علائم آپنه خواب
آپنه خواب sleep apnea دراز مدت با ضربان قلب نامنظم، فشار خون بالا و حتی سکته مغزی و قلبی مرتبط است پس علائم آن را جدی بگیرید.

وقفهٔ تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب' یا آپنه خواب Sleep apnea یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه apneas نامیده می‌شود. آپنه‌ها معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی‌گردد.

این مشکل شایع تر از چیزی است که شما فکر می کنید و می تواند منجر به عواقب جدی شود. آپنه خواب sleep apnea دراز مدت با ضربان قلب نامنظم، فشار خون بالا و حتی سکته مغزی و قلبی مرتبط است. درمان زودهنگام می تواند به کاهش این خطرات کمک کند. ولی اول باید از اتفاقی که رخ داده است مطلع شوید.

علائم ابتلا به آپنه خواب:

 

1. علائم آپنه خواب: شما همیشه خسته هستید

1. علائم آپنه خواب: شما همیشه خسته هستید

خستگی یکی از بزرگترین علائم آپنه خواب است. هنگامی که تنفس قطع می شود و مغز وجود این مشکل را به شکل پیام ارسال می کند، شما عملا از خواب بیدار می شوید-حتی اگر متوجه این بیداری نشوید. به گفته دکتر مایک بروس Michael Breus یکی از اعضای هیئت مشاوره آکادمی پزشکی خواب امریکا: "مغز شما باید 30 ثانیه کامل بیدار بماند تا بفهمد که واقعا بیدار است."

اما بیدار شدن از خواب، حتی اگر فقط چند ثانیه باشد، می تواند چرخه خواب شما را مختل کند، و صبح روز بعد خسته تر هستید.در حال حاضر خستگی تنها نشانه آپنه خواب نیست و نشانه های دیگری هم دارد. به همین دلیل پزشکان به دنبال مجموعه علائم دیگر می گردند که نشان دهد خستگی شما با آپنه خواب در ارتباط است.

 

2. علائم آپنه خواب: صدای خر و پف شما گوش فلک را کر می کند

2. علائم آپنه خواب: صدای خر و پف شما گوش فلک را کر می کند

در کنار خواب آلودگی روزانه، خر و پف با صدای بلند دومین علامت عمده نشان دهنده آپنه خواب است. به گفته دکتر بروس، همه کسانی که آپنه خواب دارند خر و پف نمی کنند ( و همه کسانی هم که خر و پف می کنند، آپنه خواب ندارند. ) ولی خر و پف بلند یکی از علامت های بسیار رایج در آپنه خواب است.

به گفته دکتر راپوپورت، نفس کشیدن با یک راه هوایی تقریبا بسته سبب ایجاد لرزش شده و صدای خر و پف را ایجاد می کند. این صدا می تواند نشان دهنده انسدادی باشد که باعث ایجاد آپنه خواب می شود. ولی در حقیقت این توقف بین خر و پف هاست که باید بیشتر موجب نگرانی شما شود: این توقف نشان دهنده زمانی است که شما نفس نمی کشید.

به گفته دکتر راپوپورت " اگر هیچ حرکت هوایی وجود نداشته باشد، هیچ صدایی وجود نخواهد داشت." همراه با خر و پف شدید، کسی که کنار شما خوابیده است ممکن است متوجه بریده بریده نفس کشیدن، خرناس یا تقلای شما برای نفس کشیدن شود. این علایم ممکن است برای فردی که کنار شما خوابیده بسیار نگران کننده و هشدار دهنده باشد ولی احتمالا خودتان متوجه آن ها نمی شوید.

 

3. علائم آپنه خواب : هر کجا و هر زمانی خوابتان می برد

3. علائم آپنه خواب : هر کجا و هر زمانی خوابتان می برد

اگر نمی توانید در یک سالن تاریک سینما بیدار بمانید یا هنگام تماشای تلویزیون روی کاناپه از هوش می روید، این می تواند به خستگی مفرط مرتبط با آپنه اشاره کند.

به گفته دکتر راپوپورت، از آنجایی که خواب افرادی که دچار آپنه خواب هستند زیاد مختل می شود و خواب شان آشفته است بنابراین هر جا که فرصتش باشد بلافاصله به خواب می روند. البته این که هر زمان که خودتان بخواهید، چه جلوی تلویزیون و یا در سالن تئاتر به خواب بروید (خوش خواب بودن) با اینکه زمانی که نمی خواهید و به خواب می روید، تفاوت دارد و اولی طبیعی و دومی غیر طبیعی است.  

و این مساله تنها منجر به ناراحتی دوستانتان که با شما در حال تماشای فیلم هستند نمی شود: بلکه سبب عواقبی مرگبار هم برای شما خواهد شد. این مشکل به خواب رفتن ناگهانی یکی از خطرات عمده هنگام رانندگی است.

 

4. علائم آپنه خواب: شما بی حوصله اید و کم حافظه هستید

4. علائم آپنه خواب: شما بی حوصله اید و کم حافظه هستید

به گفته دکتر بروس، تغییرات خلق و خو و مشکلات حافظه و عدم تمرکز به خاطر کم خوابی با آپنه خواب همراه هستند.هنگامی که در عرض یک ساعت بیشتر از 5 تا 15 بار از خواب بیدار می شوید، بدنتان نمی تواند وارد مرحله عمیق و ترمیم کننده خواب که برای عملکرد صحیح لازم است، شود.

این مساله می تواند تاثیر منفی روی به خاطر آوردن جزئیات کوچک بگذارد مثل جایی که ماشین تان را پارک کرده اید و همچنین می تواند روی کیفیت تمرکزتان روی کارها هم تاثیر گذار باشد. و همان طور که می توانید تصور کنید اگر بد خوابی شبانه، هر شب تکرار شود مشکلات پیچیده ای برایتان بوجود می آورد.

 

5. علائم آپنه خواب : صبحتان با یک سردرد نبض دار آغاز می شود

5. علائم آپنه خواب : صبحتان با یک سردرد نبض دار آغاز می شود

وقتی که شب نمی توانید نفس بکشید، از اکسیژن محروم می شود. وقتی که از اکسیژن محروم شوید، مغزتان از این اتفاق خوشش نیامده و بنابراین شما صبح با سردرد از خواب بیدار خواهید شد

این یک نوع خاص سردرد نیست و معمولا 1 تا 2 ساعت بعد از بیداری که مغزتان بعد از مشکلات شبانه به اکسیژن مورد نیاز خودش برسد، از بین خواهد رفت.

 

6. علائم آپنه خواب: شب برای رفتن به دستشویی بیدار می شوید

6. علائم آپنه خواب: شب برای رفتن به دستشویی بیدار می شوید

در حالی که بیدار شدن برای دستشویی رفتن ممکن است از عوارض بالا رفتن سن – به خاطر بزرگ شدن پروستات – باشد، می تواند نشانه ای از آپنه خواب هم باشد. به گفته دکتر بروس: به این مشکل نوتیوریا nocturia گفته می شود. این طور به نظر میرسد که افراد به محض بیدار شدن به خاطر آپنه خواب حس می کنند که ادرار دارند

از آن جایی که شما در مرحله ای سبک تر از خواب هستید(و هنوز خواب تان عمیق نشده است)، زمانی که حس طبیعی دفع به شما دست می دهد، راحت تر از خواب بیدار می شوید. ( نسبت به زمانی که به طور معمول تا صبح طول می کشد که آن را حس کنید.)

 

7. علائم آپنه خواب: با دهان خشک و خارش گلو از خواب بیدار می شوید

7. علائم آپنه خواب: با دهان خشک و خارش گلو از خواب بیدار می شوید

هنگامی که با دهان باز خر و پف می کنید، تنها فردی که کنارتان خوابیده متوجه آن نمی شود – حسی که صبح موقع بیدار شدن در دهانتان دارید هم سر نخ هایی به شما می دهد.

" وقتی این حجم از هوا از طریق دهانتان جریان پیدا می کند، در صورتی که تولید بزاق در این حد ندارید، دهانتان خشک می شود که سبب می شود اولین چیزی که صبح بعد از بیدار شدن حس می کنید، دهان و گلوی خشک شده باشد. "

 

اگر فکر می کنید آپنه خواب دارید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر فکر می کنید آپنه خواب دارید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر هر کدام از علایمی که ذکر شد برایتان آشناست با پزشکتان ملاقاتی داشته باشید. گام بعدی برای معاینه شما بررسی خوابتان در خانه یا آزمایشگاه است تا تعداد دفعاتی که تنفستان هنگام خواب قطع شده، شمرده شود.

اگر تعدادش بیش از 5 بار در ساعت بود، پزشکتان با توجه به شدت و علایمی که می تواند ایجاد کند گزینه های درمانی شما را در نظر می گیرد. رایج ترین درمان آپنه خواب دستگاه CPAP استماسکی روی بینی تان قرار می دهید که هوا را با وجود گرفتگی ها به داخل شش ها می فرستد. لوازم قابل تعبیه روی فک که مسیر هوایی را باز نگه می دارند هم می تواند به عنوان گزینه درمانی در نظر گرفته شوند.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ