خواب ندارید، محیط را گلاب‌باران كنید!
دمنوش‌ها در در‌مان بی‌خوابی حسابی كارساز هستند و آرامش را به شما تزریق می‌كنند. به عطاری بروید و گیاهانی را كه مزاج گرم و‌تر دارند خریداری كنید. گلاب، بیدمشك و عرق كاسنی را در كابینت‌های‌تان جا دهید.

درمان بی خوابی با طب سنتی

ساعت از نیمه گذشته و شما تمام راه‌ها را امتحان كرده‌اید اما همچنان در تختخواب‌تان غلت می‌زنید. چند قدمی راه می‌روید، بالش‌تان را عوض می‌كنید اما حال‌تان تغییری نمی‌كند و چشم‌های‌تان روی هم نمی‌آید. هوا كه روشن می‌شود، هنوز میلی به خوابیدن پیدا نكرده‌اید اما خستگی ناشی از بی‌خوابی شبانه هم به شما توان انجام كارهای روزانه‌‌تان را نمی‌دهد و تمركز را از شما می‌گیرد. اگر شما هم چنین شب‌هایی را تجربه می‌كنید، با ما همراه شوید و از راهكارهای طب سنتی برای به تعادل رساندن مزاج‌تان كمك بگیرید.

دكتر محمد فصیحی دستجردی، متخصص بیماری‌های عفونی و محقق در طب اسلامی به شما می‌گوید چطور می‌توانید تمام شب چشم‌های‌تان را با آرامش روی هم بگذارید.

متخصصان طب سنتی می‌گویند چهار مزاج گرم و خشك، سرد و خشك، سرد و‌تر، گرم و‌ تر است كه در آرامش روان و تن ما نقش موثری را بازی می‌كند. از نظر آنها خواب مزاج‌ تر دارد و ما با خوابیدن ‌تری را به بدن‌مان اضافه می‌كنیم. همان طور كه بارها از دهان بزرگ تر‌ها شنیده‌ایم كه بچه‌ها در خواب بزرگ می‌شوند، طب سنتی هم این مطلب را تصدیق می‌كند و می‌گوید خواب با افزایش مزاج‌ تری باعث افزایش وزن می‌شود. پس افزایش وزن آدم‌های خواب‌آلود، صرفا به خاطر كم شدن فعالیتی‌شان نیست بلكه افزایش ‌تری هم در این زمینه نقش پررنگی را ایفا می‌كند. یک خواب ممتد هفت یا هشت ساعته، بدن را سرد و ‌تر می‌كند. در منظر طب سنتی علت كم خوابی، خشكی مزاج است. افرادی كه مزاج گرم و خشك یا سرد و خشك دارند و اصطلاحا سودای آنان زیاد است، بیشتر با بی‌خوابی درگیرند. برای بهبود اوضاع خواب این افراد باید خشكی مزاج‌شان را كم و ‌تری را به بدن‌شان تزریق كرد.

 

دمنــوش‌هـای آرامبخش بخورید

دمنوش‌ها در در‌مان بی‌خوابی حسابی كارساز هستند و آرامش را به شما تزریق می‌كنند. به عطاری بروید و گیاهانی را كه مزاج گرم و‌تر دارند خریداری كنید. گلاب، بیدمشك و عرق كاسنی را در كابینت‌های‌تان جا دهید. این عرقیات باعث ‌تری بدن‌تان می‌شوند و مزاج‌تان را گرم می‌كنند. گل گاوزبان و بیدمشك، مزاج گرم‌وتری دارند. بید و عرق كاسنی را هم فراموش نكنید. گلاب هم در این بین با خاصیت معتدل و گرم و‌تری كه نسبت به بقیه دارد، آرامش زیادی را به شما می‌دهد. شب‌ها گل گاوزبان، اسطوخودوس، بادرنجبویه را به نسبت مساوی با آب جوش مخلوط كنید و بگذارید بیست دقیقه‌ای  جوش بیاید و با اعضای خانواده میل كنید. می‌توانید با اضافه كردن یك تكه نبات به آن و خوش طعم كردن آن، اعضای خانواده را هم با خود همراه كنید. از نظر متخصصان طب سنتی فرزند بالای دو سال‌تان هم می‌تواند در كنار شما از این دمنوش بنوشد.

 

با حجامت خوش‌خواب شوید

انجام حجامت هم، مزاج‌ تر مورد نیاز برای خوابی راحت را به شما می‌هد. حجامت برای افرادی كه بدن خشك دارند بسیار مناسب است. طب سنتی و احادیث زیادی تاكید بر حجامت ناحیه سر دارند. حجامت سر،‌تری زیادی را به بدن شما داده و خواب‌تان را تسهیل می‌كند. این حجامت در طب كلاسیك با افزایش خون رسانی قابل توجیه است و كارساز!

 

غذاهای خواب‌آور بخورید

در خوردن هم باید سراغ غذاهایی مزاج تو بروید. ماست بخورید كه مزاجش شدیدا سرد و‌تر است. دور خوراكی‌هایی كه مزاج خشك دارند، خط بكشید. اگر عادت دارید شب‌ها قهوه و چای بخورید تعجبی ندارد كه شب‌ها بی‌خواب شوید. قهوه با مزاج گرم و خشكی كه دارد و چای هم با سرد و خشكی زیادش شما را بی‌خواب می‌كند. در اولین قدم این دو نوشیدنی را حذف كنید و خود‌تان را به دمنوش‌های آرامبخش ببندید. در فصل بهار غذا‌هایی را كه ‌تری كمتری دارد مصرف كنید و غذاها و گوشت‌های لطیف و زود هضم و تخم‌مرغ‌های عسلی مصرف كنید. مصرف پیاز، سیر و ترشی را محدود كنید. در اردیبهشت هم بریانی و غذاهای سركه‌دار را مصرف كنید و هنگام ناشتا هم آب ننوشید. استشمام بو و عطر در این ماه توصیه می‌شود. در خرداد هم غذاهایی كه گوشت‌های غلیظ مثل كله پاچه دارند و غذا‌های شور را مصرف نكنید.

 

محیط را گلاب‌باران كنید

قبلا مصرف گلاب را برای خوابی راحت به شما توصیه كرده بودم. اما الان می‌خواهم بگویم كه استنشاق این عطر حال‌تان را بهتر می‌كند و كمك می‌كند تا راحت‌تر به خواب بروید. خوردن یك دارو یا دمنوش خیلی مفید است اما استنشاق و بخور این عرقیات با ورود مستقیما به مغز، اثر بسیار قوی و تاثیر گذاری را دارند. قبل از خواب محیط را مرتب كنید و كمی گلاب در اتاق بپاشید تا آرام‌تر شوید در طی روز هم می‌توانید از این عطر استفاده كنید تا سر حال‌تر باشید و افسرده نشوید. فراموش نكنید كه در طب سنتی تنها نمی‌شود به مصرف داروهای خوراكی بسنده كرد همچنین نمی‌توان توقع داشت كه با مصرف تنها دمنوش و استنشاق گلاب مشكلات روحی هم حل شود. این تجویز‌ها در كنار رفتار درمانی و همكاری خانواده در حل مشكلات روحی است كه با گرم كردن مزاج آرامش و خوابی عمیق را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

بهار خواب‌آلود‌تر می‌شوید

اگر در این فصل مدام خمیازه می‌كشید و بیشتر و راحت‌تر می‌خوابید به علت مزاج گرم و‌ تر این فصل است كه با مزاج ‌تر خواب هماهنگ است حتی بی‌خواب‌ها هم در این فصل راحت‌تر می‌خوابند. زمستان هم با مزاج سردش دست كمی از بهار ندارد كه آخر زمستان میزان‌تری در بدن بیشتر می‌شود و راحت‌تر به خواب می‌روید. تابستان فصلی است كه افراد معمولا بیشتر بیدارند. در پاییز هم كه خشكی در آن بیشتر است و افراد را كسل‌تر می‌كند و بی‌خوابی‌های بیشتری هم دارد. اگر در فصل پیش رو خیلی كسل شدید سراغ حجامت بروید تا طبع‌تان به تعادل برسد.

 

با ورزش كم‌خواب می‌شوید

ورزش بدن‌تان را خشك و شما را بی‌خواب‌تر می‌كند. اگر فكر می‌كنید به یك‌باره با ورزش زیاد، شب خوابی راحت را تجربه‌ می‌كنید باید بگویم كه در اشتباهید و با این كار شب را احتمالا با بی‌خوابی بیشتری سپری خواهید كرد. تعریق ناشی از ورزش بدن شما را گرم و خشك می‌كند و شما را بی‌خواب‌تر.

 

مشكلات خواب را در‌مان كنید

خروپف، آپنه یا پاهای بی‌قرار از مشكلاتی هستند كه كیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهند كه هر كدام در‌مان مخصوص خود را دارد. اغلب بی‌قراری‌ها و از خواب پریدن‌ها علل روحی دارند و از تنش و اضطراب ناشی می‌شوند كه برای آنها دمنوش توصیه می‌شود. افرادی كه در گروه مبتلایان به پاهای بی‌قرار جای می‌گیرند اغلب اضطراب دارند و معمولا مزاج‌شان هم، خیلی سرد و خشك است.

اگر شب‌ها در پاهای‌تان احساس كشیدگی و كوفتگی می‌كنید و درد استخوانی دارید جزو این گروه هستید. برای رفع این حالت هم باید به فکر در‌مان سردی و خشكی باشید و هم از شیوه‌های آرام سازی ذهن بهره بگیرید. خروپف‌ها هم معمولا علل مكانیكی دارند. ممكن است به خاطر تنگی سینوس باشند كه باعث شود فرد از راه دهان تنفس كند. افرادی هم كه چاق‌اند و غبغب دارند، زیاد خروپف می‌كنند. آلرژی و التهابات سینوس بینی را كیپ می‌كنند، راه تنفس را می‌بندند و خواب پر سر و صدا ایجاد می‌كنند. برای در‌مان خروپف چاق‌ها، باید وزن‌شان را كم كنند. طب سنتی درمان‌های شبیه در‌مان لاغری را برای آنها تجویز می‌كند. علل مكانیكی هم با جراحی قابل در‌مان هستند. اگر این خروپف‌ها باعث قطع اكسیژن شود به آپنه تبدیل می‌شود كه در واقع حالت شدیدتر خروپف است. افرادی كه به آپنه دچارند در شب اكسیژن خوبی دریافت نمی‌كنند و در روز مدام از خواب‌آلودگی شكایت دارند. این افراد معمولا گردن كوتاه‌تری دارند و همان درمان‌های لاغری و غبغب برای این افراد هم توصیه می‌شود. اگر به آپنه دچار هستید، ورزش كنید و به مدت هفت، هشت دقیقه از سونای خشك استفاده كنید. از غذا‌هایی مثل برنج كه باعث تنگ شدن مجرای تنفسی یا ایجاد غبغب می‌شوند هم صرف نظر كنید.

 

خواب‌تان را كش‌دار نكنید

اگر عادت دارید از شب تا صبح یكسره بخوابید، خوب است بدانید طب سنتی با این خوابیدن‌های یك تكه اصلا موافق نیست. برای خوابی راحت قبل از نیمه‌شب شرعی كه حدودا ساعت ده و نیم- یازده است، در تختخواب باشید اما بعد از دو یا سه ساعت بیدار شوید و فاصله‌ای  دو یا سه دقیقه‌ای  بین خواب‌تان بیندازید و دوباره به تختخواب بروید.  بین الطلوعین یا نماز صبح هم دوباره بیدار شوید اگر هنوز خواب‌آلود بودید دوباره كمی بخوابید.

 

چرت‌ زدن مزاج‌تان را متعادل می‌کند

اگر می‌خواهید حسابی سر حال باشید قبل از اذان ظهر هم كمی چرت بزنید. اگر هم وقت نكردید می‌توانید بعد از ظهر چرت كوتاه بیست دقیقه تا نیم ساعته‌ای  داشته باشید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز