توصیه‌های رییس انجمن دیابت درباره روزه داری
متاسفانه در ایام روزه‌داری، افراد به علت کاهش تحرک جسمی و تغذیه اضافی، دچار افزایش وزن می شوند.
رییس انجمن دیابت ایران تاکید کرد: افرادی که بدون دارو قند خون خود را کنترل می‌کنند، باید با مشورت پزشک معالج خود روزه بگیرند.

اسدالله رجب ماه رمضان را ایام برقراری تعادل جسم و روح خواند و گفت: در این ماه تلاش می‌کنیم زیاده‌روی‌ها و سهل‌انگاری‌های طول سال را به توجه و تمرکز بر جسم و روح تبدیل کنیم که بی‌تردید این امر خود از اهداف مهم روزه‌داری است. وی افزود: بی‌تردید اگر آماده‌سازی برای روزه‌داری ماه رمضان قبل از شروع این ماه آغاز شود، نتایج پایدارتری به دنبال خواهد داشت. برهمین اساس به تناوب و در برخی روزها، روزه‌داری در ماه‌های رجب و شعبان توصیه شده است. بیماران دیابتی نیز می‌توانند از این قاعده پیروی کنند.

رجب با اشاره به هفت و نیم میلیون دیابتی در کشور ادامه داد: حفظ میزان قند خون در حد طبیعی (60-140 میلی‌گرم درصد) هدف درمان دیابت است، چرا که افزایش طولانی مدت قند خون سبب بروز عوارض دیابت می‌شود که در آن صورت درمان این بیماری بسیار پرهزینه و گاه گران خواهد بود.
وی تاکید کرد: دیابتی‌هایی که از آموزش‌های لازم برخوردار شده‌اند به خوبی قادرند تشخیص دهند که آیا می‌توانند روزه بگیرند یا خیر؛ چرا که این افراد طی آموزش‌های خود دریافته‌اند که به کدام گروه از دیابتی‌ها تعلق دارند و در مورد شرایط روزه‌داری در هر گروه حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. به عبارت دیگر، دیابتی که روزانه قند خون یا قند ادرار خود را در منزل مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، احتمالا قادر به روزه‌داری نخواهد بود.

رییس انجمن دیابت ایران در ادامه درباره افراد تحت درمان با انسولین گفت: از آنجا که این افراد در پی تزریق انسولین به دفعات باید غذا میل کنند بنابراین روزه‌داری برای این افراد توصیه نمی‌شود اما در صورت تمایل شدید به روزه‌داری این افراد در موارد خاص و زیرنظر پزشک معالج خود می‌تواند روزه بگیرند. این افراد در صورت نداشتن نوسانات شدید قند خون و همچنین عوارض پیشرفته دیابت نظیر عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی و عروقی می‌توانند با نظر پزشک خود برای گرفتن روزه اقدام کنند.

رجب همچنین درباره افراد تحت درمان با داروهای خوراکی (قرص) نیز گفت: لازم است این افراد با پزشک معالج خود مشورت کنند به طور کلی برای افرادی که توانسته‌اند قند خون خود را به طور دائم در حد طبیعی حفظ و کنترل کنند، با در نظر گرفتن شرایط زیر از نظر پزشکی، روزه‌داری مانعی ندارد؛ لازم است مدتی قبل از شروع ماه رمضان، به طور آزمایشی روزه‌داری را آغاز کرده و طی روز قند خون خود را آزمایش کنند. وی در این باره افزود: قند خون این افراد قبل از سحر حداکثر باید 130 میلی‌گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر، حداکثر 180 میلی‌گرم درصد، بین ساعت یک تا سه بعدازظهر کمتر از 70 میلی‌گرم درصد نباشد، قبل از افطار حداکثر 130 میلی‌گرم درصد و همچنین دو ساعت پس از افطار حداکثر 180 میلی‌گرم درصد باشد.

رییس انجمن دیابت ایران ادامه داد: در صورتی که مقدار قند خون این افراد در محدوده مقادیر ذکر شده قرار داشته باشد و همچنین دچار عوارض پیشرفته دیابت هم نباشند، قادر خواهند بود روزه بگیرند که در آن صورت باید هنگام افطار قبل از خوردن هر غذایی قرص خود را میل کرده و پس از مدتی شروع به خوردن غذا کنند. هنگام سحر نیز مقدار دارو را تقریبا به نصف کاهش دهند. فراموش نشود دو ساعت پس از افطار و دو ساعت پس از خوردن سحری قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.

وی همچنین گفت: افرادی که بدون دارو قند خون خود را کنترل می‌کنند، با مشورت پزشک معالج خود روزه بگیرند. علاوه بر آن باید مقدار غذای خود را نیز به دو تا سه وعده تقسیم و هنگام افطار از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان خودداری کنند. در هرحال نباید فراموش شود طی روزه‌داری مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد یعنی یک سوم کمتر از حد معمول، غذا میل شود.

رییس انجمن دیابت ایران در پایان گفت: متاسفانه در ایام روزه‌داری، افراد به علت کاهش تحرک جسمی و تغذیه اضافی، دچار افزایش وزن می شوند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم هر دو تا سه روز یک بار وزن خود را اندازه‌گیری نمایند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
روزه داری از دیدگاه تغذیه
باورهای غلط غذایی در‌ ماه رمضان
پرخوری پس از ماه رمضان ممنوع
نکته ای مهم برای خانم ها در ماه رمضان
20 فرمان تغذیه در ماه رمضان