دیابت نوع دو خطر این سرطان را افزایش می دهد
دیابت نوع دوم بسیار شایع‌‌تر از دیابت نوع اول است به طوری که 90 تا 95 درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.
به گزارش پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است که در معرض بیشتر خطر ابتلا به سرطان کبد قرار گیرند.

این تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در حدود 2 تا 3 برابر نسبت به افراد سالم بیشتر با خطر ابتلا به سرطان کبد (HCC) که رایج‌ترین نوع سرطان کبد است؛ روبه‌رو هستند. به گفته محققان، نژاد و قومیت در افزایش احتمالی سرطان کبد نقش مهمی را ایفا می‌کند.

«وندی ستیاوان»، استادیار دانشکده پزشکی در دانشگاه جنوب کالیفرنیا گفت: به طور کلی اگر فردی مبتلا به دیابت نوع 2 باشد بیشتر در معرض خطر سرطان کبد قرار خواهد گرفت.

اگر چه سرطان کبد نسبتاً نادر است اما در سراسر جهان در حال افزایش است و اغلب با عفونت های هپاتیت ویروسی و بیماریهای کبدی مانند سیروز همراه است.

ستیاوان گفت: موارد جدید از HCC در ایالات متحده در 30 سال گذشته 3 برابر شده است و در میان لاتین ها و سیاه پوستان بیشترین افزایش را داشته است؛ در این دوره دیابت نوع 2 نیز به طور فزاینده‌ای افزایش یافت.

«جیمز اولیمپو»، متخصص غدد مرکز سرطان «مونتر» در «لیک ساکسز» در رابطه با چگونگی ارتباط این دو بیماری گفت: افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد با تجویز داروی افراد مبتلا به دیابت که برای کنترل قند خون خود مصرف‌ می‌کنند،‌ می‌تواند در ارتباط باشد. وی ادامه داد که برخی از این داروها سرکوب طبیعی سرطان کبد را مهار می کنند.

دیابت نوع دوم بسیار شایع‌‌تر از دیابت نوع اول است به طوری که 90 تا 95 درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال 2030 میلادی افزایش یابد. این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان را بیش از 346 میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک می‌کند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
پاسخ به سوالات دیابت(1)
پاسخ به سوالات دیابت(2)
20 غذایی كه دشمن دیابت هستند
اگر باردارید و دیابت دارید، بخوانید!
بهترین روش کنترل دیابت