بنابر اظهار نظر مؤلفان این پژوهش، کمبود این دو ویتامین می‌تواند به طور غیر مستقیم مرگ نورون ها را تشدید کند، و این پدیدۀ مهمی در ایجاد بیماری آلزایمر به شمار می‌رود....

ویتامین B12 یا B9: کمبود این ویتامین ها باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود
بنابر مطالعه ای که اخیراً در سوئد به انجام رسیده است، کمبود ویتامین B12 یا فُلات (ویتامین B9) در بین افراد سالخورده باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌گردد. بحث بر سر فواید این عناصر به میزان منطقی، در بین سالخوردگان و همچنین اثر آن بر

کارکرد این ویتامین ها چیست؟
ویتامین های B12 و B9 نقش مهمی در عملکرد مغز بازی می‌کنند. اما ویتامین B12 بر اعصاب محیطی و ساخت خون نیز تأثیر می‌گذارد.  این فرضیه بر این نتایج نیز تأکید دارد: از میان یک جمع بالای 75 سال و غیر مجنون، 370 نفرشان به طور تصادفی و طی سه سال انتخاب شدند. در جریان این تحقیق، بیماری آلزایمر 78 بیمار پیشرفت کرد، میزان ویتامین های B12  یا B9 بیش از نیمی از این 78 نفر بسیار پایین بود. 

چگونه می‌توان از کمبود این ویتامین ها جلوگیری کرد؟
باید به خاطر داشته باشیم که با رعایت تغذیه ای متنوع، متعادل و کافی، نیاز روزانه به ویتامین ها (K,E,D,C,B,A) به طور طبیعی تأمین می‌شود. با این حال، خطر کمبود چند ویتامین در بین افراد سالخورده بسیار مهم و سرنوشت ساز است: ویتامین D  و برخی ویتامین های گروه B. از اهمیت ویتامین D بر ساخت استخوان ها آگاهیم، حال باید بر روی ویتامین B12 و فُلات حساب باز کنیم. بنابراین مؤکداً توصیه می‌شود که میزان این ویتامین ها را در مواد خوراکی مان افزایش دهیم: ویتامین B12 در برخی سبزیجات سبز مانند لوبیای خشک، نخود، غلات کامل، جگر و زردۀ تخم مرغ یافت می‌شود؛ فلات نیز در فرآورده هایی با منشأ حیوانی، به طور ویژه در گوشت و البته ماهی، فرآورده های لبنی و تخم مرغ وجود دارد.

در حال حاضر، سنجش میزان ویتامین B12 و B9 در خون برای تشخیص بیماری آلزایمر توصیه می‌شود. احتمالاً به زودی و پس از اطمینان از صحت این تحقیقات، از نتایج آن برای تشخیص و همچنین پیشگیری از این بیماری ناگوار بهره برداری خواهد شد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت

مطالب پیشنهادی :

 پارکینسون چیست؟(علل، درمان)
ورزش و پاركینسون
پاركينسون، جوانان را هم میلرزاند
تشخیص بیماری پارکینسون با استفاده از نور
مراقبتهای تغذیهای در بیماری پارکینسون