نتایج این تحقیق نشان داد رابطه‌ای میان كیفیت پایین خواب و افزایش میزان قند خون در بیماران دیابتی وجود دارد؛ البته چنین رابطه‌ای میان افراد سالمی كه دیابت نداشتند، مشاهده نشد.


سال‌ها درباره كیفیت خواب و احتمال بروز بیماری‌های مختلف بحث شده است و نظرات متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد، اما در مطالعه‌ای كه بتازگی انجام شد، محققان 40 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را با 531 فرد سالم كه مشكلی در قند خونشان وجود نداشت، مقایسه كردند.

آنها می‌خواستند درباره وجود رابطه‌ای میان كیفیت خواب، میزان قند خون و دیگر مسائل مربوط به كنترل دیابت اطلاعاتی كسب كنند.

 

نتایج این تحقیق نشان داد رابطه‌ای میان كیفیت پایین خواب و افزایش میزان قند خون در بیماران دیابتی وجود دارد؛ البته چنین رابطه‌ای میان افراد سالمی كه دیابت نداشتند، مشاهده نشد.

تحقیقاتی كه تاكنون انجام شده بود نیز وجود رابطه‌ای را میان خواب نامناسب و بیماری دیابت نشان می‌داد؛ البته این محققان تاكید می‌كنند این رابطه‌ اصلا رابطه علت و معلولی نیست و تنها ارتباطی میان آنها وجود دارد.
مثلا ممكن است افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران نسبت به خواب نامناسب واكنش نشان دهند. در هر صورت این پژوهشگران تاكید می‌كنند باید نسبت به داشتن خواب مناسب و مرتب در افراد مبتلا به دیابت دقت بیشتری داشت.

محققان پس از پایان یافتن دوره مطالعه دریافتند، افراد مبتلا به دیابت كه برای خوابیدن مشكل داشتند و براحتی نمی‌توانستند خواب آرامی را تجربه كنند، میزان قند خون ناشتای آنها تا 23 درصد بیشتر، میزان انسولین ناشتا 48 درصد بیشتر و مقاومت به انسولین نیز 82 درصد بیشتر از دیگران بود.
البته جالب بود كه محققان نمی‌دانستند كدام‌یك از این دو حالت ابتدا رخ می‌دهد؛ یعنی قند خون بالا نمی‌گذارد بیمار راحت بخوابد یا بیمار چون خوب نمی‌خوابد، قند خونش افزایش پیدا می‌كند یا حتی شاید عامل دیگری در این مورد وجود داشته باشد كه محققان از آن غافل بودند.

البته اغلب افراد مبتلا به دیابت نوع 2، افرادی چاق و دارای اضافه وزن هستند. همین چاقی و اضافه وزن نیز می‌تواند روی خواب آنها تاثیر بگذارد و كیفیت خواب را مختل كند. به عنوان نمونه چاقی با مشكلاتی مانند آپنه خواب همراه است و فردی كه آپنه خواب دارد، در طول شب بارها از خواب بیدار خواهد شد.
بنابراین توصیه تمام محققان به افراد دیابتی این بود كه به كیفیت خواب خود توجه كنند و آن را نادیده نگیرند.
كاهش استرس و نگرانی‌های روزمره نیز اگر چه كاری به نسبت دشوار است، اما برای كسانی كه به دیابت مبتلا هستند و نمی‌توانند راحت بخوابند، مهم به حساب می‌آید.

این پژوهشگران عقیده داشتند بسیاری از افراد در شرایطی كه با استرس روبه‌رو بودند، نمی‌توانستند راحت بخوابند. به همین دلیل آنها توصیه می‌كنند تا حد امكان از استرس و عوامل ایجاد آن اجتناب كنید.
بنابراین اگر شما هم به دیابت مبتلا هستید، منتظر نباشید تا دكتر در مورد خوابتان از شما سوال كند. بدانید كه كیفیت خواب در این بیماری نقش مهمی دارد و باید به آن توجه كنید. در صورتی كه مشكلی در این زمینه وجود دارد حتما با پزشك خود مشورت كنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
10 تأثیر دیابت بر عملکرد بدن
میوه ای مضر برای دیابتی ها
رابطه مستقیم چاقی با بیماری دیابت
دیابت بارداری چیست؟
میوه ای برای پیشگیری از دیابت و بیماری قلبی