آیا بیماری انسداد مزمن ریه قابل درمان است؟ علت و درمان آن
بیماری انسداد مزمن ریه یک بیماری شایع و خطرناک محسوب می شود، اما این بیماری قابل پیشگیری و حتی درمان است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم

 بیماری انسداد مزمن ریه خطرناک اما قابل درمان 

دکتر حمیدرضا جماعتی درباره بیماری مزمن انسداد ریه می گوید: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیماری مزمن انسداد ریه، سومین عامل مرگ و میر در جهان است.

انسداد مزمن ریه نه تنها بیماری شایع محسوب می‌شود بلکه میزان مرگ و میر بر اثر آن نیز زیاد است و به عنوان یک خطر جدی برای سلامت انسان‌ها مطرح است که باید اقدامات جدی در این زمینه انجام گیرد.

در کشور ما حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری هستند. مبتلایان به این بیماری در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا تا حدودی بالاتر از ایران است.


سیگار اصلی‌ترین عامل ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه

سیگار شایع‌ترین علت ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه محسوب می شود، با فرهنگ‌سازی مناسب از طریق رسانه‌ها، پزشکان و انجمن های علمی، می‌توان بسترهای لازم را برای کاهش مصرف انواع دخانیات مانند سیگار فراهم کرد تا ریسک ابتلا به این بیماری کم شود.

با توجه به روند افزایش مصرف سیگار در جوانان، باید اقدامات جدی پیشگیرانه در این زمینه به عمل آید تا نسل جوان دچار بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن انسداد ریه نشوند. این اقدام می‌تواند راهکاری برای کاهش ابتلا به این بیماری، در نتیجه کاهش میزان مرگ و میر در مردم شود.

عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، عوامل ارثی و ژنتیک و برخی شغل‌ها که با گرد و غبار در تماس هستند به عنوان عامل یا تشدیدکننده این بیماری محسوب می‌شوند.

باتوجه به مرگ و میر بالای این بیماری، نه تنها از طریق دولت بلکه سایر مجموعه‌ها مانند سازمان‌های مردم‌نهاد، باید وارد عرصه اقدامات پیشگیرانه شوند تا شاهد کاهش ابتلا به بیماری در کشور باشیم.


بیشتر بدانید : بیماری انسداد مزمن ریوی و هر آنچه باید بدانید

بیشتر بدانید : تنگی نفس و خس خس سینه و سرفه خشک نشانه چیست

بیشتر بدانید : تضمین سلامت ریه با 7 قدم موثر

بیشتر بدانید : آیا خلط خونی نگران کننده است؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir