خطرناک را در بدن شما رغم می زند!
در این مقاله حقایقی درباره این که چگونه کمبود ویتامین D می تواند سلامتی شما را به خطر انداخته و سال های عمرتان را کوتاه کند، بیان می کنیم:

بیماری هایی که به دلیل کمبود ویتامین D به سراغ شما می آیند:

با توجه به مطالعه مجله تغذیه حدود 42 درصد بزرگسالان آمریکا دچار کمبود مواد مغذی هستند. که اصلا خوب نیست. کمبود ویتامینD با خطرات بهداشتی همراه است. به علاوه اگر شما مبتلا به یک بیماری جدی مانند سرطان پستان یا پروستات باشید سطح بقایتان کم تر از کسانی است که کمبود ویتامین D ندارند، خواهد شد.

کسی نمی داند که چرا سطح پایین ویتامین D با فقر سلامت گره خورده. با این حال کارشناسان پیشنهاد می دهند که مصرف روزانه 600IU(15mcg) ویتامین D برای زنان و مردان بسیار کم است. به گفته دکتر جوئل فوهرمن نویسنده کتاب Super Immunity  " سطح مناسب ویتامین D در خون برای کاهش خطر بیماری 28 تا 42 نانو گرم بر میلی لیتر ng/ml است. بسیاری از افراد روزانه به 2000IU از ویتامین D3 برای رسیدن به این سطح نیاز دارند. " او توصیه می کند که برای تعیین مصرف میزان مناسب ویتامین D بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

بیشتر بدانید : مصرف ویتامین D راهی برای مقابله با عفونت های تنفسی

بیشتر بدانید : راه های جذب بیشتر ویتامین D چیست؟

در این مقاله حقایقی درباره این که چگونه کمبود ویتامین D می تواند سلامتی شما را به خطر انداخته و سال های عمرتان را کوتاه کند، بیان می کنیم:

1. در اثر کمبود ویتامین D به احتمال زیاد افسرده خواهید شدافسردگی

با توجه به یک مطالعه در مجله روانپزشکی انگلیسی با بیش از 31000 شرکت کننده، افراد با سطوح پایین ویتامین D در خونشان دوبرابر سایرین احتمال ابتلا به افسردگی را دارند. هیپوکامپ hippocampus و سایر نواحی مغز که در نتظیم خلق و خو نقش دارند بخش های دریافت کننده ویتامین D هم هستند، بنابراین پایین بودن این ویتامین می تواند در توانایی و عملکرد طبیعی این مناطق تاثیر بگذارید.

2. در اثر کمبود ویتامین D احتمال این که از سرطان جان سالم به در ببرید کمتر است

با توجه به مطالعه ای که در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده، بیماران مبتلا به سرطان که سطوح بالاتر ویتامین D داشتند مشخص شد که تمایل به زندگی طولانی تر داشته و نسبت به بیمارانی که کمبود ویتامین D داشته اند، مدت زمان بیشتری زنده بودند. به گزارش مجله تحقیقات ضد سرطان، محققان دریافتند که هر 10 درجه افزایش سطح ویتامین D با افزایش 4 درصدی بقا در افراد مبتلا به سرطان در ارتباط بوده است.

قویترین رابطه بین ویتامین D و بقا در بیماران مبتلا به لنفوم(تومورهای سرطانی)، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه پیدا شد. در واقع بیماران مبتلا به سرطان سینه با سطوح سالم ویتامین D دو برابر احتمال زنده ماندنشان نسبت به افرادی که کمبود ویتامین D داشته اند بیشتر بوده است.

3. در اثر کمبود ویتامین D احتمال بیشتری دارد به سرطان پروستات مبتلا شوید

باتوجه به مطالعه ای که در مجله تحقیقات بالینی سرطان انجام شده، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان با سطوح پایین تر ویتامین دی، 4تا 5 برابر بیشتر بوده است. دلیل آن هنوز درک نشده هر چند محققان می گویند که غربالگری برای کمبود ویتامین D و درمان آن می تواند یکی از بخش های ضروری برای مراقبت از سرطان باشد.

4. در اثر کمبود ویتامین D در معرض افزایش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر قرار می گیریدزوال-عقل

بر اساس مطالعه ای که  در مجله نورولوژی به چاپ رسیده، بزرگسالانی که از حد متوسط، ویتامین D کمتری داشتند، 53 درصد احتمال ابتلا به زوال عقل در آن ها بیشتر بوده و کسانی که دچار کمبود شدید بودند 125 درصد دچار افزایش این عارضه در مقایسه با افراد سالم بودند.

برای درک بهتر ارتباط بین این دو، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما محققان می گویند اگر افزایش سن را هم در نظر بگیریم دچار مشکلی مضاعف خواهیم شد: نه تنها شما در معرض خطر ابتلا به مشکلات شناختی می شوید بلکه پوستتان هم کمتر نور خورشید را به ویتامین D تبدیل می کند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین قرار می گیرید.

5. در اثر کمبود ویتامین D احتمال این که مبتلا به به ورم مفاصل پسوریازیس psoriatic شوید بیشتر است

حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس ممکن است مبتلا به بیماری ای به نام ورم مفاصل پسوریاتیک در اثر کمبود ویتامین D شوند که در آن حملات سیستم ایمنی به مفاصل باعث درد و التهاب می شود. در تحقیقی که اخیرا انجام شده مشخص شد افراد مبتلا به ورم مفاصل پسوریاتیک سطح ویتامین D کافی نداشتند. تحقیقات قبلی نشان می دهد که سطح پایین ویتامین D ممکن است شرایط التهابی مانند آرتریت پسوریاتیک را بدتر کند، احتمالا با افزایش سطح گلبولهای سفید این کار را انجام می دهد.

6. در اثر کمبود ویتامین D ممکن است در معرض خطر بیماری شدید قلبی قرار بگیرید

با توجه به تحقیقات ارائه شده در گردهمایی سالانه علمی قلب و عروق دانشگاه های آمریکا، افراد مبتلا به کمبود ویتامین D نسبت به کسانی که سطح این ویتامین در بدنشان نرمال است، 32 درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در آن ها بیشتر است. همچنین احتمال شدید شدن این بیماری در آن ها 20 درصد بیشتر است. ویتامین D عملکرد سیستم ایمنی و کنترل التهاب در سراسر بدن را بهبود می بخشد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و بهبود آن منجر شود.

7. در اثر کمبود ویتامین D در معرض ابتلا به ذات الریه قرار می گیرید

سرماخوردگی

محققان دانشگاه شرق فنلاند دریافتند که خطر ابتلا به ذات الریه در افرادی که کمبود ویتامین D دارند نسبت به افراد عادی 2.5 برابر بیشتر است. تحقیقات قبلی نشان می دهد که کمبود ویتامین D دستگاه ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت های تنفسی را افزایش می دهد.

8. در اثر کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در شما بیشتر می شود

به گزارش مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بیش از دو برابر افراد عادی احتمال دارد به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا شوند. تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش ویتامین D در سلامت روانی مورد نیاز است.

9. در اثر کمبود ویتامین D سرعت پیشرفت بیماری تان افزایش پیدا می کند

تحقیقات قبلی نشان داده است که سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی عضلانی مانند مولتیپل اسکلروزیس multiple sclerosis ، بیماری پارکینسون و غیره در ارتباط است. به گزارش JAMA Neurology مطالعه ای جدید نشان داده که کمبود ویتامین D می تواند منجر به افزایش سرعت پیشرفت بیماری multiple sclerosis شود.

محققان دریافتند که میزان کافی ویتامین D در این بیماران باعث می شود که ضایعات مغزی 57 درصد کاهش داشته و عود بیماری 57 درصد کمتر از بیمارانی باشد که کمبود ویتامین D داشته اند. به گفته محققان تشخیص و درمان کمبود ویتامین D باید بخشی از مراقبت های بیماران تازه تشخیص داده شده باشد چون باعث افزایش اثر بخشی درمان هایی خاص از قبیل اینترفرون beta-1b خواهد شد.

10. در اثر کمبود ویتامین D احتمال مرگ زودرس افزایش پیدا می کند

گزارشات و تجزیه و تحلیل 32 مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی بهداشت عمومی نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین D دارند به احتمال بیشتری مرگ زودرس به سراغشان خواهد آمد. افراد با سطوح ویتامین D کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر خطر مرگ زودرس بالاتری نسبت به افرادی داشتند که میزان ویتامین D آن ها بالاتر از 30 نانوگرم بر میلی لیتر بوده است.

مصرف بیشتر همیشه بهتر نیست: محققان هیچ مزیتی برای افرادی که سطح ویتامین D آنها بالاتر از 50 نانوگرم بر میلی لیتر بوده است، پیدا نکرده اند.

بیشتر بدانید : معجزه ویتامین D در بدن ، چه زمانی مکمل ویتامین D نیاز دارید؟

بیشتر بدانید : ایا کمبود ویتامین دی باعث ام اس میشود؟

بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین D در مردان چیست؟

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ