فشار خون بالا و بایدها و نبایدهای مربوط به آن
 فشار خون عارضه ای است که افراد زیادی را دچار می کند، در این مطلب به بایدها و نبایدهای مربوط به فشار خون اشاره می شود

 فشار خون بالا را تحت کنترل در آوریم

یکی از تصورات و باورها در مورد فشار خون این است که در زمان ابتلا به فشار خون بالا نباید ورزش کنید، اما این تصور اشتباه است.

ورزش منظم و متعادل نه تنها به کاهش فشار خون کمک می کند، بلکه قلب را تقویت می کند، استرس را کاهش می دهد و به حفظ وزن سالم کمک می کند. اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، در مورد نوع ورزش مناسب با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید : فشار خون چیست؟


پیاده روی نیم ساعته طی 5 روز در هفته ورزش خوبی است، می توانید با 10 دقیقه در روز شروع کنید. سرعت پیاده روی به شکلی باید باشد که در زمان پیاده روی بتوانید صحبت کنید. پیاده روی و همزمان با آن آواز خواندن کار سختی است و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

یکی دیگر از تفکرات این است استرس و اضطراب باعث فشار خون بالا می شود. فشار خون شما ممکن است زمانی که مضطرب می شوید، بالا برود، اما استرس به خودی خود منجر به بروز فشار خون بالای مداوم نمی شود. البته اگر همیشه و به طور مداوم مضطرب باشید، مطمئنا سلامت شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، چاقی و عدم فعالیت جسمی خطر بروز فشار خون بالا را افزایش می دهد. اگر فشار خون در خانواده شما ارثی است، خطر ابتلا به آن در شما نیز بیشتر خواهد بود. به علاوه فشار خون با افزایش سن بالا می رود.

معمولا همه تصور می کنند بالا رفتن فشار خون خود را حس می کنند، اما ممکن است سال ها به فشار خون بالا مبتلا باشید، بدون اینکه بدانید. در حقیقت از هر 5 نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست، در حالیکه خودش از این مسئله مطلع نیست. حتی اگر احساس می کنید خوب هستید، فشار خون بالا می تواند قلب و دیگر اندام های داخلی را صدمه بزند. بنابراین بهتر است سالانه فشار خون خود را نزد پزشک چک کنید تا از میزان آن مطمئن شوید.

خون,فشار خون

در اندازه گیری فشار خون هر دو عدد مهم محسوب می شوند. فشار خون 120/80 فشار خون طبیعی است. اگر عدد بالای فشار خون شما 120 تا 129 باشد و عدد پایین کمتر از 80 است، احتمال ابتلای شما به فشار خون بالا زیاد است. به این ترتیب بهتر است اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، در غیر اینصورت به فشار خون بالا مبتلا خواهید شد.

اگر عدد بالا 130 یا بیشتر از آن باشد و عدد پایین 80 یا بیشتر از ان باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید. هر چه این عدد بالاتر باشد، خطر بیشتری برای سلامت دارد.

تغییر سبک زندگی اولین اقدامی است که برای بهبود فشار خون انجام می شود. دیگر اقدامات برای بهبود فشار خون و عدم نیاز به دارو عبارتند از:

  • اگر ورزش کنید
  • تغذیه سالم داشته باشید
  • وزن خود ا کم کنید
  • سیگار را ترک کنید
  • مصرف الکل و نمک را کاهش دهید

اگر هر یک از موارد نامبرده موثر واقع نشدند، پزشک دارو برایتان تجویز خواهد کرد. اگر با دارو فشار خون شما کاهش پیدا کرده و به میزان طبیعی خود رسید، مصرف دارو را متوقف نکنید و سبک زندگی سالم را نیز حفظ کنید. به این ترتیب خطر بروز سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

فشار خون بالا دومین عامل بروز نارسایی کبد است. فشار خون باعث می شود کبد سخت تر کار کند و در نهایت کار کردن را متوقف کند. مشکل در کبد حتی مشکل فشار خون را بیشتر می کند. نژاد امریکایی افریقایی بیش از دیگران در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. اگر فشار خون بالا دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر مبتلا به بیماری کبد مزمن هستید، حتما فشار خون شما باید کمتر از 130 / 80 حفظ شود.

دارو,قرص

بیشتر بدانید : نشانه های بیماری کبد + عوامل بیماری زا در کبد


غذاهای فرآوری شده یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود نمک زیادی وارد بدن شما شود. لازم نیست غذاها شور باشند تا سدیم و نمک بالایی داشته باشند. برخی انواع نان، سوپ، پیتزا و سوسیس و کالباس مقدار زیادی نمک دارند.

اگر حتی کمی فشار خون بالا دارید، میزان مصرف نمک روزانه خود را تحت کنترل داشته باشید، میزان متعادل مصرف نمک روزانه 2300 میلی گرم است، اما محدود کردن میزان مصرف نمک روزانه به 1500 میلی گرم ایده آل است.

بررسی ها نشان داده اند که مدیتیشن می تواند تا حدی فشار خون را کاهش دهد. مدیتیشن به آرامش ذهنی کمک می کند. بنابراین اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، مدیتیشن همراه با دارو به بهبود علائم کمک می کند و نه به تنهایی.


بیشتر بدانید : 15 توصيه كليدی برای كاهش فشار خون

بیشتر بدانید : 41 خوراکی برای مقابله با فشار خون بالا

بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

بیشتر بدانید : مؤثرترین راه کاهش فشار خون در مردان

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و عواملی که باعث فشار خون بالا می شوند

بیشتر بدانید : خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ