سرطان معده تمام علائم سوءهاضمه مانند درد،‌ نفخ و سنگینی سردل را دارد و لازم است افراد بالای40 سال این موارد را جدی بگیرند، چرا كه احتمال دارد این علائم، هشداری درباره سرطان معده باشند...

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درباره علائم سرطان معده گفت: سرطان معده تمام علائم سوءهاضمه مانند درد،‌ نفخ و سنگینی سردل را دارد و لازم است افراد بالای40 سال این موارد را جدی بگیرند، چرا كه احتمال دارد این علائم، هشداری درباره سرطان معده باشند.

به گفته دكتر رشید رمضانی، سرطان معده در تمام كشورهای دنیا مرگ‌آورترین و كشنده‌ترین سرطان است. او نسبت به مصرف غذاهای با نیتریت بالا هشدار داد.

وی با اشاره به این كه سرطان معده نخستین سرطان در مردان كشور محسوب می‌شود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: عامل سرطان معده میكروب هلیكوباكترپیلوری و مصرف غذاهای با نیتریت بالا به اشكال مختلف اعم از مایع یا جامد است.

هلیكوباكتر؛ قاتل بالقوه
به گفته این متخصص، میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط نزدیكی با بهداشت مواد غذایی دارد. بنابراین لازم است غذاهایی كه بیرون از یخچال نگه داشته می‌شود استفاده نشود. به این ترتیب با رعایت موارد بهداشتی میزان موارد عفونت به این باكتری كاهش می‌یابد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه با ارتقای سطح فرهنگ مردم پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آتی میزان عفونت هلیكوباكترپیلوری در كشور كاهش یابد، اما فعلا این میزان بالاست.

هلیكوباكترپیلوری كه دكتر رمضانی به آن اشاره می‌كند، نوعی باكتری با قدرت سازگاری بسیار بالاست كه می‌تواند در معده زنده بماند و رشد كند. این باكتری مارپیچ سبب اختلالات گوارشی متعدد، عفونت، زخم و التهاب معده انسان می‌شود و حدود نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و از فرد مبتلا به دیگران قابل انتقال است.

ترشی و نمك را به اندازه مصرف كنید
دكتر رمضانی با اشاره به تاثیر نیتریت موجود در مواد غذایی در بروز سرطان معده گفت: نیتریت یكی از مواد نگهدارنده است كه در بسیاری از فست‌فود‌ها به كار گرفته می‌شود. متاسفانه عادات غذایی ایرانی‌ها مصرف غذاهای شور و ترشیجات است كه این عوامل خطر ثابت شده برای سرطان معده هستند. رئیس اداره سرطان مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به مشخص شدن سیمای سرطان معده در كشور و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تشخیص بموقع این بیماری گفت: هرچند در حال حاضر برنامه منسجم كشوری برای این بیماری فراهم نشده است، اما برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا این بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود. این طرح در حال حاضر در چند استان كشور در حال اجرای آزمایشی است و پس از حصول نتایج آن، برنامه‌ كمك‌كننده برای جلوگیری از سرطان معده در كشور طراحی و به كل كشور توسعه می‌یابد.

وی افزود: از طرف دیگر باید در جهت افزایش سطح آگاهی‌های مردم به منظور كاهش مصرف نیتریت اقدامات لازم صورت گیرد، چرا كه پیشگیری از سرطان معده راه مبارزه‌ای بجز پیشگیری ندارد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
دارویی گیاهی برای درمان زخم و ورم معده
درمان درد معده با این میوه
چند خوردنی شفابخش برای درمان مشکلات معده
توصیه هایی برای کاهش مشکلات معده
اختلالات عصبی میتواند منجر به نفخ معده شود