عید نوروز گوارشتان را به هم نریزد
در تعطیلات نوروز به دلیل افزایش سفرها، دید و بازدید و مهمانی‌ها زمان وعده‌های غذایی و مصرف میوه و سبزیجات به هم می‌ریزد.
یک فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: در ایام عید باید سه وعده غذایی را به همراه میوه و سبزیجات استفاده کرد و از خوردن غذاهای غیربهداشتی و در هم پرهیز کرد.

اکرم پورشمس اظهار داشت: در تعطیلات نوروز به دلیل افزایش سفرها، دید و بازدید و مهمانی‌ها زمان وعده‌های غذایی و مصرف میوه و سبزیجات به هم می‌ریزد. وی ادامه داد: همچنین باید از سلامت غذاهای بین راهی و تازگی آنها مطمئن بود چرا که غذاهای غیر بهداشتی و مانده سبب مشکلات گوارشی از جمله اسهال و مسمومیت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به این نکته اشاره کرد که باید از خوردن غذاهای متنوع و در هم آن هم به مقدار زیاد پرهیز کرد چرا که فشار زیادی به معده می آورد و ممکن است منجر به دل درد، ‌نفخ و مشکلاتی در هضم غذا شود. این فوق تخصص گوارش و کبد مصرف غذاهای شور و حاوی نمک زیاد،‌چرب و شیرین را علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت قلب و عروق می‌گذارد در ایجاد مشکلات گوارشی مانند رفلاکس موثر دانست و افزود: افرادی که معمولاً با یبوست مواجه هستند فعالیت فیزیکی روزانه و مصرف سبزی و میوه را در این ایام فراموش نکنند.

پور شمس گفت: طبق عادت ما ایرانی‌ها هنگام مهمانی پس از جمع شدن سفره غذا بلافاصله از مهمان با چای پذیرایی می‌کنیم در صورتیکه توصیه می‌شود برای پیشگیری از ترش کردن تا یک ساعت پس از غذا از خوردن هر گونه مایعات به ویژه چای خودداری شود.  عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی تهران تاکید کرد: معده پس از غذا آنزیم و اسید‌هایی ترشح می‌کند که سبب هضم غذا می‌شود و وقتی مایعی می‌نوشیم سبب رقیق شدن این اسید و اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
توصیه‌های بهداشتی نوروز
بهداشت جنسی در خانم ها!
توصيه‌هايی كه ناخوشی سفر را می‌گيرد!؟
این توصیه‌ها را جدی بگیرید