آیا می دانید بسیاری از بیماری های بین تمامی خانم های خانه دار مشترک است؟
 
روماتولوژیست‌ها انجام نادرست کارهای خانه وفشار ناحیه گردن و زانو و ستون فقرات را از مهم‌ترین دلایل شیوع آرتروز در بین خانم‌های خانه‌دار می‌دانند. با دکتر فرهاد غریب‌دوست، فوق‌تخصص روماتولوژی و رییس مرکز روماتیسم ایران، در همین رابطه گفتگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.
 
آقای دکتر! در کشور ما خانم‌های خانه‌دار چه‌قدر در معرض آرتروز قرار دارند؟
برخلاف سایر نقاط جهان که آرتروز انگشتان در آنها شایع است، در ایران آرتروز زانو بیشتر دیده می‌شود و آن هم در زنان خانه‌داری که مدت زیادی سرپا می‌ایستند و نیز افرادی که فشار زیادی به زانوهایشان وارد می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها هنگام انجام کارهای منزل مانند نصب پرده، شستن سقف و کف ز‌مین و... گردن خود را برای مدت طولانی بالا یا پایین نگه می‌دارند و در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار می‌گیرند.
 بهترین حالت قرار گرفتن گردن برای انجام این نوع کارها چه حالتی است؟
کلا ضعیف شدن ماهیچه‌های نگه‌دارنده گردن، فشار روی مهره‌ها، فرسایش غضروف‌ها و آسیب دیدن مفصل‌ها باعث عدم تحرک طولانی مدت و فشار روی ماهیچه به‌صورت مداوم و نیز آسیب دیدن آن ماهیچه و در نهایت دردهای عضلانی ‌می‌شود. بهترین توصیه این است که خانم‌ها هرچند ثانیه یک بار گردن خود را نرمش دهند و آرام به سمت طرفین بچرخانند و طول مدت کار را کوتاه کنند. مثلا بعد از 5 تا 8 دقیقه نگه داشتن گردن به سمت بالا یا پایین دست از کار بکشند و کمی‌ قدم بزنند و پس از انجام نرمشی سبک به کار برگردند اما بالا نگه داشتن و پایین نگه داشتن گردن برای مدت طولانی خطر ابتلا به آرتروز گردن را افزایش می‌دهد.

 ورزش می‌تواند جلوی این مشکلات را بگیرد؟
به هر حال ورزش بهترین و كم‌هزینه‌ترین روش پیشگیری و درمان آرتروز است و به خانم‌های خانه‌دار توصیه ‌می‌شود که با انجام حركات منظم ورزشی از ابتلا به این بیماری جلوگیری كرده یا سیر پیش‌رونده آن را كاهش دهند. در حقیقت ورزش با افزایش قدرت، ثبات و تعادل همراه با بهبود تغذیه مفاصل در پیشگیری و درمان ابتلا به آرتروز نقش به سزایی ایفا می‌كند. البته در کنار ورزش، مصرف مكمل‌های آنتی‌اكسیدان، ویتامین‌های C، E و نیز مواد غذایی مانند سویا و زنجبیل نیز در بهبود علایم آرتروز نقش موثری دارند.

حرف آخر؟
آرتروز در همه کشورها و با هرگونه آب و هوایی وجود دارد و فقط در نقاط آفتابی و غیرمرطوب شاید کمتر و در نواحی مرطوب و بدون آفتاب کمی‌ بیشتر دیده ‌می‌شود. در کشور ما خانم‌های مناطق شمالی به دلیل کار در شالیزارها و خم کردن طولانی‌مدت گردن و ایستادن‌ها و خم شدن‌های طولانی‌ مدت بیشتر از سایر خانم‌ها به آرتروز مبتلا می‌شوند. در مورد آفتاب نیز باید گفت که تاثیر زیادی در پیدایش آرتروز دارد زیرا منبع اصلی ویتا‌مین D در چربی‌های پوست بدن قرار دارد که با تابش آفتاب تغییر شکل‌یافته و تبدیل به ویتا‌مین D ‌می‌شود و همچنین ویتا‌مین D است که موجب جذب کلسیم و تثبیت آن در استخوان‌ها ‌می‌شود. برای اینکه چربی‌های پوست به وسیله نور آفتاب تبدیل به ویتا‌مین D بشوند، باید نور آفتاب روی پوست بدن بتابد و برای اینکه ویتا‌مین D ساخته شود، باید روی پوست، چربی وجود داشته باشد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
گردن و گردن درد
از بین بردن درد گردن با 3 حركت
چگونه از گردندرد پيشگيري کنيم؟
8 ورزش برای رفع درد گردن
دیسک گردن در کاربران رایانه