در این مقاله با مطالبی از جمله با داروهایی که برای گرفتگی مجاری تنفسی و سرفه کاربرد دارند و همچنین آنتی‌هیستامن‌ها آشنا می‌شوید.
 

عموما وقتی سرماخورده اید حتی اگر دارویی مصرف نكنید، در عرض یك هفته خوب خواهید شد. استراحت و مصرف مایعات بهترین درمان برای سرماخوردگی هستند .آنتی بوتیك‌ها موثر نیستند. ولی برخی داروهای آزاد میتوانند علائم سرماخوردگی را تخفیف دهند، مثل گرفتگی بینی و سرفه.

علائم حساسیت مخصوصا آبریزش بینی، معمولا با آنتی هیستامین‌ها متوقف میشوند. آنتی هیستامین‌ها در اغلب داروهای سرماخوردگی یافت میشوند كه معمولا با برطرف كننده‌های گرفتگی‌ها مخلوط شده‌اند. ولی در مورد اثر آنتی هیستامین در تخفیف علائم سرماخوردگی هنوز شكهایی وجود دارد

بیشتر بدانید : کاربردهای مفید و جالب ویکس برای سلامت که نمی دانستید

.

 

داروهای گرفتگی مجاری تنفسی

این داروها با کاهش تورم غشاهای مخاطی درون بینی، تنفس را راحتر میكنند، همچنین از میزان آبریزش بینی و خلط كه ممكن است موجب گلو درد شوند، میكاهند.
 
این داروها به صورت خوراکی، قطره بینی و یا اسپری استعمال میشوند. داروهای خوراکی (
قرص‌ها) اثرات بهتر و طولانی تری دارند ولی عوارض جانبی بیشتری را نیز موجب میشوند. اسپری‌ها و قطره‌ها اثر سریع ولی كوتاهی دارند. اسپری‌های حاوی فنیل افرین موثرند. اسپری‌ها و قطره‌ها در مقایسه با داروهای خوراکی كمتر با داروهای دیگر برهمکنش می‌کنند. قطره‌های نمكین بینی برطرف كننده‌ی گرفتگی بینی نیستند ولی میتوانند در مرطوب نگه داشتن مجرای بینی كمك كنند.

 

احتیاط‌های لازم در هنگام مصرف این داروها

از دادن این داروها به بچه‌های كمتر از دو سال خودداری كنید. مگر اینكه با پزشك مشورت كرده باشید. اگر پزشك استفاده از دارو را تجویز كرده است، دقت كنید تا دقیقا مطابق دستورالعمل پیش بروید. هنوز ثابت نشده است كه داروهای سرماخوردگی كه بدون نسخه‌ی پزشك به فروش میرسند، بتوانند بروی بچه‌ها موثر باشند.

اسپری‌ها و قطره‌های بینی را بیش از سه مرتبه در روز و یا به مدت سه روز متوالی مصرف نكنید. استفاده‌ی پیوسته از این داروها تأثیر عکس دارد كه در نتیجه‌ی آن غشاهای مخاطی بیش از پیش متورم می‌شوند.

وقتی از داروهای سرماخوردگی استفاده میكنید، مایعات بیشتری بنوشید.

داروهای برطرف كننده‌ی گرفتگی بینی میتوانند مشكلاتی را برای افرادی كه بیماری‌های جدی مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، آب سیاه (چشم)، دیابت و یا بیش فعالی تیروئید دارند، بوجود بیاورند. همچنین این داروها ممكن با برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی و داروهای فشارخون واكنش نشان دهند. قبل از مصرف دستورالعمل درون جعبه‌ی دارو را به دقت بخوانید و یا از دكتر داروساز و پزشكتان كمك بگیرید.

اگر باردار هستید، قبل از مصرف این نوع داروها با پزشك مشورت كنید.

 

تسكین دادن سرفه

سرفه كردن مكانیزم بدن برای بیرون راندن مواد خارجی وارد شده به دستگاه تنفس و مخاط از دستگاه تنفس است. سرفه‌ها بی دلیل بروز نمیكنند و یا نباید سعی كرد تا جلوی سرفه كردن را گرفت. ولی در برخی موارد سرفه‌ها آنقدر شدید هستند كه در تنفس مشكل ایجاد میكنند و آسایش را از فرد میگیرند.

آب و سایر مایعات مثل آبمیوه بهترین شربت سرفه هستند. این مواد گلو را نرم می‌کنند و با مرطوب كردن و كاستن مخاط، سرفه كردن را راحتر میكنند.

میتوانید در خانه شربت تسكین سرفه درست كنید به این ترتیب كه یك واحد آبلیمو را با دو واحد عسل مخلوط كرده و هر موقع كه احساس نیاز كردید از آن میل كنید. این نوشیدنی را میتوان به بچه‌های بزرگتر از یك سال نیز داد.

 

اصولا دو نوع دارو برای سرفه وجود دارد: داروهای خلط آور و داروهای متوقف كننده‌ی سرفه.
داروهای خلط آور كمك میكنند تا غشای مخاطی نازكتر شود تا
در هنگام سرفه درد كمتری داشته باشید. از خلط آور‌های حاوی گوآفنسین مثل روبیتوسین، موسینكس و ویكس 44 ای استفاده كنید.

داروهای متوقف كننده‌ی
سرفه، انعكاس سرفه را كنترل یا متوقف میكنند و در مواقعی كه سرفه‌های درناك وجود دارند كه اجازه نمیدهند شب‌ها بخوابید، موثرند. داروهای متوقف كننده‌ی سرفه دارای دکسترومتورفان همچون Robitussin-DM و Vicks Dry Hacking Cough را مد نظر داشته باشید. از بروز سرفه‌های مفید و موثر جلوگیری نكنید مگر اینكه واقعا عذاب آور باشند و آرامش را از شما بگیرند.

 

احتیاط‌های لازم در هنگام مصرف داروهای ضدسرفه

داروهای ضدسرفه میتوانند برای كسانی كه بیماری‌های جدی مثل بیماری‌های قلبی، تنگی نفس، فشار خون بالا و یا پروستات بزرگ شده دارند، مشكل آفرین باشند. همچنین این داروها ممكن است با داروهای دیگری مثل مسكن‌ها، برخی داروهای ضدافسردگی واكنش نشان دهند. قبل از مصرف دستورالعمل درون جعبه‌ی دارو را به دقت بخوانید و یا از دكتر داروساز و پزشكتان كمك بگیرید.

داروهای متوقف كننده‌ی سرفه می‌توانند موجب بندآمدن تنفس شوند. اگر آنرا به کسی می‌دهید که خیلی مسن یا ضعیف است و یا اینکه مشکلات مزمن تنفسی دارید، احتیاط کنید.
 

برچسب دارو را به دقت بخوانید تا از مواد سازنده‌ی دارو آگاه شوید. برخی
از این داروها حاوی درصد قابل توجهی الكل هستند. همچنین برخی میزان زیادی كدئین دارند. داروهای زیادی در این ضمینه وجود دارند. برای انتخاب بهتر از دكتر داروساز كمك بگیرید.

از دادن داروهای ضدسرفه به بچه‌های كمتر از دو سال خودداری كنید. مگر اینكه با پزشك مشورت كرده باشید. اگر پزشك استفاده از دارو را تجویز كرده است، دقت كنید تا دقیقا مطابق دستورالعمل پیش بروید.

اگر باردار هستید، قبل از مصرف دارو حتما با پزشك یا دكتر داروساز مشورت كنید.

 

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین‌ها میزان ترشح مجراهای بینی را میكاهند و عموما در از بین بردن علائم حساسیت‌ها و خارش استفاده میشوند.

اگر آبریزش بینیتان ناشی از حساسیت است، انتی هیستامین میتواند كمك كننده باشد. برای سرماخوردگی، درمان‌های خانگی (مثل نوشیدن مایعات) و احتمالا برطرف كننده‌های گرفتگی بینی موثرترند. معمولا استفاده از داروهای سرماخوردگی و حساسیت كه دارای یك نوع ماده‌ی موثر هستند، بهتر از داروهایی است كه حاوی چندین نوع ماده‌ی فعال‌اند.

محصولاتی همچون کلر-تری‌متون (کلرفنیرآمین) و بنادریل (دیفن‌هیدرامین)، یک ماده مؤثر دارند.

داروهایی مثل دریستان، كورسیدین و تریامینیك هم دارای موادی برای گرفتگی
بینی هستند و هم آنتی هیستامین دارند.

 

احتیاط‌های لازم در هنگام مصرف آنتی هیستامین ها

از دادن آنتی هیستامین به بچه‌ها خودداری كنید، مگر اینكه با پزشك هماهنگ كرده باشید.

استفاده از آنتی هیستامین برای سرماخوردگی نتیجه‌ی معكوس خواهد داشت. زیرا آنتی هستامین به جای كم كردن از قطر غشای مخاصی، بر آن اضافه خواهد كرد. و این باعث خواهد شد كه درمان سرماخوردگی سخت‌تر شود.

وقتی آنتی هیستامین مصرف میكنید، مایعات بیشتری بنوشید.

آنتی هیستامین میتوانند برای افرادی كه بیماری‌های شدیدی مثل تنگی نفس، آب سیاه، صرع و یا پروستات بزرگ شده دارند، مشكل ساز شود. همچنین آنتی هیستامین‌ها ممكن است با برخی داروهای دیگر مثل داروهای ضدافسردگی و انواع مسكن‌ها واكنش نشان دهند. قبل از مصرف با پزشك و یا دكتر داروساز مشورت كنید، تا نوعی را انتخاب كنید كه برایتان مشكلی ایجاد نمیكند.

اگر باردار هستید، قبل از مصرف آنتی هیستامین با پزشك مشورت كنید.

آنتی هیستامین‌ها موجب خواب آلودگی میشوند كه با مصرف پیوسته از میزان آن كم میشود. ولی اگر با وجود مصرف طولانی مدت هنوز هم مثل اوایل مصرف احساس خواب آلودگی میكنید، و یا اگر بعد از یك هفته مصرف متوالی هنوز علائم حساسیت كاهش نیافته است، با پزشكتان موضوع را در میان بگذارید.

آتنی هیستامین هایی كه اثرات خواب آلودگی ندارند نیز موجود هستند كه باید توسط پزشك تجویز شوند. میتوانید درخواست تجویز آن را از پزشكتان بكنید.

 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
ارتباط مستقیم خواب با بیماری سرماخوردگی
در صورت ابتلا به سرماخوردگی، رانندگی نکنید
چطور سرماخوردگی را از آنفلوآنزا تشخيص دهيم؟
چگونه از خود در برابر گرد وغبار منزل مراقبت کنيم؟
چرا فرزندم مدام مریض می‌شود؟