علت شیوع عفونت گوش در تابستان  چیست
کسانی که استعداد عفونت دارند رفتن آب در داخل گوش زمینه را ایجاد می‌کند که این افراد توصیه می‌شود در استخر و رودخانه‌ها و دریا شنا نکنند

دلایل شیوع عفونت گوش در تابستان

گوش یکی از حساس ترین قسمت های بدن است که باید در حفظ سلامت آن بکوشید شایعترین مشکل برای گوش هم عفونت گوش میانی است که می تواند بر اثر آلودگی های گوش و یا انواع بیماری ها مانند انفولانزا و سرما خوردگی ها به وجود بیایید که معمولا با درد بدی هم همراه است و گاها دردی هم مشهود نمی شود ما در این مطلب  به بررسی عفونت گوش میانی و درمان آن خواهیم پرداخت

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عفونت‌ گوش خارجی در تابستان به علت شنا در استخرها و آب‌های آلوده شایع‌تر است. دکتر عبدالحمید حسین‌نیا  اظهار کرد: عفونت گوش خارجی که در تابستان به علت شنا در استخرها و یا آب‌های آلوده مثل چشمه‌های آب گرم و یا حتی چشمه‌های آب معدنی شایعتر است.دکتر حسین‌نیا در ادامه تاکید کرد: عفونت گوش میانی در اثر عفونت‌های گلو و سینوس‌ها و یا عفونت بینی پدیدار می‌شود در کودکان بر اثر عفونت لوزه سوم حاصل می‌شود و به نام التهاب حاد گوش میانی است.وی افزود: در عفونت گوش داخلی، حلزون گوش داخلی دچار عفونت می‌شود و ممکن است بر اثر یکی از عوارض گوش میانی باشد که به گوش داخلی سوق پیدا کرده و یا ممکن است در اثر عفونت‌های مغز باشد.

بیشتر بدانید : استفاده از ژل های آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش کودکان توصیه نمی شود

بیشتر بدانید : گوش درد های خطرناک را بشناسیم


عفونت گوش یکی از شایع‌ترین نوع عفونت‌ها است

این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه درباره عوامل تشدید این بیماری گفت: کسانی که استعداد عفونت دارند رفتن آب در داخل گوش زمینه را ایجاد می‌کند که این افراد توصیه می‌شود در استخر و رودخانه‌ها و دریا شنا نکنند چون اگر پرده گوش باز باشد و روزنه‌ای در مجرای گوش باشد با وارد شدن آب به داخل گوش حتی آب معدنی و یا آب استحمام سبب تشدید عفونت می‌شود.دکتر حسین‌نیا در ادامه درباره بهترین روش خشک کردن گوش بعد از حمام، تاکید کرد: اگر بیمار در حالت سلامت باشد

و پرده سالم داشته باشد، رفتن آب در گوش به طور بالقوه نمی‌تواند ایجاد مزاحمت کند، چون پرده سالم است و شخص زمینه قبلی نداشته و اگر آب یک اقیانوس هم در گوش برود نمی‌تواند مزاحمت ایجاد کند، با این وضع با گذاشتن یک پنبه خشک در ابتدای مجرای گوش موجب می‌شود آب کشیده شود و روش دیگر توسط گرمای سشوار بعد از حمام است که روش مناسب برای خشک کردن مجرای گوش است. دکتر حسین‌نیا در مورد استفاده از گوش پاکن تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته روی این بسته‌ها نوشته شده از وارد کردن این وسیله در گوش اکیدا خودداری شود.


دانستنی هایی درباره عفونت گوش میانی

اسم اصلی گوش پاک کن سواپ است که درواقع یعنی چوب نوک پنبه‌ای که برای این ساخته شده که اگر کرمی، پمادی باید روی نقطه‌ای از بدن مالیده شود با انگشت دست این کار صورت نگیرد و همین طور کسانی که می‌خواهند مواد آرایشی به صورت بزنند از این وسیله استفاده می‌کنند این به این معنی نیست که آن را در مجرای گوش فرو کنند زیرا موجب می‌شود پنبه آن در مجرای گوش باقی بماند و مجرای خارجی گوش را پاره کند به همین دلیل توصیه می‌شود از این وسیله که به طور غلط نام گوش پاکن گرفته، استفاده نشود.

این متخصص در ادامه در مورد راه‌های پیشگیری از بیماری عفونت گوش، اظهار کرد: اگر صحبت از مجرای خارجی گوش است،‌ آب‌هایی که در آن شنا صورت می‌گیرد باید تصفیه شده و تمیز باشد و در ضمن کوشش شود که آب به داخل گوش نفوذ نکند، در افراد سالم عفونت گوش میانی حساسیتی وجود ندارد ولی در مورد افرادی که سابقه عفونت دارند باید در حمام پنبه را به وازلین آغشته کنند و در مجرای گوش قرار دهند تا آب در مجرای گوش نفوذ نکند


عفونت گوش در میان کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان است

.وی در ادامه درباره علائم نشان‌دهنده بروز این بیماری، گفت: مجرای خارجی گوش به شدت دردناک می‌شود و اول به صورت تورم است و توصیه می‌شود که سریعا به پزشک مراجعه شود. در مورد گوش میانی هم حتما به پزشک مراجعه کنند تا آنتی‌بیوتیک‌های لازم داده شود. دکتر حسین‌نیا در ادامه اظهار کرد: در مورد مجرای خارجی گوش از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتون‌ها و در مورد عفونت‌های گوش میانی از مسکن استفاده عفونت گوش میانی می‌شود.

بهتر است از مصرف آسپیرین در این زمینه خودداری شود در این موارد استامینوفن و ایبوبروفن ارجح است، ولی چون بعضی از بیماری‌های گوش میانی ممکن است ویروس آنفلوآنزا در آن دخالت داشته باشد آسپیرین موجب التهاب آن می‌شود بنابراین مصرف آن توصیه نمی‌شود.این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: عفونت‌ها ممکن است پیشرفت‌کننده باشند، در مورد گوش میانی اگر درمان نشوند پرده را سوراخ کرده و ممکن است استخوان‌ ماسه‌ای آسیب و دچار التهاب شده و عوارض بعدی را به وجود آورد که با درمان سخت‌تر و مشکلات پردامنه‌تری همراه باشد.

عفونت گوش بصورت حاد و دوره‌ای، می‌تواند به پرده گوش آسیب برساند و مشکلات شنوایی، گفتاری و مننژیت را به‌ همراه داشته باشد. پس نباید مراجعه به پزشک، مصرف به موقع داروهای تجویزشده توسط او و انجام تست شنوایی را فراموش کرد.


درمان عفونت گوش

مضرات گوش پاک کن

پزشکان برای عفونت‌هایی که دائما ایجاد شده و بهبود کامل پیدا نمی‌کنند، لوله کوچکی در پرده گوش کار می‌گذارند. تونل ایجاد شده علاوه بر به حداقل رساندن فشار و درد، به مایع گوش اجازه خارج شدن از گوش میانی داده و مانع بازگشت دوباره آن می‌شود. لوله‌ها معمولا برای ۸ تا ۱۸ ماه در گوش کار گذاشته می‌شوند.


‌راههای پیشگیری عفونت گوش

مهمترین علت عفونت گوش میانی، سرماخوردگی است. از این رو بهترین راه، پیشگیری از سرماخوردگی است. واکسیناسیون، دوری از استشمام دود سیگار و در کودکان تغذیه با شیر مادر و مرتب شستن دست‌ها از دیگر موارد موثر در پیشگیری از انواع عفونت‌ها است.

بیشتر بدانید : رنگ ترشحات گوش در مورد سلامت چه می گویند؟

بیشتر بدانید : عفونت گوش میانی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir