پیش دیابت چیست؟
در مرحله پیش دیابت میزان قند خون یک فرد، کمی از حد طبیعی آن بالاتر است اما نه به اندازه ای بالا که بخواهد به عنوان دیابت واقعی شناخته شود. افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند در معرض خطر توسعه بیماریشان به دیابت کامل هستند.

پیش دیابت Prediabet را بشناسید و جدی بگیرید

حدود 41 میلیون امریکایی در سنین 40 تا 74 سالگی مبتلا به پیش دیابت هستند. پیش دیابت یک مرحله اولیه به حساب می آید و هنوز به طور بالقوه مرحله ای برگشت پذیر از دیابت نوع 2 توسعه یافته است.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : از کجا بفهمیم به دیابت نوع 2 مبتلا شده ایم؟

 

پیش دیابت بسته به نتیجه تست گلوکزی که جواب غیر نرمالی را به همراه خواهد داشت گاها به عنوان"حد آسیب رسان گلوکز یا خط مرز دیابت"(IGF) یا حد ضرر رسان گلوکز ناشتا(IFG) نامیده می شود.

در مرحله پیش دیابت میزان قند خون یک فرد، کمی از حد طبیعی آن بالاتر است اما نه به اندازه ای بالا که بخواهد به عنوان دیابت واقعی شناخته شود. افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند در معرض خطر توسعه بیماریشان به دیابت کامل هستند.

در برنامه مطالعه پیشگیری از دیابت حدود 11 درصد از افراد در مرحله پیش دیابت، در طول 3 سال ادامه پروژه، هر ساله بیماریشان به دیابت نوع 2 توسعه میابد. مهمتر آنکه افراد در مرحله پیش دیابتی عموما هیچ علامتی از شرایط خود ندارند.

 

آزمایش های تشخیص پیش دیابت کدامند؟

پزشکان معمولا برای تشخیص پیش دیابت  و دیابت 3 نوع تست خون را استفاده می کنند.

- تست قند پلاسمای خون ناشتا(FPG)

در این تست میزان گلوکز خون در اول صبح قبل از صرف صبحانه اندازه گیری می شود. میزان طبیعی گلوکز خون ناشتا پائین تر از 100  (mg/dl میلی گرم در هر دسی لیتر) است. یک فرد در مرحله پیش دیابت تست گلوکز ناشتای خونی بین 100 تا 125 (mg/dl)  دارد. اگر میزان قند خون ناشتا از 126 به بالا باشد فرد به عنوان مبتلا به دیابت شناخته می شود.

fpg_copy.jpg



- تست دهانی تغییرات مقدار گلوکز (OGTT)

آزمایش دومی که برای تشخیص دیابت استفاده می شود تست دهانی تغییرات مقدار گلوکز (OGTT) است اگرچه این تست دیگر به اندازه قبل معمول نیست. این تست ممکن است برای تشخیص دیابت بارداری در زنان باردار استفاده شود. در این آزمایش،قند خون یک فرد یکی صبحگاه پس از یک شب ناشتا بودن و دوباره دو ساعت پس از نوشیدن یک شربت غنی از گلوکز اندازه گیری می شود.

ogtt.jpg

 میزان نرمال گلوکز خون پائین تر از  140  mg/d   پس از دو ساعت نوشیدن این شربت است. در پیش دیابت ها، گلوکز خون پس از این دو ساعت 140 تا 199 mg/dl است. اگر مقدار گلوکز خون در این زمان به mg/dl 200 برسد یا بیش از آن بالا برود شخص دیابت دارد.

 

- آزمایش A1c یا سطح هموگلوبین

آزمایش A1c یا سطح هموگلوبین، A1c تست خونی دیگری است که اندازه گیری میزان گلوکز خونی که به هموگلوبین(هموگلوبین ماده ای است در گلبولهای قرمز خون که اکسیژن را به سلولهای بدن منتقل میکند) در طول سه یا 4 ماه گذشته متصل شده است را انجام می دهد. آزمایش A1c در دیابت ها و پیش دیابتهایی که در طول سه ماه میزان قند خونشان مورد بررسی قرار میگیرد مهم است.

a1c.jpg

a1c-1.jpg


میزان طبیعی A1c هموگلوبین 6/5 درصد یا کمتر است.در پیش دیابتها مقدار آن 7/5 تا 4/6 درصد در نظر گرفته می شود در حالیکه برای نمونه های دیابتی این میزان 5/6 درصد یا بالاتر است.

 

احتمال ابتلا به پیش دیابت در چه کسانی بیشتر است؟

  • -افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2
  • -زنان مبتلا به دیابت بارداری یا زنانی که فرزندی با وزن بیش از 4 کیلوگرم به دنیا می آورند.
  • -زنانی با سندروم پلی کیستیک تخمدان
  • -افراد چاق و با اضافه وزن خصوصا در اطراف شکم (چاقی شکم)
  • -افراد با کلسترول، LDL کلسترول و تری گلیسیرید بالا و HDL  کلسترول پائین
  • -افراد کم تحرک و بدون ورزش
  • -افراد با سن بالای 45 سال احتمال ابتلا به دیابت بیشتری دارند


شناختن مرحله پیش دیابت و کنترل آن گام موثری در جلوگیری از ابتلا به دیابت مزمن و کنترل آن است.




تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سلامت