شكم‌تان درد می‌كند؟ درد از اطراف ناف شروع شده و حالا به پهلوی راست یا قسمت‌های پایینی شكم رسیده است؟ تب دارید؟ حالت تهوع چطور؟

اگر همه پاسخ‌های شما مثبت است پس منتظر چه هستید؟! زودتر به پزشك مراجعه كنید چون احتمالا آپاندیس تان ملتهب شده است و نیاز به جراحی دارید !
 آپاندیس زائده كوچك كرمی‌شكلی است كه از نخستین بخش روده بزرگ منشعب شده است.همین زائده كوچك كه طول آن حدود 20ـ2 سانتی‌متر و عرضش 8ـ7 میلی‌متر است، اگر ملتهب شود عوارضی را ایجاد می‌كند كه در اصطلاح عامیانه به آن می‌گویند: عود آپاندیس .
مردهای بدشانس
این كه زائده كوچك كرمی‌ شكل پیش از ملتهب شدن مفید است یا مضر، موضوعی است كه سال‌هاست دانشمندان مشغول بحث درباره‌اش هستند.
دكتر سارا هاشم پور، پزشك عمومی درباره این پژوهش‌ها توضیح می‌دهد: دانشمندان معتقدند آپاندیس مملو از سلول‌های لنفاوی است و بخشی از سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.
وی می‌افزاید: شیوع این بیماری در مردها 2 برابر زنان است ودر هر سنی ممكن است بروز كند؛ اما در 15 تا 24 ساله‌ها بیشتر شایع است و در كمتر از 2 ساله‌ها بندرت دیده می‌شود.
همچنین براساس آمار پایگاه اطلاع‌رسانی پزشكان ایران هر سال از هر 500 نفر، یك نفر دچار آپاندیسیت می‌شود.
علائم بروز آپاندیس
كدام نشانه‌ها شما را مطمئن می‌كنند كه درد شكم‌تان نشانه‌ای از آپاندیس است؟
دكتر هاشم‌پور می‌گوید: درد آپاندیس از ناحیه ناف آغاز می‌شود و بتدریج به سمت قسمت‌های تحتانی و راست شكم حركت می‌كند.
این درد ابتدا حالتی مبهم دارد و به مرور زمان به شكل دردی مداوم و مشخص در می‌آید و بیمار می‌تواندد قیقا مكان درد را شناسایی كند.
درد آپاندیس با حركت، تنفس، سرفه، عطسه، راه رفتن و لمس بدتر می‌شود.التهاب آپاندیس به گفته هاشم‌پور ممكن است با تهوع، استفراغ، یبوست، ناتوانی در دفع گاز، تكرر ادرار، تب غیر شدید و گاهی در سنین پایین با اسهال همراه باشد.اما اگر آپاندیسیت در مراحل نخستین بروز آن شناخته نشود و درد مهاجرتش را از ناحیه ناف به پهلوی راست و قسمت‌های پایینی آغاز كند و شما هنوز به پزشك مراجعه نكرده باشید، آن وقت احتمال دارد آپاندیس عوارضی خطرناك داشته باشد.
دكتر هاشم‌پور درباره این عوارض می‌گوید: اگر دیر به پزشك مراجعه كنید، ممكن است آپاندیس‌تان پاره شود، تب‌تان بالا برود، خون در مدفوع ظاهر شود، گیج شوید، حالت تهوع و سردردتان بیشتر شود و حتی سبب جمع شدن چرك در شكم و التهاب شدید آن و كاهش سطح هوشیاری و مرگ شود.
بی‌خبر‌ها
این پزشك عمومی اظهار می‌كند: از آنجا كه معتادان دردشان را به واسطه مواد مخدر به درستی احساس نمی‌كنند، دیر متوجه التهاب آپاندیس می‌شوند.سالمندان نیز این درد را چندان احساس نمی‌كنند و معمولا كمتر تب می‌كنند و این موضوع باعث می‌شود به سرعت آپاندیس را تشخیص ندهند.
وی می‌افزاید: در كودكانی كه هنوز به درستی نمی‌توانند درد را تشخیص بدهند، بروز آپاندیس را از باید از طریق بیقراری كودك دریافت.
ادعای اثبات نشده
هرچند شایعاتی میان مردم وجود دارد كه می‌گویند ورزش پس از غذا یا دویدن پس از آن در بروز آپاندیسیت نقش دارند اما واقعیت این است كه هنوز این ادعاها ا از نظر علمی تایید نشده‌اند.
دكتر هاشم‌پور معتقد است: آپاندیس وقتی ملتهب و چركی می‌شود كه محل اتصال آن به لوله گوارشی بوسیله محتویات در حال عبور یا تومور یا غدد لنفاوی بیورن یا داخل آپاندیس مسدود شود.باكتری‌های موجود در لوله گوارش هم ممكن است در بروز آپاندیس نقش داشته باشند.
دكتر هاشم‌پور هشدار می‌دهد: اگر به التهاب آپاندیس شك دارید باید در نخستین فرصت به پزشك مراجعه كنید و به هیچ وجه از داروهای ضد درد، ضد تب یا مسهل استفاده نكنید، چون استفاده از این داروها ممكن است پزشك را در تشخیص بیماری گمراه كند.
به گفته این پزشك در شرایط درد آپاندیس باید از خوردن و آشامیدن پرهیز شود، چون معده خالی در جراحی بسیار كم‌خطرتر است.وی تاكید می‌كند: از آنجا كه تشخیص این بیماری برای افراد عادی كار ساده‌ای نیست بهتر است به‌جای خود درمانی، در صورت بروز درد شكمی بلافاصله به پزشك مراجعه كنید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آپاندیسیت چیست؟
۲۰ قسمت از بدن که احتیاجی به آن نداریم
7 دردی که نباید نادیده گرفته شوند
آپانديسيت را از كجا بشناسيم؟