نشانه های اصلی فیبریلاسیون دهلیزی و فاکتورهای ریسک
فیبریلاسیون دهلیزی ، یکی از شایع ترین انواع آریتمی یا مشکل ریتم ضربان قلب می باشد. فیبریلاسیون دهلیزی در طولانی مدت، موجب ضعیف شدن قلب، لخته شدن خون و در نهایت سکته و نارسایی قلبی می شود

با فیبریلاسیون دهلیزی آشنا شوید

اگر مجرای قلب سیگنال های الکتریکی آشفته ایجاد کند، ریتم ضربان قلب نامنظم می شود، از حالت یکنواختی خارج و به یک حالت بی نظم در می آید. این لرزش های قلب به طور متناوب یا مداوم رخ می دهند و ممکن است موجب فیبریلاسیون دهلیزی، افزایش ضربان قلب، درد قفسه ی سینه و بیماری های دیگر شوند. تکرار چنین چیزی در طولانی مدت، موجب ضعیف شدن قلب، لخته شدن خون و در نهایت سکته و نارسایی قلبی می شود.

 

علائم خاموش فیبریلاسیون دهلیزی کدام است؟

در حالیکه ۲٫۲ میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری دچار شده اند، انجمن ملی سکته ی قلبی تخمین می زند که در حدود یک سوم کشور دچار چنین عارضه ای می باشند در حالیکه خودشان خبر ندارند. در اینجا نشانه های اصلی و فاکتورهای ریسک فیبریلاسیون دهلیزی بررسی شده است:

 

ضربان نامنظم قلب به صورت موقت (یا همیشگی)

بیشتر بیماران فیبریلاسیون دهلیزی ادعا می کنند که لرزش قلب آنها بسیار تند و نامنظم می باشد. در حالیکه یک قلب سالم در حال استراحت بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می زند، قلب افرادی که دچار این عارضه هستند ممکن است ۴۵۰ بار در دقیقه بزند. این ضربان نامنظم قلب با استرس، خستگی، سیگار کشیدن، مصرف کافئین یا الکل بالا و یا حتی ورزش افزایش می یابد.

 

درد قفسه ی سینه، احساس خستگی و سرگیجه

علائم فیزیکی فیبریلاسیون دهلیزی که همراه با افزایش ضربان قلب است بسیار شبیه به علائم سکته ی قلبی است با این تفاوت که حالت تهوع، استفراغ، عرق و سرفه در آنها وجود ندارد.

افرادی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستند، ممکن است برای چند دقیقه و یا حتی چند ساعت احساس خستگی و درد قفسه ی سینه را تجربه کنند، گرچه افرادی که دچار انواع مزمن آن هستند مدام این حالت را تجربه می کنند.

 

بالا رفتن سن (بدون هیچ نشانه ای)

درست همانند بیماری های دیگر، فیبریلاسیون دهلیزی نیز با افزایش سن، افزایش می یابد. یک متخصص قلب می گوید: گاهی افرادی که از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می برند، هیچ نشانه ی فیزیکی را احساس نمی کنند. به همین دلیل پزشکانی که بیماران بالای شصت سال را ویزیت می کنند اغلب ضربان قلب آنها را بررسی می کنند یا به آنها یاد می دهند که چگونه خودشان این کار را انجام دهند.

ریسک این بیماری در سن پنجاه سال ۱ درصد، در شصت سال ۲ درصد، در هفتاد سال ۳ تا ۵ درصد و در هشتاد سال ۵ تا ۱۰ درصد می باشد. با این وجود، فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است در افراد جوان تر نیز رخ دهد و حتی برخی متخصصان می گویند این بیماری در افراد نوجوان و زیر ۲۰ سال نیز شایع است.

 

ناراحتی قلبی

گرچه دلیل فیبریلاسیون دهلیزی کاملا شناخته شده نیست اما همان مشکلاتی که در بیماری قلبی وجود دارد مثل کرونر قلب، نارسایی قلب، بیماری مادرزادی قلبی و حمله ی قلبی نیز، در فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد.

بنابراین اگر دچار بیماری های قلبی هستید، حتما باید یک پزشک، ضربان قلب شما را بررسی کند به خصوص اگر به تازگی عمل جراحی قلب انجام داده اید. فیبریلاسیون دهلیزی یکی از شایعترین مشکلات پس از عمل قلب می باشد و از هر ده نفر پس از عمل قلب، دو یا سه نفر آنها، دچار این عارضه می شوند.

 

وقفه ی تنفسی در خواب

وقفه ی تنفسی در خواب، یک اختلال شایع است که در آن انسداد راه هوایی در بیماران، موجب نیاز به اکسیژن و پریدن ناگهانی از خواب می شود.

تقریبا نیمی از بیماران فیبریلاسیون دهلیزی دچار این عارضه می باشند. به علاوه، افرادی که دچار وقفه ی تنفسی در خواب هستند، چهار برابر بیشتر دچار فیبریلاسیون دهلیزی می شوند چرا که اشکال در تنفس و کمبود اکسیژن که در وقفه ی تنفسی رخ می دهد موجب آریتمی در خواب می شود.

 

فشار خون بالا

افزایش فشار خون موجب افزایش حرکات قلب می شود. این مسئله به نوبه ی خود، موجب آشفتگی سیگنال های الکتریکی قلب که یکی از علائم فیبریلاسیون دهلیزی است می شود.

 

پرکاری تیروئید و یا دیابت

پزشکان، رابطه ی نزدیکی بین تیروئید پرکار، دیابت نوع ۲ و فیبریلاسیون دهلیزی کشف کرده اند اما همچنان در حال ادامه دادن به تحقیقات خود هستند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ که در مجله ی مطالعات تیروئید چاپ شد، خطر فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که دارای تیروئید پرکار بودند چهار برابر بیش تر از افراد عادی بود.

دلیل آن نیز می تواند این باشد که یک تیروئید پرکار ممکن است موجب پراکندگی سیگنال های قلب و در نتیجه فیبریلاسیون دهلیزی شود. مطالعه ی دیگری در سال ۲۰۱۰ در مجله ی طب داخلی عمومی چاپ شد که نشان داد، افرادی که دچار دیابت هستند، ۴۰ درصد بیشتر از افراد سالم دچار فیبریلاسیون دهلیزی می شوند.

دانشمندان دلیل این رابطه را تجدید ساختار عصبی و یا بزرگ شدن یکی از مجراهای قلب در اثر دیابت می دانند و معتقدند این روند موجب آشفتگی سیگنال های الکتریکی در قلب می شود.

 

سابقه ی خانوادگی فیبریلاسیون دهلیزی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ۳۰ درصد بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، دارای سابقه ی خانوادگی و ژنتیکی می باشند و می توانند این بیماری ها را در سابقه ی خانوادگی خود پیگیری کنند.

 

سکته یا نارسایی قلبی

یکی از دلایلی که بر روی درمان فیبریلاسیون دهلیزی تاکید می شود، پتانسیل آن برای ایجاد سکته یا نارسایی قلبی است. طبق آمار انجمن ملی سکته، در حقیقت بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند، پنج برابر بیشتر دچار خطر سکته ی قلبی می باشند.

در برخی مواقع که هیچ علائم دیگری وجود ندارد، سکته یا نارسایی قلبی اولین علائم فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. اگر اخیرا از یکی از این علائم رنج بردید، با پزشک خود مشورت کنید و به دنبال درمان باشید تا از مشکلات قلبی در آینده پیش گیری کنید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir