مسافران نوروزی بخوانند
اگر ناچار شدید در رستوران بین‌راهی غذا بخورید، از تمیز بودن قاشق و چنگال و لیوان آن رستوران مطمئن شوید.
تعطیلات عید پیش روست و خیلی‌هایمان برای سفر و گشت‌و‌گذار بیرون شهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. خوردن غذای غیرخانگی هنگام مسافرت می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و سفرتان را به عذابی دردناک تبدیل کند.

دکتر سیدمرتضی صفوی متخصص تغذیه برای روزهای پیش رو پیشنهادهای تغذیه‌ای مفیدی دارد:

مهم‌ترین نکته تغذیه‌‌ای که باید هنگام سفر در ایام نوروز بدان توجه نشان داد چیست؟
یکی از مهم‌ترین نکات، مصرف آب سالم است. این مایه حیات نیاز روزمره همه افراد است که باید فاقد آلودگی میکروبی و انگلی باشد. در مسافرت‌ها باید دسترسی به آب سالم را پیش‌بینی کرده باشید. همیشه چند بطری آب سالم و بهداشتی برای رفع تشنگی همراهتان داشته باشید. از آنجا که هوا رو به گرمی می‌رود می‌توانید چند بطری آب معدنی در یخدان‌ پلاستیکی بگذارید و با خود به مسافرت ببرید.
هیچ غذایی سالم‌تر از غذای خانگی نیست؛ غذایی که می‌دانید مواد اولیه آن چطور تهیه شده است. بهترین غذایی که توصیه می‌کنم در مسافرت‌های بین‌شهری همراه خود داشته باشید لقمه‌های نان، کره، مربا یا نان و پنیر و گردوست. تخم‌مرغ کاملا پخته، کوکو سبزی و کتلت سیب‌زمینی خانگی نیز می‌توانید درست کنید به شرط اینکه به‌صورت طولانی مدت بیرون از یخچال نباشد. بهتر است همراهتان قاشق و چنگال و لیوان یکبارمصرف هم ببرید که نیاز به شست‌وشو با منبع آبی که از تمیزی آن مطمئن نیستید نداشته باشید.

آیا خوردن غذا در رستوران‌های بین‌راهی را توصیه می‌کنید؟
اگر ناچار شدید در رستوران بین‌راهی غذا بخورید، از تمیز بودن قاشق و چنگال و لیوان آن رستوران مطمئن شوید. از ظروف یک رستوران می‌توان تمیزی غذای آنجا را نیز مورد ارزیابی قرار داد. یک لیوان را در مسیر نور بگیرید و ببینید آیا لکه‌های چربی روی آن هست یا نه. چرب بودن قاشق و چنگال نشان از آلوده بودن محیط دارد. اگر کارد و چنگال آلوده بود می‌توانید آن را با آب و نمک کمی شست‌وشو دهید.
از خوردن غذاهایی که ترکیبات آن را نمی‌دانید مانند کتلت، همبرگر و کباب کوبیده خودداری کنید. از آنجا که حرارت لازم به داخل این غذاها نمی‌رسد انتقال عوامل بیماری‌زایی مانند انواع کیست‌ها، لارو‌ انگل‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا از این طریق امکان‌پذیر است و می‌تواند مصرف‌کننده آن را در مسیر سفر یا حتی تمام تعطیلات درگیر بیماری کند. همچنین غذاهایی مانند خوراک مرغ و جوجه کباب ممکن است آلودگی‌های اولیه سالمونلایی یا آلودگی‌های ثانویه مانند عدم‌رعایت بهداشت فردی و محیطی داشته باشد.

در مسافرت و رستوران‌های بین‌راهی از خوردن چه غذاهایی پرهیز شود؟
سعی کنید از سفارش دادن غذاهایی که سس دارد خودداری کنید یا غذاهایی که با ادویه بسیار زیاد درست می‌شود. ادویه زیاد می‌تواند در مخفی کردن مزه ناسالم غذا مؤثر باشد. ماده اولیه سس‌ها زود آلوده و فاسد می‌شود. از مصرف سالاد‌های خام خودداری کنید. از آنجا که این رستوران‌ها در مکان‌هایی قرار دارند که دسترسی به آب لوله‌کشی ندارند و ممکن است رستوران‌ها ظروف خود را با آب چشمه‌ها، منبع‌های سیار و آب چاه بشویند، آب این منابع می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های گوارشی باشد. از نوشیدن آب و یخ‌های روی میز رستوران‌ها خودداری کنید. این یخ‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. سعی کنید آب آشامیدنی جوشانده شده همراهتان باشد که در مواقع ضروری مثل شست‌وشوی دست‌ها از آن استفاده کنید.
از نکات مهم و جانبی، شست‌وشوی دست‌ها با صابون مایع است. از استفاده از صابون‌های جامد که در دستشویی‌ها و رستوران‌های بین‌راهی قرار دارد، خودداری کنید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
مسمومیت غذایی، بیماری تابستان!
نکاتی در مورد مسمومیت غذا و بررسی غذای سالم
دارویی برای پیشگیری از مسمومیت غذایی
مسمومیت ناشی از غذای كنسروی
مسمومیت مهلک ناشی از باقلا؛ فاویسم!!