علامتی که خبر از گرفتگی سیاتیک می‌دهد!
در معاینات پزشکی تغییراتی مشاهده می‌شود که عمده‌‌ترین آن‌ها همان بازتاب‌های وتری است.
حمید پدرام متخصص ارتوپد می گوید کمر دردهایی که از محل خود به اندام‌های تحتانی فشار وارد می‌کنند تحت عنوان دردهای سیاتیکی شناخته می‌شود. در واقع سیاتیک فتق دیسک بوده به گونه‌ای که عصب‌های خروجی درون نخاع را تحت فشار قرار می‌دهد.
وی در ادامه گفت: زمانی که غضروف بین دو مهره در کمر بیرون زدگی پیدا می‌کند عصبی را که از همان کانال نخاعی خارج می‌شود و به اندام‌های تحتانی وارد می‌شود تحت فشار قرار می‌دهد. شایع‌ترین قسمتی از کمر که درگیر می‌شود چند مهره انتهایی بوده و مهم ترین عصبی که ممکن  است آزرده شود عصب سیاتیک است به همین دلیل این کمردردها به عنوان دردهای سیاتیکی یا کمردرد سیاتیکی شناخته می‌شوند.

وی اظهار داشت: از علائم ناشی از کمردردهای سیاتیک می‌توان به درد، حس (تغییراتی که در اندام ایجاد می‌شود) و حرکت (ممکن است اختلالاتی از جمله در بالا و پائین آوردن مچ پا، انگشتان پا و حتی زانو ایجاد شود) اشاره کرد. وی ادامه داد: در معاینات پزشکی تغییراتی مشاهده می‌شود که عمده‌‌ترین آن‌ها همان بازتاب‌های وتری بوده که پزشک با چکش معاینه این تغییرات را در کمر می‌بیند و کل مناطقی را که عصب سیاتیک پوشش می‌دهد می‌تواند درگیر کند.

وی خاطرنشان کرد: سیاتیک می‌تواند عضلات گردن، ران و ساق پا را درگیر کند. فرق درد سیاتیک با سایر دردهای کمر دقیقأ در علائم حسی و حرکتی بوده چرا که سایر دردها ممکن است شدید باشند اما اختلالات حسی و حرکتی ایجاد نمی‌کنند. در موارد شدید سیاتیک ممکن است اختلالات ادراری و عدم کنترل ادرار ایجاد کند.

پدرام اذعان داشت: درد سیاتیک  در بسیاری از موارد بر حسب شدت نیاز به جراحی دارد. در صورتی که علائم حسی و حرکتی وجود نداشته باشد و درد به صورت آزردگی عصب باشد اقدامات دیگری مانند فیزیوتراپی، استراحت، تزریق دارو و داروهای خوراکی می‌توانند کمک کننده باشند. وی تصریح کرد: طبیعتأ ورزش نیز با تشخیص پزشک متخصص هم نقش پیشگیری و هم درمانی خواهد داشت.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب پیشنهادی:
6 اشتباه جالب و رایج درباره كمردرد!!
9 ورزش کمردرد +تصویر
ورزشهایی که کمردرد را بدتر می‌کنند
درست بنشینید تا کمر درد نگیرید!!