برای حساسیت فصلی چه کنیم؟
حساسیت فصلی مشکلی است که بسیاری از افراد را آزار می دهد. با تمام شدن سال و نزدیک شدن به فصل بهار میزان شیوععلائم حساست فصلی نیز افزایش پیدا می کند. اگر به حساسیت فصلی مبتلا هستید حتما این مطلب را بخوانید.

علائم حساسیت فصلی را بشناسید و درمان حساسیت فصلی چگونه است؟

حساسیت های فصلی گاهی تحت عنوان تب یونجه یا رینیت آلرژیک* allergic rhinitis مطرح می شوند. حساسیت فصلی معمولا در فصل بهار به بدترین حالت خود می رسد. در فصل بهار گل ها جوانه می زنند و درختان شکوفه می دهند. به طور معمول حساسیت فصلی در نیمه ماه اسفند شروع می شود و تا اوایل تابستان ادامه پیدا می کند.

*رینیت آلرژیک allergic rhinitis : التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش حساسیتی ایجاد می‌شود.

برخی عوامل می توانند بر شدت و مدت حساسیت فصلی تاثیر بگذارند. به عنوان مثال کاهش دما در اواخر زمستان می تواند منجر به گرده افشانی زودهنگام شود. به علاوه هوای بارانی فصل بهار باعث رشد سریع گیاهان می شود و در نهایت منجر به بروز علائمی می شود که مربوط به حساسیت فصلی هستند و در فصل پاییز این علائم برطرف می شوند.

علت بروز حساسیت فصلی این است که سیستم ایمنی بدن حساس می شود و نسبت به عوامل محیطی که برای دیگران مشکلی ایجاد نمی کند، واکنش شدید نشان می دهد. برخی از مهم ترین عوامل بروز حساسیت فصلی عبارتند از چمن، گرده و قارچ ها.


علائم حساسیت فصلی

برخی از رایج ترین علائم حساسیت فصلی عبارتند از :

  • گرفتگی بینی
  • سرفه
  • عطسه
  • خس خس کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش گلو
  • خارش پوست
  • خارش چشم ها و آبریزش چشم
  • کهیر
  • خستگی مفرط
  • درد مفاصل، کمردرد و گردن درد

عوامل دیگری نیز بر روی شدت علائم حساست فصلی تاثیر می گذارند. بعد از بارش باران معمولا تعداد گرده ها افزایش پیدا می کند. تعداد گرده ها اغلب در روزهای گرم که با وزش باد همراه است، بیشتر است. در روزهایی که وزش باد نیست، عوامل حساسیت زا معمولا در هوا پخش نمی شوند.

رطوبت بالا نیز باعث رشد قارچ ها می شود. به علاوه میزان گرده ها در هنگام صبح بیشترین مقدار است. برخی گرده ها مانند چمن موقعی که شب ها سرد و روزها گرم است، بیشتر در هوا وجود دارند.


درمان حساسیت فصلی

برای حساسیت فصلی چه کنیم؟

یکی از مهم ترین مسائلی که شخص مبتلا به حساسیت فصلی باید بداند، شناخت عوامل بروز حساسیت است. گاهی برخی افراد تنها یک عامل را مقصر بروز علائم حساسیت فصلی می دانند، در حالیکه گاهی ممکن است چند عامل مختلف باعث بروز این علائم باشند. افرادی که مبتلا به حساسیت فصلی هستند، گاهی در طول سال هم علائم حساسیت فصلی را نشان می دهند. روش هایی برای پیشگیری از علائم حساسیت فصلی و اجتناب از عوامل بروز این علائم عبارتند از:

- بعد از اینکه از بیرون به خانه آمدید، دوش بگیرید

- در طول روز در زمان هایی که میزان گرده های هوا بیشترین میزان را دارد، از بیرون رفتن اجتناب کنید (در نیمه روز میزان گرده ها بیشترین مقدار است)

- زمانی که بیرون از خانه کار می کنید، از یک ماسک فیلتردار استفاده کنید

- داروهای پیشگیری کننده مصرف کنید

اقدامات پیشگیرانه دیگری هم می توانید انجام دهید، از جمله حمام کردن و شامپو زدن روزانه به موها تا بتوانید گرده ها را به طور کامل از روی موها و پوست خود پاک کنید. به علاوه بهتر است حداقل هفته ای یک بار ملحفه ها و روتختی خود را با آب گرم و صابون بشویید.

لازم است هنگام بیرون رفتن از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید تا از چشم های خود در مقابل گرده ها محافظت کنید. استفاده از ماسک برای افراد مبتلا به حساسیت فصلی در طول روز و زمانی که میزان گرده ها زیاد است، موثر خواهد بود. به علاوه اگر مبتلا به حساسیت فصلی هستید، از خشک کردن لباس ها و سایر پارچه ها در محیط باز جدا خودداری کنید، چرا که ممکن است گرده ها و عوامل حساسیت زا روی آنها بنشینند.

برای درمان و کنترل علائم ممکن است لازم شود یک یا چند دارو مصرف شود. برخی داروها بدون نسخه هستند و برخی داروهای حساسیت توسط پزشک تجویز می شوند. رایج ترین داروها برای درمان حساسیت عبارتند از اسپری بینی و آنتی هیستامین ها. در مورد برخی افراد نیز تزریق آمپول به بهبود علائم حساسیت کمک می کند. این آمپول ها بدن را در مقابل میزان کمی از عوامل حساسیت زا قرار می دهند و به بدن زمان می دهند تا یاد بگیرد چگونه این عوامل حساسیت زا را تحمل کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه علایم آلرژی فصلی را کاهش دهیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آلرژی فصلی شما با این موارد تشدید می شود، مراقب باشید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ