در پی درخواست برخی از خوانندگان به توصیه‌های تغذیه‌ای كه باید هنگام بالا رفتن اسیداوریك رعایت كرد، می پردازیم و...
 
در پی درخواست برخی از خوانندگان  به توصیه‌های تغذیه‌ای كه باید هنگام بالا رفتن اسیداوریك رعایت كرد، پرداخته‌ایم. در كل، وقتی اسیداوریك در خون افزایش پیدا می‌كند، احتمال تشكیل كریستال‌های اوراتی میان مفاصل بیشتر می‌شود و خطر بروز بیماری نقرس بالا می‌رود....
 
 اورات در پی خوردن مواد غذایی پورین‌دار به وجود می‌آید و از طریق ادرار دفع می‌شود. چون در پی افزایش اسیداوریك خون مشخص است كه كلیه‌ها برای دفع این تركیب دچار مشكل شده‌اند بنابراین بهتر است توصیه‌های زیر را برای كنترل این مشكل جدی گرفت.
 
بـایـدهـا
1.
بهتر است منابع غذایی روی در برنامه غذایی‌تان بیشتر به چشم بخورد به خصوص نان سبوس‌دار كامل زیرا این ماده معدنی احتمال حملات نقرسی را به حداقل ممكن می‌رساند.
 
2.افزایش دریافت اسید فولیك نیز برای كاهش تولید اسیداوریك توصیه می‌شود. مواد غذایی مانند جوانه گندم و كلم بروكلی از منابع مناسب این ویتامین به حساب می‌آیند.
 
3.مواد غذایی مانند شیر البته از نوع كم‌چرب، تخم‌مرغ، كاهو و گوجه‌‌فرنگی پورین كمی دارند بنابراین می‌توانید آنها را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.
 
4.از آنجا كه ویتامین C به دفع اسیداوریك از ادرار كمك می‌كند، بهتر است منابع غذایی آن مانند انواع مركبات، كلم برگ و بروكلی و گوجه‌‌فرنگی را بیشتر میل كنید.
 
5.حتما در روز 2 لیتر آب بنوشید تا احتمال تشكیل كریستال‌های اوراتی میان مفاصل‌تان به حداقل ممكن برسد.
 
6.یادتان باشد كه داشتن وزن ایده‌آل به كنترل این مشكل كمك می‌كند. البته رژیم‌های سخت می‌توانند سطح این عامل را در بدن افزایش دهند پس زیر نظر یك متخصص وزنتان را پایین بیاورید.
 
نـبـایـدها
1.یادتان باشد كه مواد غذایی مانند انواع گوشت‌ها، جگر، مارچوبه، اسفناج، گل كلم و قارچ پورین بالایی دارند بنابراین از خوردن آنها جدا اجتناب كنید.
 
2.مواد غذایی مثل لوبیا، نخود، عدس، ماهی آزاد، ساردین و میگو نیز دارای مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای پورین هستند پس خوردن آنها را نیز محدود كنید.
 
3.الكل تولید اسیداوریك را از مواد غذایی كه پورین‌دار هستند، افزایش می‌دهد پس از خوردن این نوشیدنی نیز بپرهیزید.
 
4.میوه‌های خشك نیز به دلیل فروكتوز فراوان بهتر است، محدود شوند زیرا این قند تولید اورات را در بدن بالا می‌برد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
راه حلی جهت کاهش اسید اوریک خون
میوه های چربی سوز
سوزاندن چربی و عضله سازی با هم!
بیضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
این میوه را بخورید تا چربی های بدن تان آب شوند!