تا به حال این طور تصور می‌شد آلومینیوم، که به طور طبیعی در محیط ما وجود دارد، بی ضرر است، در نتیجه این عنصر در تمام محصولات مورد استفاده مان وجود دارد.

 

امروزه، منطقی است که از خودمان بپرسیم آیا این عنصر که این همه در تمام بخش های زندگی مان حضور دارد، عامل برخی از مشکلات سلامتی ما نیست؟ تردیدهایی دربارۀ آلومینیوم تأیید و شواهدی در این باره جمع آوری شد.

توجه، آلومینیوم در بسیاری از خوراکی های ما وجود دارد، از خوراکی های معمولی تا شیر خشک نوزاد...
و در عمل...

آلومینیوم در لوزام آرایشی بهداشتی، مواد غذایی، آب های آشامیدنی، واکسن ها، وسایل آشپزخانه و دیگر محصولات رایج و روزمره استفاده می‌شود.
در نهایت، ما خود را بیشتر و بیشتر در معرض تمرکز میزان زیادی از آلومینیوم می‌یابیم...
فقط مانده که سمی بودن آلومینوم اثبات شود، امروزه به این منظور اقدامات بسیاری برای جمع آوری مدارک و شواهد شروع شده است...

آلومینیوم، عنصری که همه طرف ما حضور دارد
آلومینیوم سومین مادۀ تشکیل دهندۀ پوستۀ زمین بعد از اکسیژن و سیلیسیوم است. بنابراین ما با تماس مستقیم با زمین، هوا و بلعیدن خوراکی هایی که از زمین درآمده اند و نوشیدن آب های چشمه ها، در معرض آلومینیوم قرار داریم.

اما آلومینیوم در زمینه های متعدد دیگری نیز کاربرد دارد، مانند: صنعت ساختمان، حمل و نقل، کشاورزی، بسته بندی، داروسازی، جراحی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، و تهیۀ آب ها و مواد غذایی.

آلومینیوم و دئودورانت ها= خطر سرطان سینه
آلومینیوم به میزان بسیار اندکی در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این عنصر در بیش از نیمی از فرآورده ها وجود دارد، در کرم ها برای نفوذ راحت تر، در لاک ها به عنوان عامل سخت کننده، و همچنین به عنوان عاملی سفید کننده و ضد عرق، یافت می‌شود.

ضمناً در 90% دئودورانت ها، املاح معدنی وجود دارد، گاهی اوقات مقدار این املاح بسیار بالاست (تا 20% آلومینیوم). این در حالی است که آلومینویم می‌تواند باعث رشد و پیشرفت سرطان سینه بشود. نفوذ این عنصر به بدن در پوست های آسیب دیده 6 برابر است، به همین علت مسئولان بهداشتی توصیه می‌کنند که بعد از موزدایی، خصوصاً زیر بغل، از دئودورانت ها استفاده نکنید.

آلومینیوم و آب آشامیدنی= خطر بیماری آلزایمر
از سال 2000، مطالعات بسیار زیادی خصوصاً بر روی بیماری آلزایمر انجام شد، این تحقیقات نشان می‌دادند تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در مناطقی که آب های آنها سرشار از آلومینیوم است، بسیار زیاد است. این را هم باید اضافه کنیم که سولفات آلومینیوم برای شفاف و قابل آشامیدن شدن، آب به آن اضافه می‌شود...

توجه، آلومینیوم در بسیاری از خوراکی های ما وجود دارد، از خوراکی های معمولی تا شیر خشک نوزاد...
آلومینیوم به طور طبیعی در بیشتر میوه ها و سبزیجات وجود دارد، اما به برخی خوراکی های دیگر هم افزوده می‌شود. در واقع، آلومینیوم به عنوان یک افزودنی نگه دارنده، رنگ دهنده، و ضد تراکم مثلاً در نمک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 آلومینیوم در شیر خشک نوزادان هم یافت می‌شود، گاهی اوقات مقدار آن بسیار زیاد و نگران کننده است (گاهی اوقات 40 برابر شیر مادر است)، و به طور بالقوه می‌تواند برای رشد مغز نوزاد خطرناک باشد.

و در عمل...
می‌دانیم که میزان آلومینیوم موجود در اطراف ما مدام در حال افزایش است. به نظر می‌رسد، به جاست که کمتر از آن استفاده کنیم و تماس افراد آسیب پذیرتر مثلاً کودکان را از طریق شیر خشک با این عنصر کم کنیم. در این سطح، بهتر است برای نوزاد از شیر مادر یا شیر خشک هایی که آلومینیوم ندارند یا اگر چنین شیرخشکی پیدا نمی‌شود، از شیر خشکی که آلومینیوم کمتری دارد، استفاده شود.

خودتان در خانه آشپزی کنید، تا جایی که می‌توانید استفاده از وسایل آلومینیومی را کنار بگذارید و برای احتیاط مصرف کاغذهای آلومینیومی را هم کم کنید، ضمناً قبل از انتخاب مواد خوراکی و دیگر فرآورده های مصرفی روزانه تان (مثلاً لوازم آرایشی بهداشتی)، به ترکیبات موجود در آنها دقت کنید.

قبل از خرید هر چیزی به اتیکت روی آنها به خوبی دقت کنید، چیزهایی را بخرید که آلومینیوم کمتری دارند، یا ترجیحاً آنهایی را انتخاب کنید که بر رویشان قید شده: «بدون آلومینیوم»!
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
تالاسمی چيست و چطور میتوان از آن پیشگیری کرد؟
علائم بیماری تالاسمی از چه زمانی بروز می كند؟
بايد ها و نبايدهای تغذيه در مبتلايان به تالاسمی
تالاسمی چیست و چگونه رخ می دهد؟
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید