اگر نفخ دارید شاید بیمار هستید
نفخ گاهی می تواند نشانه وجود بیماری های جدی مانند سرطان،بیماری التهابی روده و... باشد

بیماری هایی که می تواند علائمی مانند نفخ داشته باشد

در مواقعی که افراد دچار نفخ می شوند فکر می‌کنند که علت آن باد معده است اما همیشه این‌گونه نیست و بیماری های خطرناکی وجود دارد که با نفخ اشتباه گرفته می شود. سوء هاضمه ، قاعدگی، یبوست و آلرژی غذایی شایع ترین دلایل نفخ است.

شش مشکل نگران کننده که ممکن است باعث احساس نفخ شود:

1- وجود عفونت در مجاری ادراری

عفونت مجاری اداری ممکن است احساس تکرر ادرار را در فرد ایجاد کند، حتی بعضی اوقات فرد بلافاصله بعد از ادرار کردن احساس می ‎کند که باز هم باید به دستشویی برود. نفخ همچنین می ‎تواند در اثر عفونت شدید کلیه ایجاد شود.

2- مشکل کبدی

بیماری کبد می ‎تواند منجر به ایجاد مایعاتی در شکم و باعث نفخ شود. اگر نفخ به دلیل مشکلی در کبد ایجاد شده باشد، ممکن است در فرد احساس خستگی ، کبودی و زردی ایجاد کند و در صورت بروز این مسئله فرد باید به پزشک مراجعه کند.

3- بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده به طور عمده بر روده بزرگ و روده کوچک تاثیر می‌گذارد و این بیماری می ‎تواند باعث اسهال، شکم درد و حتی نفخ شود.

4- التهاب کیسه های کوچک

التهاب کیسه هایی که در امتداد دیواره روده ها ایجاد می ‎شود ممکن است با شروع ناگهانی درد در قسمت پایین شکم همراه باشد .علایم دیگر این بیماری، تهوع ، اسهال، یبوست و نفخ است.

5- سرطان

اندام های مختلفی در ناحیه شکم مانند پانکراس ، معده، روده بزرگ ، رحم و تخمدان وجود دارد و اگر سرطان در یکی از این اندام ها ایجاد شود، می تواند منجر به نفخ شود ،بنابراین  وجود نفخ مداوم و افزایش ناگهانی در اندازه شکم به جای نفخ زود گذر، می‎ تواند نشانه سرطان باشد.

6- سلامت روان

هنگامی که فرد استرس مزمن  دارد ، هورمون هایی مانند کورتیزول می‌‎تواند اولویت داشته باشد. در این شرایط، هورمون های هضم کننده به اندازه کافی تولید نمی ‎شود و می ‎تواند منجر به سوءهاضمه شود و نفخ ایجاد کند.

بیشتر بدانید : درمان نفخ با مواد غذایی, چای ها و قهوه!

بیشتر بدانید : علائمی که خبر از جدی بودن نفخ شکمتان می دهند

بیشتر بدانید :  علت نفخ شما شاید مصرف این میوه ها و سبزیجات باشد

بیشتر بدانید :  علت این افزایش وزن نفخ است یا چاقی؟؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:borna.news