7 علامت تومور مغزی که باید بشناسید
 اگر تومور در نزدیکی بخشی از مغز شما باشد که بازو یا بینایی شما را کنترل می کند ممکن است علایمتان ضعف در بازو یا تاری دید باشد

علایم هشدار دهنده تومور مغزی

تومورهای مغزی می توانند هر شکل و اندازه ای داشته باشند و علایمشان هم متفاوت ست.

به گفته دکتر تئودر شوارتز Theodore Schwartz جراح و متخصص مغز و اعصاب ، علایم تومورمغزی بستگی به محل ایجاد آن دارد.

به عنوان مثال اگر تومور در نزدیکی بخشی از مغز شما باشد که بازو یا بینایی شما را کنترل می کند ممکن است علایمتان ضعف در بازو یا تاری دید باشد.

از آنجایی که احتمال ایجاد تومور در هر کدام از سلول های مغز شما وجود دارد بنابراین علایم تمور می تواند هر چیزی که تصور می کنید باشد.

با این حال برخی علایم و نشانه ها شیوع بیشتری دارند و باید در مواجهه با آن ها دقت لازم را داشته باشیم.

صرف نظر از نوع تومور، تشنج اغلب جزو اولین علایم این مشکل است. تحریک سلول های مغز با تومور باعث می شود که نورون های مغز غیر قابل کنترل شده و حرکات غیر طبیعی ایجاد شود. تشنج ها هم انواع زیادی دارند ممکن است تشنج در تمام بدن باشد یا یا در یک بخش از اندام یا صورت دچار تشنج شوید.


علامت تومور مغزی  : گیجی و عدم تعادل

گیجی و بی حواسی

اگر جای کلیدتان را پیدا نمی کنید، موقع قدم برداشتن تنه می خورید یا مشکل تعادلی یا عدم کنترل پا، بازو یا دست دارید می تواند علامت مشکل باشد. مشکل در صحبت کردن، بلع یا کنترل صورت هم ممکن است ایجاد شود.


علامت تومور مغزی  : بی حسی و کرخت شدن

بی حسی دست ها

کرختی، از دست دادن حس بخشی از بدن یا صورت مشکلی است که نباید نادیده گرفته شود. به طور خاص توموری که در ساقه مغزجایی که مغز شما به نخال متصل شده، بوجود می آید ممکن است باعث از دست دادن حس بدن ی حرکات ناخوداگاه شود.


علامت تومور مغزی  : تغییر حافظه یا تفکر

جدول کلمات متقاطع

تومورها می توانند باعث ایجاد تغییرات بزرگی در رفتار و شخصیت فرد شوند که البته به ندرت پیش می آید. افراد مبتلا به تومور مغزی اغلب دچار مشکلاتی از قبیل به خاطر آوردن،  گیجی یا تفکر می شوند.


علامت تومور مغزی  : حالت تهوع

احساس ناراحتی و تهوع در معده به خصوص اگر پایدار و غیر قابل توضیح باشد می تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد.


علامت تومور مغزی  : تغییر بینایی

تاری دید

تاری بینایی، دو بینی و از دست دادن بینایی همه می تواند نشانه ای از تومور مغزی باشد. همچنین ممکنن است نقاط یا اشکالی شناور در فضا ببینید.


علامت تومور مغزی  : سر درد

آسپرین

بر خلاف تصور همگانی، سردرد در اغلب موارد نشان دهنده تومور مغزی نیست و فقط در مواقعی که تومور بسیار بزرگ شده باشد ایجاد می شوند و معمولا جزو علایم اولیه و اورژانسی تومور در نظر گرفته نمی شوند.


علت ایجاد تومور مغزی

تشخیص تومور مغزی

برخی اختلالات ژنتیکی می تواند باعث ایجاد تومور مغزی شود ولی اغلب تومورها در افرادی ایجاد می شوند و فاکتور های خطر و عوامل خطر را ندارند. کودکان و افراد بالای 60 سال به احتمال بیشتری به تومور مغزی مبتلا می شوند ولی خطر بروز آن در هر سنی وجود دارد.

بر خلاف آنچه شنیده اید تلفن همراه عامل خطر ایجاد کننده تومور مغزی نیست و تا کنون هیچ گونه شواهد قانع کننده ای در این زمینیه بدست نیامده است.

درمان تومورهای بزرگ یا بدخیم معمولا با جراحی، داروها، اشعه درمانی و شیمی درمانی امکان پذیر است و خبر خوب اینجاست که اغلب تومورهای مغزی قابل درمان هستند و بسیاری از آن ها کوچک و خوش خیم بوده که نیازی به درمان ندارند و فقط باید برای مشاهده تغییرات تحت نظر گرفته شوند.


بیشتر بدانید : چگونه می‌توان سرطان مغز را تشخیص داد؟

بیشتر بدانید : نشانه های تومور مغزی را بشناسید

بیشتر بدانید : همه چیز درباره تومورهای مغزی


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ