جبران 4 اشتباه مربوط به سلامت
اگر دو روز است که مصرف آنتی بیوتیک را قطع کرده اید دوباره درمان را شروع کنید تا دوره درمان کامل شود. اما اگر یک هفته یا بیشتر است خودتان را به دردسر نیاندازید زیرا...

من دوره ی درمان آنتی بیوتیکم را تمام نکرده ام

این یک وسوسه است که وقتی حس کردید دارید بهتر می شوید درمان را قطع کنید. اما اینکه دیگر احساس بیماری نمی کنید به این معنی نیست که تمام باکتری ها از بین رفته اند. و احتمال بیماری مجدد شما افزایش می یابد. اینکه آخرین قرص هایتان را نخورید اشتباه است چون در مسئله مقاومت به آنتی بیوتیک سهیم می شوید.


اما چرا مقاومت به آ«تی بیوتیک بروز می کند؟

در روزهای ابتدائی، دارو فقط  ضعیف ترین باکتری ها را از بین می برد. و با تمام نکردن کل دوره، شما باکتری های قوی تر را رها می کنید، این باکتری ها بعدا به آنتی بیوتیک هایی معمولی مقاوم می شوند.


چه باید کرد؟

اگر دو روز است که مصرف را قطع کرده اید دوباره درمان را شروع کنید تا دوره ی درمان کامل شود. اما اگر یک هفته یا بیشتر است خودتان را به دردسر نیاندازید زیرا باکتری هایی که باقی مانده اند ممکن است که تغییر ژنتیکی داده باشند و با مصرف دوباره دارو فقط آنها را مقاوم می کنید.

اگر درمان را قطع کرده اید به این دلیل که اثرات جانبی بدی، مثل حالت تهوع یا اسهال را در شما ایجاد می کنند داروها را با غذا مصرف کنید( البته در صورتی که از این کار منع نشده باشید). اگر این کار کمکی نکرد به دکترتان خبر دهید او می تواند دارو یا دوز آن را تغییر دهد.


خوب است بدانید:
1-آنتی بیوتیک ها برخی از باکتری های مفیدی را که به طور عادی در دستگاه گوارش وجود دارند را هم می کشد و همین باعث عوارض جانبی مثل اسهال و ناراحتی شکمی می شود.
2- انتی بیوتیک می تواند باعث عفونت های قارچی هم بشود زیرا تعادل PH  را در واژن به هم می زند. اگر شما عفونت قارچی دارید این موضوع را به دکترتان بگوئید تا در طول درمان با آنتی بیوتیک، کرم ضد قارچ نیز تجویز کند.


من با گوش پاک کن گوشم را پاک کردم و الان گوشم درد می کند

- به احتمال زیاد مجرای گوشتان خراشیده شده است و این معمولا به خودی خود خوب می شود.

- خیلی خوب است که پزشک یا یک متخصص گوش و حلق و بینی شما را ببیند.
اگر شما بخشی از گوشتان را خراشیده باشید و آن بخش در حال عفونت باشد دکتر ممکن است برای شما قطره گوشی آنتی بیوتیک تجویز کند.
و اگر چرک یا تکه ای از گوش پاک کن در گوشتان گیر کرده باشد دکتر (البته بهتر است که متخصص گوش و حلق و بینی باشد) آن را از گوشتان به دقت خارج می کند.

نشانه هایتان را کنترل کنید ممکن است نیاز داشته باشید تست شنوایی بدهید. اگر شما اندودرم گوشتان را پاره کرده باشید خودش خوب می شود اما خوب است دکتر آن را چک کند تا از بهبود آن مطمئن شود. به ندرت احتمال دارد که خوب نشود یا اعصاب صورت شما آسیب دیده باشند یا شنوایی شما به شدت کاهش یابد در این صورت باید جراحی کنید.


خوب است بدانید:

1- واقعا نیازی نیست داخل گوشتان را تمییز کنید.
2- اگر گوشتان می خارد یا شما را به زحمت انداخته است از قطره ها استفاده کنید که هم چرک ها را در خود حل می کند هم به بیرون راندن آن کمک می کند.
3- می توانید قطره مخصوص به خودتان را بسازید به نسبت مساوی از هیدروژن پراکسید و آب گرم معمولی را با هم مخلوط کنید.

سرتان را به یک طرف خم کنید با قطره چکان پزشکی 5 قطره از آن را به گوشتان بریزید. 1 یا 2 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا چرک ها نرم و روان شوند سپس سرتان را به سمت دیگر برگردانید تا مایع به سینک طرفشویی یا روی دستمال بریزد.


فراموش کرده ام قرص های ضد بارداریم را مصرف کنم

اگر از قرص های ترکیبی استروژن و پروژسترون استفاده می کنید به محض اینکه به یادتان آمد آن را بخورید( حتی می توانید در یک روز دو تا بخورید)

خوب است بدانید:

اگر اغلب فراموش می کنید که قرص هایتان را بخورید با دکترتان در مورد روش های دیگر پیشگیری از بارداری صحبت کنید که به یاد آوری روزانه نیاز نداشته باشد. حلقه های واژینال ( که ماهانه باید تعویض شوند) و IUD  ( که حداقل 12 سال می توان از ان استفاده کرد) جایگزین های مناسبی است.


من برای سردرد استامینوفن خورده بودم بعد متوجه شدم که قرص سرماخوردگی ام هم حاوی استامینوفن است


اگر یکبار مقدار زیادی استامینوفن مصرف کنید معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی شود اما تکرار دوزهای بالای استامینوفن منجر به مسمومیت کبدی می شود. حداکثر دوز روزانه در بزرگسالان 4000 میلی گرم است یعنی 8 قرص 500 میلی گرمی.

چه باید کرد؟
نگران نباشید و تا پایان روز داروی دیگری مصرف نکنید. نشانه های آسیب کبدی معمولا در دراز مدت بروز می کند و احتمال اینکه نشانه های(کاهش اشتها، تهوع و استفراغ) آن با بیماری های دیگری مثل انفولانزا همراه شود وجود دارد.اگر احساس بیماری می کنید بهتر است به دکترتان یا مرکز مسمومیت های دارویی زنگ بزنید. اگر بیش از 4000 میلی گرم استامینوفن در یک روز مصرف کردید حتی اگر نشانه ای از مسمومیت هم نداشتید به بیمارستان بروید ممکن است برای جلوگیری از آسیب های جدی کبدی به اقدامات درمانی نیاز داشته باشید.

در دفعات بعد قبل از مصرف داروهای OTC (بدون نسخه) ضد سرفه و سرماخوردگی و حتی خواب آورها ماده ی موثره ی آن را به دقت نگاه کنید و مطمئن شوید که فراورده دیگری که حاوی این مواد باشد را مصرف نکرده اید.

خوب است بدانید:
اگر شما الکلی هستید دوز توصیه شده هم می تواند برایتان مضر باشد زیرا الکل باعث سمی شدن کبد می شود.در افراد الکلی حداکثر دوز 2600 میلی گرم است. البته می توانید با دکترتان در مورد داروهای ضد درد دیگری که برای شما بهتر است مشورت کنید.


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سلامت