آیا بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت C می‌توانند پیوند کلیه انجام دهند؟
محققان می‌گویند افراد دیالیزی مبتلا به هپاتیت C با انجام آزمایش های لازم می‌توانند پیوند کلیه انجام دهند

آیا پیوند کلیه در افراد مبتلا به هپاتیت نوع C امکان پذیر است؟

بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت" سی" می توانند پیوند کلیه انجام دهند اما برای بررسی وضعیت کبدی انجام برخی آزمایش ها ضروری است. انجام نمونه برداری از کبد قبل از پیوند ضروری است. اگر شدت آزمایش ها زیاد باشد، نمی توان پیوند کلیه را انجام داد و درمان با اینترفرون جهت مهار بیماری هپاتیت "سی" ضروری است. منفی شدن آزمایش پی-سی-آر برای پیوند کلیه ضروری است.

امروزه می توان پس از پیوند کلیه به راحتی از داروهای خوراکی جدید ضد ویروس، پس از پیوند استفاده کرد و خطر پس زدن پیوند مطرح نیست.

با توجه به اینکه بیماران پس از پیوند کلیه باید داروهای مهار کننده دستگاه ایمنی مانند سیلکوسپورین(ساندیموم)، پردنیزولون و آزارتیوپرین استفاده  کنند تا کلیه پیوندی در بدن محفوظ بماند. در این شرایط امکان تشدید هپاتیت و ضایعات کبدی وجود دارد به همین دلیل مراجعه منظم به متخصص گوارش و کبد جهت ارزیابی وضعیت کبد ضروری است. اصولا پیگیری بیماران از نظر معاینه، سونوگرافی کبد و آزمایش های معمولی کبدی برای چند سال پس از پیوند کفایت می کند اما نمونه برداری کبد یا فیبرواسکن دوره ای پس از سه سال از پیوند کلیه در جهت مشخص کردن وضعیت کبدی و تنظیم داروهای مصرفی ضروری است.

بیشتر بدانید : ایمنی در برابر هپاتیت C با این روش ها

بیشتر بدانید : خطرناکترین دارو ها برای کلیه را بشناسید

بیشتر بدانید : مردان بیشتر دچار نارسایی کلیه می شوند یا زنان؟

بیشتر بدانید : کسانی که کلیه اهدا می کنند چقدر عمر می کنند؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir