مدتی است علاوه بر تپش قلب و درد قفسه سینه كه از زمان ابتلا به این بیماری با آن دست و پنجه نرم می‌كند، بشدت احساس بی‌حوصلگی می‌كند.

 

در طول روز چند بار دچار سرگیجه می‌شود، تمركز لازم برای انجام هیچ كاری را ندارد و احساس می‌كند دچار فراموشی شده است. مواجه‌شدن با این علائم و نشانه‌ها در او ایجاد نگرانی و او را مایوس كرده است. بیمار معتقد است كه این علائم از عوارض بیماری قلبی است. از این‌رو به پزشك مراجعه كرده است تا با راهنمایی او از پیشرفت بیماری و مواجه‌شدن با پیامدهای دیگر تا حد زیادی جلوگیری كند.

علت بیماری را ریشه‌یابی كنید

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی آریتمی قلبی است. در افرادی كه به این نوع آریتمی قلبی مبتلا هستند، ضربان قلب كاملا نامنظم است و به عبارت دیگر فعالیت الكتریكی قلب در دهلیزها هماهنگ نیست و این ناهماهنگی موجب لرزش دهلیزها می‌شود. به طور كلی، این آریتمی در افرادی كه با مشكل نارسایی و نقص در عملكرد دریچه‌های قلبی مواجهند، یا به جایگزینی دریچه میترال نیازمندند، شیوع بیشتری دارد.

به عبارت دیگر، در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به جای این‌كه ضربان دهلیزها طبیعی و تابع یك الگوی منظم باشد، دهلیزها به طور نامنظم و با سرعتی بسیار بالاتر منقبض می‌شوند. با توجه به این‌كه در این عارضه، خون بدرستی از قلب به خارج تلمبه نمی‌شود، ممكن است در داخل دهلیزها لخته‌های خونی تشكیل شود كه جداشدن و حركت این لخته‌ها در مسیر گردش خون یا به دام افتادن آنها در مسیر رگ‌هایی كه خون را به مغز می‌رسانند، احتمال سكته مغزی را در این گروه از بیماران افزایش می‌دهد.

 

این بیماری به خودی خود جان بیماران را در معرض خطر قرار نمی‌دهد، بلكه زمینه‌ای برای بروز پیامدهای جانبی مانند احساس خستگی مزمن، نارسایی قلبی و از همه مهم‌تر سكته مغزی فراهم می‌كند. تپش قلب، سرگیجه و درد قفسه سینه از مهم‌ترین عوارض و نشانه‌های این بیماری است، اما علائمی نظیر افسردگی، زودرنجی و فراموشی را نمی‌توان نشانه‌های آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی برشمرد و می‌تواند عوارض و پیامدهای سكته مغزی باشد؛ البته این علائم و نشانه‌ها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد كه از بیماری تیروئید ـ كه با تغییرات خلق و خو، كاهش متابولیسم و كمبود انرژی در بدن و فراموشی همراه است ـ تا افسردگی متغیر است.

از آنجا كه پركاری تیروئید یكی از علل ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است، شاید شخص به بیماری پركاری تیروئید مبتلا باشد. البته باید این نكته را نیز مورد توجه قرار داد كه بررسی‌های جدید روی بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نشان داده است ابتلا به این نوع آریتمی قلبی احتمال ابتلا به نارسایی‌های جسمی و ذهنی را افزایش می‌دهد.
 
بر این اساس، می‌توان گفت فیبریلاسیون دهلیزی خطر كاهش توانایی‌های ذهنی، فراموشی و زوال عقل را افزایش می‌دهد. همچنین افرادی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند پس از مدتی احساس می‌كنند همچون گذشته توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را ندارند و همین موضوع موجب ناراحتی و زودرنجی آنها می‌شود.

اما برای اظهار نظر قطعی در این باره لازم است آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری روی فرد بیمار انجام شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید