چرا ایرانی ها سرطان می گیرند؟
65 تا 70 درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند.
ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.

رضا ملك‌زاده با بیان اینكه در مجموع شیوع سرطان در كشور از متوسط جهانی كمتر است، افزود: سرطان معده شایع‌ترین سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده‌بزرگ و ریه در مردان و در زنان پستان، روده‌بزرگ، ریه، مری و معده است و كشور ما در ابتلا‌ به سرطان رتبه چهارم را در منطقه دارد. متوسط جهانی بروز سرطان در سال 182 در 100 هزار است كه آمار ایران 134در 100هزار گزارش شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحقیق انجام شده در شمال ایران و شمال آسیا گفت: مشخص شده كه بیشترین سرطان را در سال 1349در 2 شهر گنبد‌كاووس و تركمن‌صحرا در ایران ‌داشته‌ایم. در‌واقع این دو شهر بیشترین شیوع سرطان مری و معده را داشته‌اند. البته پژوهشی در استان گلستان نشان داد در 10سال گذشته مرگ‌ومیر بر اثر سرطان مری فقط 22درصد بوده و 50درصد مرگ‌ها به‌دلیل سكته‌های قلبی بوده بنابراین بسیاری از افراد قبل از سرطان بر اثر سكته می‌‌میرند. وی مهم‌ترین علل سرطان مری در‌ چنین مناطقی را نوشیدن چای داغ، مسائل ژنتیك، مصرف مواد دخانی به‌ویژه تریاك دانست و گفت: در گذشته 18درصد افراد بالای 40سال روزانه تریاك مصرف می‌كردند درحالی‌كه مصرف سیگار 12درصد بوده است. تریاك در انواع سرطان‌ها نقش دارد. البته علل سرطان در همه جای دنیا یكسان نیست. پایین بودن وضعیت بهداشت دهان و دندان نیز عامل مهمی در ابتلا به سرطان‌های مری و معده در ایران است.

وی با بیان اینكه افزایش طول عمر، كنترل عفونت‌ها، كاهش مرگ نوزادان و تغییر سبك زندگی باعث افزایش بروز سرطان در كشور است، گفت: ‌50درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50درصد قابل درمان است. عوامل مهمی كه می‌توان در پیشگیری از سرطان آنها را شناخت مصرف سیگار، قلیان و تریاك است. اگر به درستی به مردم گفته شود كه تریاك طول عمر را به شدت كاهش می‌دهد، می توان باعث كاهش مصرف آن شد.

وی همچنین چاقی را از دلایل دیگر ابتلا به سرطان دانست و افزود:65 تا 70درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند كه این موضوع در ابتلا به سرطان روده‌بزرگ، سینه و پروستات نقش دارد. همچنین مصرف میوه و سبزی در كشور كم‌است از طرفی مصرف آجیل بی‌نمك در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
نکاتی دربارۀ سرطان کبد
نشانه های سرطان سینه چیست؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
دو گیاه موثر بر علیه سرطان های کشنده