کلسترول ها و تری گلیسریدها عوامل سازندۀ لیپیدهای (چربی های) بدن ما هستند. تری گلیسریدها برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن ما ضروری اند و...

  
اما زمانی که بیش از اندازه افزایش پیدا کنند، باید حواسمان را جمع کنیم. اگر دوست دارید باآهنگ تلفظ کنید، می توانید به این نام بخوانیدش: تریاسیلگلیرُل یا تریاسیلگلیسرید؛ اما از آنجا که این اسامی بیش از آهنگ داشتن شان، سخت اند، ما همان تری گلیسرید می نامیم شان!

تری گلیسرید چیست؟
تری گلیسرید از اسیدهای چرب که در بافت های چربی ذخیره شده اند، تشکیل شده است. تری گلیسرید توسط بدن ما در رودۀ کوچک و هنگام افت قند سریع الجذب خون توسط کبد ساخته می شود.

زمانی که میزان تری گلیسریدهای موجود در بدن ما نرمال است (5/1 تا 2 گرم در هر لیتر خون)، باعث می شود که ما سرحال باشیم چراکه تری گلیسرید نوعی ذخیرۀ سوختی و ذخیرۀ انرژی برای بدن محسوب می شود.

زمانی که بیش از حد شکر یا نوشیدنی های الکلی مصرف می کنیم، میزان این مواد قندی در خون افزایش می یابد. و وقتی که میزان این مواد در بدن زیاد باشد، عاملی برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. 

چگونه جلوی افزایش بیش از حدش را بگیریم؟
در واقع، میزان تری گلیسرید در بدن ما به طور مستقیم به آنچه که می خوریم ارتباط دارد. برخلاف اینکه تری گلیسرید از نوع چربی هاست، منشأ ایجادش بیشتر قندها و کمتر چربی ها هستند.

غالباً، میزان افزایش تری گلیسرید در ارتباط مستقیم با اضافه وزن و بی تحرکی است. بنابراین چنانچه ترازو چند کیلو اضافه وزن را نشان می دهد، راه حل مناسب این است: رژیم و ورزش.

رژیم:
یعنی اجتناب از قندهای سریع الجذب. اما قندهای سریع الجذب فقط در شکلات ها یا شیرینی ها وجود ندارند. برخلاف ایده های رایج، قندهای سریع الجذب در نان، ماکارونی بیش از حد پخته شده، در سیب زمینی (خصوصاً پوره) یا برنج زیادی پخته شده یافت می شوند. در توضیح باید گفت: پخت خیلی طولانی باعث تولید نشاسته و کربوهیدرات های سریع الجذب می شود. بنابراین بهتر است زمانی که می خواهیم ماکارونی بخوریم، برای پخت از روش آل دنت استفاده کنیم.

برای مصرف سیب زمینی، توصیه می شود که در کنارش مقداری سبزیجات خورده شود. برنج هم بهتر است، مانند ماکارونی کمی خام مصرف شود.

در الکل که یک قند تخمیر شده است، وضع به همین منوال است

افزایش بسیار زیاد تری گلیسرید ممکن است مشکلات پانکراتیک به همراه داشته باشد که با دردهای شکمی بسیار شدید و حتی وخیم ظاهر می شود.

توجه به آبمیوه ها: فروکتوز موجود در میوه ها باعث افزایش تری گلیسرید می شود؛ سودای شیرین که «لایت» هم نباشد، اثر بدتری دارد. در نهایت، بهتر است که به جای آبمیوه از خود میوۀ کامل استفاده کنید و در هنگام تشنگی آب بنوشید.

خوراکی هایی که قند ملایم دارند، باید در الویت قرار گیرند، مانند: عدس، نخود فرنگی، باقلا و یا نخود.

یکی از دلایل بالا رفتن تری گلیسرید، بی تحرکی است. چون تری گلیسرید در بافت ها، خصوصاً بافت های چربی، ذخیره می شود؛ با تحرک داشتن، پیاده روی و ورزش زمینۀ از بین رفتن تری گلیسرید فراهم می آید.

در نتیجه، اگر به آنچه که می خوریم دقت کنیم و کمی هم تحرک داشته باشیم، تقریباً هیچ وقت با مشکلی به نام تری گلیسرید روبه رو نخواهیم شد.

چه میزانی نگران کننده است؟
میزان نرمال تری گلیسرید 5/1 تا 2 گرم در هر لیتر خون است. این میزان بین 4 تا 5 گرم در هر لیتر خون، پاتولوژیک (آسیب شناسی) می شود. تری گلیسرید، به خودی خود یک بیماری نیست و مستقیماً باعث پیدایش بیماری های قلبی و عروقی نمی شود. در عوض، تری گلیسرید نشانۀ خطر است!

. در واقع، افزایش تری گلیسرید غالبا همراه با افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب است. اما خطرهای اصلی، حملات قلبی وعروقی (آنفاکتوس، حملات مغزی عروقی) و پلاک های آتروم (این پلاک های کلسترولی جداره های شریانی را که در گردش مناسب خون نقش دارند، ضخیم می کنند) هستند.

افزایش بیش از حد تری گلیسرید ممکن است التهاب پانکراس را به همراه داشته باشد (پانکراتیت).

در نهایت، تری گلیسرید بیش از حد، خصوصاً اگر همراه با چاقی شکمی باشد، یکی از عوامل ابتلا به اختلالات متابولیک شدید یعنی دیابت است.

نتایج آزمایش خون

اگر آزمایش خون چنین اعداد و ارقامی را نشان دهد، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد:

LDL- کلسترول: کمتر از 60/1 گرم در لیتر

تری گلیسرید: کمتر از 5/1 گرم در لیتر

 

HDL- کلسترول: بیشتر از 40/0 گرم در لیتر.

اگر این جدول نرمال است، تا 5 سال آینده، نیازی به تکرار ندارد مگر اینکه در عادات غذایی تغییری به وجود آید یا وزن فرد اضافه شود.

بالعکس، اگر میزان تری گلیسرید بالاتر از 4 گرم در لیتر باشد، قطعاً مشکل تری گلیسرید بالا وجود دارد که استفاده از یک رژیم غذایی و یا درمان را ضروری می سازد.

اگر افزایش تری گلیسرید همراه با افزایش LDL- کلسترول باشد، ممکن است منجر به بالا رفتن چربی خون شود که نیازمند درمان دارویی ویژه است. در همۀ موارد، هر چه زودتر اختلال و نابهنجاری تشخیص داده شود، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی آسان تر خواهد بود.   

درمان ها
اولین چیز رعابت توصیه های رژیمی است، ابتدا باید این دستورات را به کار برد و همراه با آن توصیه های بهداشتی (افزایش فعالیت جسمی) را رعایت کرد.

باید دانست که روغن ماهی ها هم اثر مفیدی بر میزان تری گلیسرید دارند. دیگر زمان مصرف روغن کبد ماهی های روغنی نیست، امروزه تمام آنها به شکل کپسول موجودند (مکمل های غذایی).

داروها نیز بسیار مفیدند. البته داروها زمانی توصیه می شوند که رژیم های غذایی کافی نباشند. این داروها حاوی فیبرات ها و مشتقات اسیدهای فیبریک هستند و هیپو لیپِمیان (داروهایی که میزان چربی خون را کاهش می دهد) نامیده می شوند.

با کاهش میزان تری گلیسرید، فیبرها باعث می شوند که میزان کلسترول LDL که «بد» نامیده می شود، کاهش یابد. اما طبق تحقیقات، فیبرات ها همیشه مانع آنفاکتوس نمی شوند...

به خاطر بسپارید
یک روش سالم برای زندگی با رعایت کامل اصول بهداشتی ضامن مطمئنی برای دور شدن از تری گلیسرید است. با داشتن تغذیه ای سالم، یعنی بدون زیاده روی در مصرف قندهای سریع الجذب و تحرک کافی داشتن همراه با فعالیت های جسمی منظم، احتمال بالا رفتن تری گلیسرید تقریباً به صفر می رسد.

بنابراین دشمنان تان عبارتند از: قندهای سریع الجذب، الکل، اضافه وزن بیش از حد و بی تحرکی.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی :
میوه ای برای کاهش چربی خون
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
میخواهید چربی دریافتیتان را کاهش دهید؟
خوردن این غذاها=کاهش کلسترول خون
چربی خونتان بالاست؟ از این دانه بخورید