آیا می دانید شما می توانید با تغییر رفتار ها و رویکردهای خود از دیابت پیشگیری کنید ؟ اما چگونه ؟


این مقاله ادامه مقاله شماره یک ، پیشگیری از دیابت (1) می باشد . و در این مقاله به ادامه راه کارهای پیشگیری از دیابت می پردازیم .
6 – استفاده از ادویه

دارچین برای كسانی كه قند خون بالایی دارند  مفید است.
محققان آلمانی برای مطالعه ی 65 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2، به گروهی روزانه 3 مرتبه كپسول دارچین یك گرمی، و  به گروهی دیگر روزانه 3 مرتبه كپسول بی اثر،به مدت چهار ماه تجویز كردند.در پایان پژوهش، قند خون گروه مصرف كننده ی دارچین 10 درصد و قند خون گروه دیگر 4 درصد كاهش پیدا كرده بود. نظر بر این است كه تركیبات موجود در دارچین، آنزیم های محرك گیرنده های انسولین را فعال می كنند.

7 – از استرس دوری كنید
استرس طولانی مدت قند خون را افزایش می دهد.
در مواقع  استرس، بدن آماده ی واكنش است.به همین علت قلب سریعتر می تپد، تنفس سریعتر انجام می شود و معده منقبض می شود. و همین طور قند خون افزایش می یابد. دكتر ریچارد سرویت می گوید: در زمان استرس، بدن در حال ستیز و گریز قرار می گیرد، كه قند خون را برای عكس العمل های ناگهانی آماده می كند. اگر بدن فرد دچار مقاومت به انسولین باشد، استرس باعث پدید آمدن قند خون بالای دائمی می شود.
خوشبختانه می توان با تمرین، ورزش و انجام فعالیت های استرس زدا، میزان قند خون را كنترل كرده و آن را مهار كرد. از جمله فعالیت هایی كه برای كاهش  استرس می توان انجام داد، فعالیت های زیر هستند:
* روز خود را با مدیتیشن، یوگا یا پیاده روی شروع كنید
* قبل از شروع كردن هر كاری، مثل رانندگی، پاسخ دادن به تلفن یا چیدن سفره، سه نفس عمیق و آرام بكشید.
* جمعه ها را برای استراحت یا خوش گذراندن با خانواده كنار بگذارید. سعی نكنید تمام این روز تعطیل را با كارهای متفرقه مثل انجام دادن كارهای عقب افتاده ی محل كار یا خرید سپری كنید.
8 – بهترین خواب شبانه را داشته باشید.وقتی حرف  از پیشگیری از دیابت باشد، خواب گفتنی های زیادی دارد!
مطالعه ای به روی 1709 مرد نشان داد افرادی كه به طور معمول كمتر از 6 ساعت می خوابند،خطر ابتلا به دیابت را در خود به دو برابر افزایش می دهند.همچنین كسانی كه بیشتر از 8 ساعت می خوابند، احتمال بروز بیماری را سه برابر افزایش می دهند.
تحقیقات پیشین به روی زنان نیز نتایج مشابهی داشته است. دكتر كلار یاگی می گوید: وقتی مدت خیلی كمی می خوابید، یا برعكس، خواب طولانی مدتی دارید، سیستم عصبی برای تنظیم سیستم تنفس در حالت هوشیار و گوش به زنگ قرار می گیرد.و این امر با هورمون های تنظیم كننده ی میزان قند خون تداخل ایجاد می كند. برای اینكه در طول شب خواب مناسبی داشته باشید، بعد از ظهرها كافئین (قهوه) مصرف نكنید،كارهای اداره را به خانه نیاورید و تا دیر وقت مشغول تماشای تلویزیون نباشید. ممكن است خواب بیش از اندازه حاصل افسردگی یا اختلالات قابل درمان خواب باشد. در این مورد با پزشك صحبت كنید. 
9 – تا جای ممكن تنها نباشید
دیابت بیشتر  در زنانی دیده می شود كه تنها زندگی  می كنند.زنانی كه تنها و مجرد زندگی می كنند، 5/2 برابر بیشتر از زنانی كه با یك شریك، دوستان یا بچه ها زندگی می كنند،دچار ابتلا به دیابت می شوند.این نتیجه ی تحقیق به روی 461 زن 50 تا 64 ساله است. اگر تنها زندگی می كنید، ترس به خودتان راه ندهید! زیرا علت بروز این شكل از بیماری تنهایی نیست.بلكه شیوه ی زندگی افراد تنهاست. زنانی كه تنها زندگی می كنند، اغلب سیگار می كشند و رژیم غذایی وتغذیه نامناسب دارند. 
10 – تست های خون
بسیاری از علائم دیابت، بدون آزمایش قابل تشخیص نیستند.
یك آزمایش خون ساده می تواند به راحتی مشخص كند كه آیا در خطر ابتلا به دیابت  هستید یا نه. افرادی كه دیابت اولیه و خفیف دارند، معمولا دارای قند خون بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر هستند، كه معمولا در مدت ده سال این دیابت كوچك تبدیل به دیابت پیشرفته و خطرناك می شود. دانستن میزان قند خون كمك خواهد كرد كه از بروز دیابت كامل و پیشرفته جلوگیری كنید. افراد 45 سال و بالاتر باید آزمایش خون را جدی گرفته و مرتب به آن اقدام كنند.افراد جوانتر كه زمینه های ابتلا به دیابت را دارند و مستعد این بیماری اند مثلا اضافه وزن، سابقه ی خانوادگی  و یا چربی خون و فشار خون بالا دارند نیز باید در این مورد با پزشك مشورت كنند. اگر نتیجه ی آزمایش خون، نشان دهنده ی میزان قند خون عادی باشد، می توان آزمایش بعدی را سه سال بعد انجام داد. ولی اگر آزمایش نشان دهنده ی وجود آمادگی برای ابتلا به دیابت است، باید هر 1 یا 2 سال آزمایش را تكرار كرد.
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
مطالب پیشنهادی:
ویتامین مؤثر در پیشگیری از دیابت
رابطه ی بین دیابت و فلفل تند
زخم و مشکلات پا در افراد دیابتی
عامل اصلی دیابت در جوانی
چگونه دیابت را از خود دور کنیم؟