در استخرها، از لحاظ بهداشتی، مقررات شدیدی اعمال می‌گردد. با این حال، خطراتی شناگران را تهدید می‌کنند که باید نسبت به آن آگاه باشند....


بیماری های پوستی: بهداشت و استخر

استخر: آب باید تحت شدیدترین مراقبت ها باشد
آب استخرها مدام از طریق سیستم های اتوماتیک ِ تجدید و تصفیه تحت مراقبت است. هدف از این کار جلوگیری از غلظت بیش از حد تثبیت کننده هاست که عمل ضد عفونی کنندگی کلر را کاهش می‌دهد. آب استخر باید طوری باشد که نه چشم ها و نه مخاط ها را تحریک کند. به همین علت در حال حاضر PH آب استخرها بین 6.9 و 8.2 است. آنالیزهای باکتریولوژیک به طور منظم انجام می‌شوند تا از عدم وجود کلیفُرم های مدفوعی، میکروب های بیماری زا و استافیلوکوک ها اطمینان حاصل شود. علاوه بر این، چندین بار در سال استخرها تخلیه و تمیز می‌شوند. به طور خلاصه، خطر ابتلا به یک بیماری شدید مانند منانژیت یا ورم روده تقریباً صفر است.

انواع مختلف معضلات
با این حال استخرها مصون از آلودگی و بی نقص نیستند. در واقع، ویژگی تهاجمی مواد ضدعفونی کننده اکوسیستم پوستی را اندکی تغییر می‌دهد. در این میان، شایع ترین عارضه xérose است، یعنی خشک شدن پوست. از نظر برخی متخصصان پوست، این عارضه به علت از بین رفتن سیستم "هیدرولیپیدیک" و توسط باکتری ها و قارچ ها ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، شناگران در استخرها اپیدمی های قارچی را می‌شناسند، این عفونت های انگلی خود را به شکل پلاک های قرمز رنگ بین انگشتان پا نشان می‌دهند. برای جلوگیری از این مشکل، کافیست بعد از دوش گرفتن به دقت لایه های میان پوست را خشک کنید. برای درمان هم باید پماد ضد قارچ استفاده شود که بی شک مؤثر خواهد بود.

"گرانولوم استخرها" یکی دیگر از بیماری های نادری است که از طریق میکرو-باکتری ها ایجاد می‌شود. این مشکل که اغلب در ناحیۀ زانو بروز پیدا می‌کند، به شکل پلاک های زگیل مانند خود را نشان می‌دهد و از بین رفتن شان هم مزمن و زمان بر است. در نهایت، در مواردی واقعاً استثنایی، برخی افراد حساس ممکن است دچار اگزما شوند. راحت ترین کار این است که در زمان خارش، فقط محل مورد نظر را مرطوب نگه دارید. اما باز هم تکرار می‌کنیم که این موارد واقعاً نادر هستند!

   
جستجوی پاپیلوم
به طور کلی، آب استخر مأمن انواع مختلف میکروب هاست. ولی باید نسبت به آب حوضچه ها و پلاژها بدبین باشید. برخی میکروب های قوی در هر شرایطی رشد می‌کنند، خصوصاً ویروس های پاپیلوم انسانی که باعث ایجاد زگیل می‌شوند. ضمناً متخصصان پوست مشاهده کرده اند که یک تناسب منطقی بین موارد زگیل کف پا و تعداد دفعات وارد شدن به حوضچه ها وجود دارد. در موارد متعددی دیده شده که زگیل ها روی دست و کف پاها مستقر می‌شوند.

گاهی اوقات، خودبه‌خود از بین می‌روند، اما در اغلب موارد باید به یک درمان از طریق سرما متوسل شد (برف کربنی). با وجود چنین قید و بندهایی، نباید هراسی از آب استخرها داشت. از سوی دیگر، تقریباً هیچ مشکلی بین شناگران، در سطوح بالا دیده نمی‌شود. مطمئناً، علت اصلی این امر استفاده از عینک مخصوص شنا و دوش گرفتن کامل و با دقت، قبل و بعد از شنا است. پس شما هم مانند شناگران، قبل از وارد استخر شدن دوش بگیرید، پاهای تان را بشویید و بعد از خارج شدن مجدداً دوش گرفته و به طور کامل بدن تان را خشک کنید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
آب کلر دار استخر برای مو ضرر دارد؟
5 اشتباه رایج درباره بیماری های استخر?!