زمانی که شکل بدن خبر از دیابتی شدن شما می دهد
 دیابت یکی از بیماری های مزمن و مهمی است که با عوامل زیادی در ارتباط است، یکی از این عوامل شکل بدن یا شاخص توده بدن است که در ادامه به آن اشاره می شود

شکل بدن چه ارتباطی با دیابت دارد؟ 

طی سال‌های اخیر مطالعات، بر نقش اضافه وزن در بروز دیابت بارها تاکید داشته‌اند. بر این مبنا نیز ارتباط بین شاخص توده بدنی و احتمال بروز دیابت بررسی و در مطالعات متعددی نیز تایید شده است. اما در تحقیق جدیدی که نتایج آن به تازگی در سایت Nutrients انتشار یافته، ابعاد جدیدتری از این ارتباط مطالعه شده است و محققان متوجه شده‌اند که بیش از شاخص توده بدنی، این شکل بدن است که می‌تواند به ما اطلاعاتی در این زمینه بدهد.

در این مطالعه که محققان دانشگاه دوحه قطر انجام داده اند، 2536 نفر بررسی و وزن، قد و اندازه دور شکم آن‌ها اندازه‌گیری شد. افزون بر آن آزمایش خون برای اندازه‌گیری قند خون انجام شد تا ابتلا آن‌ها به دیابت بررسی شود. بعد از حذف تاثیر سایر متغیرهای موثر در بروز دیابت مشخص شد که هم شاخص توده بدنی و هم اندازه دور شکم با ابتلا شرکت‌کنندگان به دیابت ارتباط دارد. اما در این بین ارتباط اندازه دور شکم با میزان قند خون شرکت‌کنندگان قوی‌تر گزارش شد.

بر این مبنا نیز پژوهشگران در این مطالعه تاکید کرده‌اند که افراد در کنار توجه به وزن، باید با تغییراتی در سبک زندگی در پی تناسب اندام بیشتر و کاهش اندازه دور شکم خود باشند تا بتوانند احتمال بروز دیابت را در خود کاهش دهند.

* شاخصی برای اندازه‌گیری نسبت وزن به قد فرد که از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم قدش به متر، محاسبه می‌شود.


بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در چیست؟ + علائم دیابت

بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود این اتفاقات وحشتناک برایتان می افتد!


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com