گاهی گونه‌هایم سرخ می‌شوند، بدنم بشدت می‌لرزد، ترك‌خوردگی‌هایی در پوست دست و بخصوص بند انگشتانم می‌بینم،آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید كه علت اصلی چنین پدیده‌هایی چیست؟
 
محققان زیادی در سال‌های گذشته به بررسی این موضوع پرداخته‌اند و علل اصلی بسیاری از این فرآیندها را كشف كرده‌اند كه البته با باورهای موجود و عمدتا سطحی افراد تفاوت زیادی دارند.آگاهی از این فاكتورها می‌تواند به درك بهتر مكانیسم‌های مختلف بدن و در نتیجه برخورداری از سلامت بیشتر در زندگی منجر شود.

چرا سرخ می‌شویم؟
سرخ شدن گونه‌ها: احساس حقارت و بی‌كفایتی و نداشتن لیاقت و شایستگی،آن هم در برابر دیگران موجب شرمندگی می‌شود و یكی از نشانه‌های آن سرخ شدن صورت در ناحیه گونه‌هاست.چنین فرآیندی ریشه در اجداد و نیاكان انسان‌ها دارد.از سوی دیگر احساس شرمندگی موجب ایجاد نوعی خشم و ناراحتی درونی شده كه به صورت خودكار نوعی پاسخ درونی موسوم به «یا رویارویی یا فرار» را به همراه دارد.در نتیجه این فرآیند به میزان قابل توجهی آدرنالین در بدن فرد تولید شده و در ادامه تصمیم برای نبرد و رویارویی با تهدید یا فرار از آن گرفته می‌شود.ترشح آدرنالین قلب را مجبور می‌كند تا با سرعت و شدت بیشتری كار كرده و حجم بیشتری از اكسیژن را به ماهیچه‌ها برساند.اما این فرآیند نتیجه دیگری نیز به دنبال دارد و آن چیزی نیست جز گرم‌تر شدن بدن.در واكنش به این وضعیت،بدن شروع به خنك كردن خود می‌كند.تعریق یكی از این راهكارهاست.اما در كنار آن باید به جریان خون نیز اشاره كرد.خون از طریق ریز مویرگ‌هایی كه اتفاقا در ناحیه گونه‌ها تجمع قابل توجهی دارند، جریان بیشتری یافته و این گرما را منتقل می‌كنند كه در نتیجه گونه‌ها سرخ‌تر از گذشته به نظر می‌رسند.البته از نظر علمی پذیرفته شده است كه عوامل استرس‌زای دیگری نیز در سرخ شدن گونه‌ها تاثیرگذار هستند.سرخ شدن گونه‌ها برای بسیاری از افراد ناخوشایند است،چرا كه زمانی كه آغاز شود،متوقف ساختن آن كاری دشوار است.دكتر مایكل سینكلر از گروه روان‌شناسی شهر در لندن معتقد است: زمانی كه متوجه آغاز سرخ شدن گونه‌هایمان می‌شویم، احساس شرمندگی بیشتری نیز می‌كنیم چون احتمالا احساس می‌كنیم كه موقعیت اجتماعی‌مان در معرض خطر قرار دارد.

سوزش معده:
استفاده بیش از حد قهوه و غذاهای چرب یا مملو از ادویه می‌توانند به ایجاد عارضه‌ای شایع در افراد مختلف منجر شوند كه از آن به سوزش معده یاد می‌شود.این احساس شدیدی است كه در مجرایی كه دقیقا در پشت استخوان سینه قرار داشته و دهان را به معده متصل می‌كند،ایجاد می‌شود و ناخوشایندی بسیاری از افراد را آزار می‌دهد.پروفسور دیوید آرمسترانگ از مدرسه پزشكی كالج سلطنتی لندن می‌گوید:‌سوزش معده به اسیدی مربوط می‌شود كه در معده وجود داشته و از طریق همین مجرا به سمت دهان بالا می‌آید.افرادی كه عمدتا به چنین وضعیتی مبتلا می‌شوند از ضعف مفرطی در ماهیچه تنگ‌كننده‌ای كه در قسمت بالایی معده قرار دارد، رنج می‌برند. این عضله در حكم شیر اطمینانی عمل می كند كه مانع از نشت خارج از حد معمول این اسید از معده می شود.در حالی كه لایه داخلی معده نسبت به این اسید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد اما این قضیه درخصوص دیواره داخلی مجرای رابط دهان و معده صدق نمی‌كند.دردی كه معمولا این افراد به هنگام سوزش معده خود احساس می‌كنند ناشی از سوزش اسید معده در نای می‌شود. در برخی موارد از جمله زمانی كه به حال درازكش درآمده‌اید،این امكان وجود دارد كه اسید معده به سمت حلقتان بیاید.

چرا با خراشیدن پوست از شر خارش خلاص می‌‌شویم؟
از تحریك‌های پوستی گرفته تا گزیدگی‌هایی كه ناشی از حشرات مختلف می‌شوند،هیچ چیز همچون یك خراشیدگی خوب نمی‌تواند موجب خلاص شدن از شر خارش‌های آزاردهنده شود.از گذشته‌های دور تا به اكنون بشر به صورت ناخودآگاه و آگاه از خراشیدن پوست به عنوان راهی جهت از میان بردن انگل‌ها و سایر عوامل خارجی استفاده كرده است.اكنون تحقیقاتی كه در دانشگاه مینسوتای آمریكا انجام شده است، پاسخ مناسبی برای این ابهام ارائه كرده است:ایجاد خراش در پوست موجب از كار افتادن موقتی سلول‌های عصبی در نخاع می‌شود.این سلول‌ها به صورت طبیعی احساس خارش را به مغز منتقل می‌كنند. هنگامی كه حشره‌ای پوست بدن را نیش می‌زند، سلول‌های موجود در پوست ماده شیمیایی را ترشح می‌كنند كه هیستامین نامیده می‌شود. سلول‌های عصبی كه در اطراف سلول‌های پوستی ترشح‌كننده این ماده قرار دارند،نسبت به هیستامین از خود واكنش نشان داده و پیامی را به نخاع ارسال می‌كنند.سپس پیامی به تالاموس مغز فرستاده می‌شود كه در این ناحیه پیام ارسال شده درك شده و برای كل مغز قابل فهم می‌شود. در ادامه تالاموس این پیام را به قشر مغزی منتقل كرده كه در نتیجه احساس خارش ایجاد می‌شود. محققان دانشگاه مینسوتا در پروژه اخیر خود فاكتور هیستامین را به پاهای چند میمون تزریق كردند و در عین حال فعالیت‌های سلول‌های مخصوصی در نخاع این حیوانات را زیرنظر داشتند.این سلول‌ها با تشخیص سریع تزریق هیستامین، اقدام به ارسال پیام‌های آنی كردند. با این حال زمانی كه محققان نواحی اطراف نقطه تزریق را خراشیدند، این فرآیند دچار افت شد.

موسیقی در بند انگشتان
اكثر افراد كشیدن تك‌تك انگشتان و یا جفت كردن انگشتان دو دست بر روی یكدیگر و در ادامه فشردن آنها و شنیدن صدایی عمدتا خوشایند را تجربه كرده‌اند.این كار عمدتا برای رهایی از خستگی انجام می‌شود و البته برای اكثر افرادی كه چنین كاری را انجام می‌دهند به صورت یك عادت درآمده است.اما ریشه اصلی این صدا به كجا بازمی‌گردد؟ البته این صدا را از سایر مفاصل و قسمت‌های مختلف بدن نظیر آرنج، زانوها، گردن و حتی استخوان سینه نیز شنیده‌اید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه ریشه اصلی تولید این صدا به گازی مربوط می‌شود كه از مایع موجود در مفاصل بین استخوان انگشتان و سایر قسمت‌های یادشده منتشر می‌شود.تاكنون تحقیقات زیادی درخصوص پیامدهای این فرآیند انجام شده است اما تاكنون و برخلاف ادعاهای مطرح شده و باورهای موجود، این كار ارتباطی با ورم مفاصل یا سایر آسیب‌های مشابه ندارد.
آگاهی درست از عملكرد بدن می‌تواند به درك بهتر مكانیسم‌های مختلف و در نتیجه برخورداری از سلامت بیشتر در زندگی منجر شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 ترکیبات عجیب و غریب غذاها
درمانهای عجيب و غريب آدمهای معروف هالیوود!؟
تغییرات عجیب بدن
پنج باور نادرست درباره استرس
5 عقیده رایج اما اشتباه